Jump to content

Sørlandssnekke: Hvordan sette inn/feste vinduer i vindskjerm?

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Dette er vel en trebåt, og 5mm åpning på lista mot skroget blir vel litt snaut....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Regner med karmen din er rundt 25-30 mm tykk, og har en frest spor ut på yttersiden hvor lista skal ligge? E har 4mm x 4mm list på min vindskjerm.. Vinduene sitter fint med det, men bare ta å mål tykkelsen på den ytterste flensen i vindskjermen din, så finner du fort uta hvilken list du trenger, om den er litt større så er ikke det noe problem, Det gjør det bare lettere å installere den. Ett tips som kan være greit å ta med seg er å smøre sprekken til vinduet og låselista med litt tyktflytene såpe. gjør det mye enklere å sette in ruta og låselista. mener det skal finnes et verktøy for å settte i låse lista, men du kan også bruke en butt dor, som ikke har skarpe kanter.noe alla disse http://biltema.no/no...er-28-mm-19754/ kutt låse listen 3-4 mm lengre enn det du trenger etter at du har lagt den i, så slipper du å få en åpning.

Redigert av mæjus (see edit history)

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Tusen takk for svar, alle sammen..

Fikk kjøpt 5 mm / 7mm list fra Hartveit i Bergen i går, sammen med hvit låselist. Han tok mål av min forrige list, så jeg vet at den skal passe. Kjøpte også et slikt monteringsverktøy.

Det jeg da lurer på er, når jeg skal montere listen, skal den monteres med litt overlapp, slik at endene må presses sammen. Hvilket verktøy bruker dere for å kappe listen med? Må jo få et så rett kutt som mulig.

• 7 år senere...

Har man sjanse til å få på plass låselisten uten spesialverktøy? Har kjøpt en båt der en rute er trykket ut. Både ruten og listen skal være intakt, men selger hadde ikke klart å sette det på plass. Maritim har verktøyet, men det koster nesten tusen kroner, og det hadde vært grei å slippe å kjøpe dette bare for å få på plass ett eneste vindu. 

MarexSuncab_FD skrev On 17.7.2012 at 8.52:

Det jeg da lurer på er, når jeg skal montere listen, skal den monteres med litt overlapp, slik at endene må presses sammen. Hvilket verktøy bruker dere for å kappe listen med? Må jo få et så rett kutt som mulig.

Litt overlapp må du ha, slik at endene presses sammen.

Husk at om du har skjøten på "hovedlista" i overkant av vinduet, skal du ha skjøten på låselista i nerkant, og omvendt.

Det ligger mange videoer på you-tube som viser hvordan du skal gå fram når du skal sette inn et slikt vindu.

Til kutting av lista anbefaler jeg å kjøpe en slangekuttetang på Biltema (ca. kr 80,-). Da får du et perfekt 90 grader kutt, og skjøten blir 100%.

Tanga får du bruk for senere til perfekt kutt av slanger og gummilister.

Slangekutter.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...