Jump to content

hvilken slange skal hvor?


eysteind

Recommended Posts

Sikkert eit veldig teit spørsmål, men problemet er at eg ikkje kunne finne det ut i bruksanvisningen.

 

Skal lage til ein enkel vask i båten. Til det kjøpte eg inn ei elektrisk pentrypumpe frå Biltema http://www.biltema.no/products/productimag...p?iItemId=13312 . Då eg skulle til å montere dette, vart eg litt i tvil om kva slange som skulle kor på pumpen. Kor skal slangen frå tanken inn? :confused:

Link to post
Share on other sites

Har samme pumpen som deg. Denne må du montere lavere enn vanntanken. Den skal ikke være nedsenket i vanntanken.

 

Husker ikke tilkoblingen i hodet, men mener at vann inn var på tilkoblingen i front.

Det er ikke verre en at du lett tester ut dette. Har du koblet feil stopper du pumpen og bytter om. Legg litt ekstra slange inntil du har funnet rett kobling.

Link to post
Share on other sites

Pumpen fungerer helt greit til mitt formål.

Har ikke hatt problem etter at den ble montert.

 

Imidlertid ødela jeg den første jeg kjøpte. Når jeg skulle feste utslangen var jeg litt uforsiktig og klarte å brekke av hele stussen. Var veldig tynt gods (plast) på den ene siden.

 

Vær derfor ekstra påpasselig under monteringen. Fest pumpen slik at du ikke får bevegelser på denne etter montering.

Link to post
Share on other sites

Av bildet du viser er dette en typisk sentrifugalpumpe. Inntak i enden/senter, utløp på siden. Denne har minimal eller ingen sugeefekt så må monteres under vann nivået. Kan gi bra vannstrøm, men ikke serlig trykk.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Var i båten ikveld og sjekket da koblingen på pumpen. Det er riktig som tidligere beskrevet av bmo og undertegnede.

 

Pumpen er ikke selvsugende og må derfor monteres lavere enn vanntanken slik at vannet renner ned til pumpen. Vann inn på stuss i front. Vann ut på stuss i siden.

Link to post
Share on other sites

Hei Takk for hjelpen alle sammen!

Har no montert pumpen, men kan ikkje teste den før bryter, og vask er på plass.

Bare eit spørsmål:

På bruksannvisningen står det at bryeren skal moneres på - , men dette er vel ikkje så farleg. Las ikkje dette før etterpå og no er den montert på +.

Link to post
Share on other sites

Bare eit spørsmål:

På bruksannvisningen står det at bryeren skal moneres på - , men dette er vel ikkje så farleg. Las ikkje dette før etterpå og no er den montert på +.

Neida. Sett den på + du. Det er vanlig å ha den på + og jeg kan ikke se noe argument for å avvike fra det her.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...