Jump to content

Havari av DPH drev til volvo penta D6

windyghibli

Recommended Posts

Jeg har vært uheldig å fått drevhavari på mitt DPH drev til Volvo D6 350 HK. Utveksling på drevet er 1,69. Ser med skrekk og gru nå på store utgifter som kommer. Er det noen her inne som kan anbefale god løsninger som gjør at man kommer rimeligere fra det. Til info. så rundet drevet 910 timer - så i forhold til hva jeg har hørt så bør man jo være fornøyd. (har dog skiftet to ganger styresylindre og en gang propellsettet)

Redigert av windyghibli (see edit history)

Jeg går utifra du sikter til at Volvo Penta har hatt en del totalhavari på sine drev, grunnet et skims oppe i drevet som svikter ved varmgang. ( Om drevet blir for varmt) For å unngå denne potensielle faren anbefales det fra Volvo å bytte til en metallbasert skims. Jeg byttet til metallskims ved sist service etter anbefaling fra verksted og nei jeg har ikke kjørt båten i store bølger der den har hoppet i vannet.

Skallet ser helt og fint ut - ingen oljelekkasje - synlige som sådan. Men når motoren går og du setter den i gir - hør man "klakking" inni huset.

Antar da at det er akslingen og tannhjulene som har gått istykker. Er det noen som vet om det bare går an og bytte evt. den skadet innmaten da ? og beholde hus og eller inntakte deler ? Lønner det seg ?

Redigert av windyghibli (see edit history)

Nei - propellene sviver ikke rundt om du setter motor i gear. Jeg takker for linken som du sendte meg. Båten ligger nå til kai hos verksted og jeg regner med at det kommer en dom snart. Lover å holde "forumet" oppdatert. Setter da pris på innspill og tilbakemeldinger som også andre senere forhåpentligvis kan dra nytta av.

Drevet / Motor er 2005 modell - har ennå ikke fått noen status fra verksted. Det er travelt nå midt i sesongen :-( Men diskusjonen er inne syntes jeg er meget nyttig. Bra med et godt nettverk og gode tips når først uhellet er ute. Ønsker jo selvføliglig å få ordnet skuta til best mulig pris og kvalitet :-)

Har vært i kontakt med et firma i Danmark som heter Søholm yacht service as, de tok også service overhaling av drev. Virket meget hyggelig å behjelpelig. De hadde brukte drev og overhalte deler som de kunne tilby. Er det noen her inne som har erfaring med sånt ?

Jeg driver selv med overhaling av motorer og drev, det er ikke hokkus pokkus, men det er jo avhengig av om det er bare lager og tannhjul som er ødelagt eller om deler av huset er ødelagt. Komplett sett med lager, akslinger og tannhjul kommer på ca 25 tusen, pluss arbeid. Hvis huset er ødelagt så er det bare å bestille nytt drev... dekker ikke forsikringen din dette da?

Drevet er konstuert slik at motoren alltid drar øvre aksling rundt. Gearvelgeren sitter i overgangen til vertikal aksling. Kan være at klakkingn du hører er akslingen som dras med og slår mot noe. Har du merket at gearet har sluret/gått hardt i gear i det siste?

Nei - jeg registerte ikke noe sluring / eller at gearet gikk hardt i gear før uhellet skjedde.

25 tusen på arbeid for overhaling av lager/ akslinger og tannhjul er det jeg også har hørt - så det må stemmer. Nå håper jeg bare at verksted får farten opp til å se på sakene, men har uansett mange gode alternativer å spille på nå.

Har motorhavari forsikring og sendt inn skadeskjema til forsikringselskap - men den saken er under behandling, Avventer svar.

Hær er det mye "hvis", "om" og "hva".

Ja det stemmer, er en bruddhylse mellom øvre og nedre. Skrangling (støy) KAN komme fra deler som har løsnet. (lite mulig)

Kan også være konet. (gear sjalter)

Men ofte er det skader nede i drevet.

Ofte sees det da skader utendig, men kan være kun innvendige skader.

Når Dere byttet shims, var dere meget nøye med å sette rette størrelser på igjen?

Disse dreven tåler lite slingringsmån ang shims.

Enten kan de rett og slett knuse eller får varmgang.

Det er derfør de ofte trenger noen dager for å sette sammen igjen, ved bytte av deler på feks tannhjul.

De må ha akslinger inn og ut flere ganger for å se hvordan tennene treffer hverandre. (benytter farve på deler)

Har selv byttet aksling på mitt drev, men klok av råd, så benytter jeg eksisterende giring. Slipper forhåpentilg vis da unna å måtte måle opp nye shims.

Ps. Har ett 1:63 drev (trur jeg det var), der bruddhylsen og aksling i underhuset er skadet. Resten skal være helt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...