windyghibli Startet 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2012 (redigert) Jeg har vært uheldig å fått drevhavari på mitt DPH drev til Volvo D6 350 HK. Utveksling på drevet er 1,69. Ser med skrekk og gru nå på store utgifter som kommer. Er det noen her inne som kan anbefale god løsninger som gjør at man kommer rimeligere fra det. Til info. så rundet drevet 910 timer - så i forhold til hva jeg har hørt så bør man jo være fornøyd. (har dog skiftet to ganger styresylindre og en gang propellsettet) Redigert 15.Juli.2012 av windyghibli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 De dyreste delene på drevet er vel skallet. Hva er ødelagt? Sjelden at disse drevene havarerer med mindre du går i kaldt vann(ref plastshims). Hoppet mye? Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Betyr dette: går i kaldt vann(ref plastshims).......at vannets temperatur har noe å si for levetiden på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
windyghibli Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 (redigert) Jeg går utifra du sikter til at Volvo Penta har hatt en del totalhavari på sine drev, grunnet et skims oppe i drevet som svikter ved varmgang. ( Om drevet blir for varmt) For å unngå denne potensielle faren anbefales det fra Volvo å bytte til en metallbasert skims. Jeg byttet til metallskims ved sist service etter anbefaling fra verksted og nei jeg har ikke kjørt båten i store bølger der den har hoppet i vannet. Skallet ser helt og fint ut - ingen oljelekkasje - synlige som sådan. Men når motoren går og du setter den i gir - hør man "klakking" inni huset. Antar da at det er akslingen og tannhjulene som har gått istykker. Er det noen som vet om det bare går an og bytte evt. den skadet innmaten da ? og beholde hus og eller inntakte deler ? Lønner det seg ? Redigert 15.Juli.2012 av windyghibli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Så drevet fungerer og propellen går rundt, men det klakker i drevet? Her er drevet med priser http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744790-44-21455.aspx Klart det kan fikses. Her kan du se innmaten. Er jo bare lagd av mennesker dette her også http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7744790.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Betyr dette: går i kaldt vann(ref plastshims).......at vannets temperatur har noe å si for levetiden på drevet? En servicebulletin fra VP anbefaler å bytte fra pladtshims til metallshims om drevet går i kaldt vann. Tåke og hastighet har ingen påvirkning Er metallshims på drev fra 2011 omtrent om jeg husker rett Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Bør jeg bytte nick til "Tåke" ? Hehe.. .. Sitér dette innlegget Link to post
windyghibli Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Nei - propellene sviver ikke rundt om du setter motor i gear. Jeg takker for linken som du sendte meg. Båten ligger nå til kai hos verksted og jeg regner med at det kommer en dom snart. Lover å holde "forumet" oppdatert. Setter da pris på innspill og tilbakemeldinger som også andre senere forhåpentligvis kan dra nytta av. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Drev repareres klart billigst hos coastalrides i uk. Men det er litt pes med forsendelse osv. men helt ok... Eks 2 stk dpe kommer totaloverhalt med alt av slitedeler byttet på ca 45000 ink mva. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
olpi Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Hvor gammel er båten (drevet) ?? .................Båten ligger nå til kai hos verksted og jeg regner med at det kommer en dom snart. Lover å holde "forumet" oppdatert. Setter da pris på innspill og tilbakemeldinger som også andre senere forhåpentligvis kan dra nytta av. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Recond dph med inbytte og valgfri utveksling koster 2250 pund hos coastalrides... Her hjemme får du knapt nok øvre gearhus for den prisen... Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
2xDiesel Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Hmmm.........ga 80 lapper for et GP-G drev her hjemme. Får trøste meg med at jeg fikk tak i det på dagen da...... Sitér dette innlegget Link to post
windyghibli Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Drevet / Motor er 2005 modell - har ennå ikke fått noen status fra verksted. Det er travelt nå midt i sesongen :-( Men diskusjonen er inne syntes jeg er meget nyttig. Bra med et godt nettverk og gode tips når først uhellet er ute. Ønsker jo selvføliglig å få ordnet skuta til best mulig pris og kvalitet :-) Har vært i kontakt med et firma i Danmark som heter Søholm yacht service as, de tok også service overhaling av drev. Virket meget hyggelig å behjelpelig. De hadde brukte drev og overhalte deler som de kunne tilby. Er det noen her inne som har erfaring med sånt ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Drevet er konstuert slik at motoren alltid drar øvre aksling rundt. Gearvelgeren sitter i overgangen til vertikal aksling. Kan være at klakkingn du hører er akslingen som dras med og slår mot noe. Har du merket at gearet har sluret/gått hardt i gear i det siste? Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Jeg har hørt mye positivt om denne karen og vil absolutt anbefale deg og i det minste ringe han og forhøre deg litt. http://www.marinedeler.no/?drevservice.html Sitér dette innlegget Link to post
kilowatt Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Jeg driver selv med overhaling av motorer og drev, det er ikke hokkus pokkus, men det er jo avhengig av om det er bare lager og tannhjul som er ødelagt eller om deler av huset er ødelagt. Komplett sett med lager, akslinger og tannhjul kommer på ca 25 tusen, pluss arbeid. Hvis huset er ødelagt så er det bare å bestille nytt drev... dekker ikke forsikringen din dette da? Sitér dette innlegget Link to post
windyghibli Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Drevet er konstuert slik at motoren alltid drar øvre aksling rundt. Gearvelgeren sitter i overgangen til vertikal aksling. Kan være at klakkingn du hører er akslingen som dras med og slår mot noe. Har du merket at gearet har sluret/gått hardt i gear i det siste? Nei - jeg registerte ikke noe sluring / eller at gearet gikk hardt i gear før uhellet skjedde.25 tusen på arbeid for overhaling av lager/ akslinger og tannhjul er det jeg også har hørt - så det må stemmer. Nå håper jeg bare at verksted får farten opp til å se på sakene, men har uansett mange gode alternativer å spille på nå. Har motorhavari forsikring og sendt inn skadeskjema til forsikringselskap - men den saken er under behandling, Avventer svar. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 25.000 i arb.penger..? Kan det virkelig være rundt 3 fulle arbeidsdager for en teknikker å utbedre et drev..? Høres ut som om noen tar seg godt betalt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
windyghibli Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Sorry mente deler dvs tannhjul, aksling etc, ref samtale tidligere på forum. Arbeidspenger er utenom... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Det sitter en spline-hylse mellom øvre og nedre girhus som skal ryke ved overbelastning. Det kan være at denne har knekt av en eller annen årsak, enten at propellerne har truffet noe eller at noe inne i drevet er skadet. Er det lenge siden du sjekket oljenivået på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Hær er det mye "hvis", "om" og "hva". Ja det stemmer, er en bruddhylse mellom øvre og nedre. Skrangling (støy) KAN komme fra deler som har løsnet. (lite mulig) Kan også være konet. (gear sjalter) Men ofte er det skader nede i drevet. Ofte sees det da skader utendig, men kan være kun innvendige skader. Når Dere byttet shims, var dere meget nøye med å sette rette størrelser på igjen? Disse dreven tåler lite slingringsmån ang shims. Enten kan de rett og slett knuse eller får varmgang. Det er derfør de ofte trenger noen dager for å sette sammen igjen, ved bytte av deler på feks tannhjul. De må ha akslinger inn og ut flere ganger for å se hvordan tennene treffer hverandre. (benytter farve på deler) Har selv byttet aksling på mitt drev, men klok av råd, så benytter jeg eksisterende giring. Slipper forhåpentilg vis da unna å måtte måle opp nye shims. Ps. Har ett 1:63 drev (trur jeg det var), der bruddhylsen og aksling i underhuset er skadet. Resten skal være helt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Hvordan går det med drevet? Funnet ut noe mer? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.