Prebensen Startet 16.Juli.2012 Del på Facebook Startet 16.Juli.2012 Skal justere riggen på Comfortinaen i morgen. Ser at vedkommende som har montert riggen har brukt det bakerste av tre festepunkter for forstaget i baugen. Hvilken effekt har variasjon her? Har ellers googlet, lest Seldons trimmetips, kjøpt skyvelær og tar imot tips for en førstefangstrimmer med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 Dersom det ikke oppstår konflikt med rulla, bruk forreste spor. Da man gjorde denne båten om fra Comfort 32 til Comfortina 32 havnet egentlig masta noen cm. for langt bak, så jo lenger forover du får forstaget, dess bedre. Etter at du har satt på forstaget setter du masta riktig i mastekraven. Har du to størrelser kiler skal den tykkeste akterst. Legg et skjøte foran masta og bakover til vinsjene og dra til alt du kan. Teit også akterstaget. Nå kan du smette den forreste kila på plass ved hjelp av litt Zalo. Ta vekk skjøtet foran masta og slakk akterstaget. Toppen av masta sentreres ved hjelp av et langt målebånd hivd opp i storseilfallet som du måler ved to symmetriske punkt ute i borde. Når masta er i senter teiter du begge toppvant til du har ca 18% av bruddlast. Undervant settes til ca 15% av bruddlast i utgangspunktet. Nå bør du ha en god grunntrim. Sitér dette innlegget Link to post
Prebensen Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 Takk for godt svar. Har vært i båten i hele dag, så så det ikke før nå. Men har gjort følgende: Midterste hullet på forstaget. 20 % av bruddlast på toppvant (med slakt akterstag)t, rettet opp mast (siktet med tight storseilsfall), og tightet undervantene (ikke målt hvor mye). Håper dette kan funke, for i morgen skal familien på tur. Men igjen, takk for tips! Forsøker å flytte forstag og mast ved neste anledning. Er det på grunn av nevnte cm ved overgang til Comfortina at den kan være ganske logirig? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Juli.2012 Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 Ja, en del av det. Båten var vel egentlig tiltenkt en klassisk rigging med lite forseil og stort storseil. Det ville ikke folk ha, her skulle det gå unna, så den fikk raskt en diger genoa i tillegg. Og ble litegranne overrigga. Jeg har 60 kvm på min med alt oppe. Et resultat av det er at genoaskinna ble litt feil plassert. Jeg har i tillegg til den originale skinna på hyttetaket ei skinne ute på dekk. Jeg taper ikke noe høyde på det, men forseilet står bedre. Den krever egentlig gode seil. Du vet det sikkert, men du får ikke noe trøkk i den uten Cunningham. En alldeles herlig båt. Utrolig tørr å seile. Og så er det litt som å seile jolle. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Prebensen Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 Takk! Har den skinna her også, men forrige eier ser ikke til å ha brukt den. Har tenkt på å eksperimentere med den. Synes akterliket lukker seilet, om du skjønner, når jeg egentlig vil ha det ganske åpent på slør. Seilene er enkle, men relativt nye dakronseil. Og cunningham har jeg allerede montert. Men bruker du den på annet enn kryss? (Er egentlig brettseiler Men en mindre fokk ville vel gjort båten enda mindre balansert? Sitér dette innlegget Link to post
Prebensen Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 Er egentlig brettseiler, så sliter litt med å overføre trimerfaringer derfra:) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Jeg bruker den indre skinna kun med fokka, med genoa synes jeg, som du, at akterliket lukker for mye. Cunninghamen flytter busen forover, så det hjelper på logjerrigheta. Slakker den på romme kurser. Mye av logjerrigheta kommer jo av krenging, og det liker ikke den båten for mye av. Den er relativt bred. Men du har mye å spille på. Ved å teite akterstaget tar du kraften ut av toppen av storseilet. Det retter den litt opp. Prøv deg fram. Du kan se at toppen av masta bøyer seg og slipper toppen av seilet til le. Jeg har bygget om til hanefot på akterstaget for å slippe at det står midt i åpningen i rekka og for å få mer kraft. Og så kan du slippe løygangen ned i le og flate seilet med storseilskjøtet. En siste ting, undervanta er av stor betydning for fasongen på storseilet. Er de for slakke ender du opp med et flatt storseil. Ikke vær redd for å spenne for hardt. Du klarer ikke å ødelegge noe. Der andre båter har no finer eller no jern har Comfortinaen ei syrefast ramme som overfører krefter mellom kjøl, mast og røstjern. Sitér dette innlegget Link to post
Prebensen Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Takk for gode råd. Et annet spørsmål. På et par av bryterne på panelet inne lyser lyset, selv når de er slått av. Feks til motorlanterna. Vet du hva det betyr? Sitér dette innlegget Link to post
Prebensen Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Fant ut av det. "Noen" hadde koblet feil.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.