Jump to content

Type plexiglass til buede sideruter


index

Recommended Posts

Jeg har to sideruter som er svakt buet, og derfor lagd av plexiglass eller lignende. Disse har fått et utall av små sprekker, og i forbindelse med tetting av noen små lekkasjer må disse rutene ut, og da er det sikkert like greit å lage til nye ruter. Det er ikke direkte pent med alle disse sprekkene... :sad: Men: Hvilket materiale bør jeg bruke for å unngå nye sprekker? Og en annen ting, hvordan skal materialet bearbeides? Sages med stikksag og fintannet blad?

 

Håper noen har noen gode tips å komme med angående dette. :smiley:

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen tips, men er i samme situasjon.

Forrige eier trodde han hadde bestilt ripefritt plexi(?)glass da han satte inn disse, men ripefritt er det ikke.

Disse skulle jeg gjerne byttet.

Og hva vil prisen ligge på? (Ca. 2x0.4 meter)

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Plastkomponenter kan jobben.

De lagde ny vindskjerm for meg med bruddstykker som mal.

Bilde

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg lagde en slik skjerm til en liten passbåt en gang.

 

Bruk Polycarbonat som fåes kjøpt hos glassmesteren, de fåes i forskjellige kvaliteter også som ripefritt (prukes bla i frontvinduer på noen rallybiler og i fly....) Polycarbonat er imotsettning til "plexiglass" lett å bearbeide med sag/fres osv... kan bøyes så mye du vil. (krappe bøyer bør forvarmes...) ved saging med fintannet blad, ikke sag altfor sakte med for stor hastighet på bladet, da det kan smelte seg litt klabb på bladet.

Eneste ulempe er at det er nesten umulig å lime. Det er en teknikk med noe spesielt løsemiddel og ultrafiolett lys eller noe sånt, men ikke får menigmann har jeg hørt.

 

Produktet er også kalt Lexan etter en stor fabrikant.

 

Kjempefint produkt og jeg tror nok det er det som blir brukt på de fleste "plastruter" i båter i dag.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei

Plastkomponenter kan jobben.

De lagde ny vindskjerm for meg med bruddstykker som mal.

mvh

giver

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke så mye buing det er snakk om hos meg, kun en svak kurve. Hvis du hadde lagt glasset flatt så vil det kanskje bli en 2-3 cm høyt på midten, og lengden er da ca 70 cm. Så det er nok ikke noe problem å presse et flatt vindu inn i rammen for å forme det, men jeg går ut fra at dette har medført spenninger siden det er så mange små sprekker der. Jeg regner med at de eksisterende glassene har stått der siden båten var ny i 1979. Men det har vel kanskje kommet bedre plastkvaliteter på markedet siden den gang da. Så da er altså polykarbonat løsningen? Og denne vil ikke sprekke slik de gamle har gjort?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...