Jump to content

Honda - høy pris=høy kvalitet?


bluemarlin

Recommended Posts

Er det bare meg som synes Honda sine småmotorer er høye i pris i forhold til konkurentene? Spesiellt Hondas 2,3 hester som er ca 1000-1500 kr dyrere enn konkurrentenes 2,5 hester. Er det kvalitet eller merket man betaler for?

Skulle vel tro at det var billigere å lage en luftkjølt motor enn en vannkjølt?

Redigert av bluemarlin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn luftkjølt Honda og hadde helt klart kjøpt Yamaha 2,5. Kvaliteten på hondaen er god, men den er rå i gangenog bråker fælt mye

 

På alt annet fra Honda er mitt inntrykk at de har veldig bra kvalitet (snøfreser, gresstrimmer, mc og agregat er min erfa basert på der)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke så mye om prisene på Honda, men en som ligger ved siden av meg i båthavna har en Honda 50 hester. Syns den bråker noe vanvittig sammenlignet med en Yamaha F60 jeg hadde en gang. Så hvis dette gjelder alle Honda motorer så hadde jeg aldri kjøpt dette merket.

Link to post
Share on other sites

En ting jeg har lagt merke til med Honda generelt , er at det er et "ingeniørdrevet" firma - de liker gjerne å vise litt hvor flinke de er. Slik at noen ting blir lagd mer innviklet og komplekst enn de strengt tatt behøver.

 

Og det gjør jo ingenting så lenge ting fungerer , men kan føre til høyere servicekostnader når noe ryker.

 

Har en kamerat som jobbet på verksted som servet Honda/Yamaha/Tohatsu, han sa at på oppgaver som f.eks bytte av kamreim / justering av ventiler så var forskjellen i tidsforbruk godt merkbar

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

............... hold deg unna Johnson er også et godt råd eg følge.

 

Tja. Når 4T Johnson er bygd av Suzuki og eneste forskjellen er fargen så skjønner jeg ditt argument, not! :lol: :lol: :lol:

 

Honda er bra, uten tvil. Men utviklingen har stått stille med tanke på ytelse, vekt og forbruk. Honda var i tet, men mange andre merker har gått laaaangt forbi.

Link to post
Share on other sites

2,3-hesteren er jo luftkjølt. Kan vel ikke direkte sammenliknes med andre 2,5-hestere..?

 

Selvfølgelig kan det sammenlignes. De er i samme klasse, rundt samme prisklassen og har det samme formålet. At Honda gikk for luftkjøling er Honda's valg. Det er slik det er på markedet.

Mammadalten.

Link to post
Share on other sites

Har hatt mange forskjellige utenbordsmaskiner. Med riktig vedlikehold har ikke jeg merket nevneverdig forskjell på noen av merkene jeg har hatt. (Johnnson,Tohatsu,Suzuki,Honda,Yamaha og nå Mercury) Annet en selvsagt støy og forbruk. Kjører i dag en Mercury 30 Firetakter 2012 modell. Dette er klart den mest drifstoffvennlige og støysnille maskinen jeg har hatt så langt. (men er jo også den nyeste) Har hatt en honda 90, veldig god maskin på støy og forbuk. Kjøpte en Honda 5 HK fire takter til jolla jeg bruker til krabbelysing, denne gikk i ca 2.5 timer og siden har den stått.? Dette er en 2007 modell kjøpt ny i 2008.

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Honda'er tidligere - og har fortsatt én igjen:

10 hk - døde grunnet korrosjon i forgasseren etter ca 10 år (lite brukt)

45 hk - døde etter rust i eksos, sump & styring etter 9 år (mye brukt)

15 hk - døde ikke, men masse kluss, hekkbølge sugd rett inn og tennplugger måtte ut og tørkes etc.

2,3 hk - i live, nesten ikke brukt. Liker ikke sentrifugalgearet (går for fort til trolling), bråker som et helvete ved litt pådrag og sluker bensin ved litt fart.

 

Bortsett fra den lille Hondaen, er alle de andre begravet eller solgt. Fra nå av er det bare Yamaha her på holmen - ok, én Mercury, da (men liker egentlig den ikke)!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Liker Honda veldig godt jeg. Har hatt 2 stykk firetakter. En 75 hk. Ikke en eneste feil og veldig lettstartet. Solgte den når den var 10 år. Har nå en 20 år gammel 45 hk Honda firetakter. Går fremdeles som ny. Driftsikkerhet er alfaomega når man er ute på sjøen der neste stopp hvis motoren stopper er Island.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg enig med ashfirelate her. Alle motorer som får rett vedlikehold og rett bruk vil vare så lenge som er forventet av slikt. jeg skal ikke sitte her å favorisere Honda selv om jeg selv er veldig stor fan av Honda som merkevare. Jeg har hatt 3 biler uten noen som helst mekaniske problemer på de 250-300.000 jeg har kjørt dem. Jeg har og erfaring med Honda MC, ATV, plenklipper og kantklipper samt hatt moped. Må si at jeg harvært veldig fornøyd med kvalitet brukervennlighet støy ytelse og forbruk på de produktene jeg har eid og eier! Honda er en av verdens største leverandører av små 4t motorer i alt av utstyr som har motor. Kansje har Honda generelt vært dyrere enn mange andre merker, men har i dag stort modellprgram med forskjellige prisklasser, der kvalitet også er i første rekke for de mindre utgavene. Blir lit forundra over at noen sier de støyer mer enn konkurentene da jeg har opplevd stikk motsatt. jeg har ikke eid Honda påhenger, men har kjørt 75 og 50hk. Som jeg opplevde som meget støysvake. Men mulig de mindre påhengerne er lit mer bråkete. Jeg er også lit skuffet når jeg leser om rust og korosjon, da Honda bestandig har vært kjendt for motorer med veldig bra materialkvalitet og varmebortledningsevne. Av den gode grunn at Soishiro Honda var en meget dyktig metalurg. Det er jo synd at noen er plaga med korosjon, men nå er jo ikke dette et fenomen bare hos Honda.

I mange tilfeller er Hondas motorkonstruksjoner tatt lit lengre enn andre motorprodusenter. motorene er veldig ofte veldig bra balangsert, og har veldig stor nøyaktighet på vekter og tolleranser. Det betyr mindre vibrasjoner og mindre slitasje på lagre og lagerflater. Når det gjelder VTEC så har det til dags dato ikke vært en eneste reklamasjon på disse toppene siden slutten av 80 tallet da de ble satt i produksjon. Sånn jeg opplever det er kansje noen Hondaprodukter høyere priset, men servicekostnader må jeg si har vært utrolig lavt på de Hondaproduktene jeg har eid og eier. Kvalitet og brukervennlighet synes jeg er over gj. Snittet i forhold til andre merker jeg har erfaring med og samenlikna med.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...