bluemarlin Startet 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2012 (redigert) Er det bare meg som synes Honda sine småmotorer er høye i pris i forhold til konkurentene? Spesiellt Hondas 2,3 hester som er ca 1000-1500 kr dyrere enn konkurrentenes 2,5 hester. Er det kvalitet eller merket man betaler for? Skulle vel tro at det var billigere å lage en luftkjølt motor enn en vannkjølt? Redigert 16.Juli.2012 av bluemarlin (see edit history) På Yttersia Link to post
Kvikk'en Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Både JA, og NEI. Kvaliteten på Honda er god, men ikke den beste. Yamaha og Evinrude er hakket over etter mine erfaringer. Mammadalten. Link to post
Gutek Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Hvem har lengst garanti ??? Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) M Redigert 16.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Jeg har en sånn luftkjølt Honda og hadde helt klart kjøpt Yamaha 2,5. Kvaliteten på hondaen er god, men den er rå i gangenog bråker fælt mye På alt annet fra Honda er mitt inntrykk at de har veldig bra kvalitet (snøfreser, gresstrimmer, mc og agregat er min erfa basert på der) Link to post
Twistomania Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Honda og Yamaha er de merkene eg går gode for, er kvalitet fremfor kvantitet... hold deg unna Johnson er også et godt råd eg følge. Link to post
MT. Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Det går ikke an å betale for mye for en Honda. baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
haugi Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Vet ikke så mye om prisene på Honda, men en som ligger ved siden av meg i båthavna har en Honda 50 hester. Syns den bråker noe vanvittig sammenlignet med en Yamaha F60 jeg hadde en gang. Så hvis dette gjelder alle Honda motorer så hadde jeg aldri kjøpt dette merket. Link to post
Storskarv Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) Honda er bra, og kanskje best :) Bråker 50 hesteren? Litt grommere lyd en i Yamaha sin 4 sylindrede men jeg liker lyden i Honda 50 :) Redigert 16.Juli.2012 av Storskarv (see edit history) Link to post
Trondwi Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Honda 2.3 hk - går antagelig "evig", men bråker som h.. dersom man gir på litt gass. Har hatt en Honda 45 hk, rustet i stykker etter 9 år. Honda 10 hk, forgasseren døde etter 12 år (med minimal bruk). Kjøp Yamaha, de kan kun drepes med slegge! Link to post
ivar Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 En ting jeg har lagt merke til med Honda generelt , er at det er et "ingeniørdrevet" firma - de liker gjerne å vise litt hvor flinke de er. Slik at noen ting blir lagd mer innviklet og komplekst enn de strengt tatt behøver. Og det gjør jo ingenting så lenge ting fungerer , men kan føre til høyere servicekostnader når noe ryker. Har en kamerat som jobbet på verksted som servet Honda/Yamaha/Tohatsu, han sa at på oppgaver som f.eks bytte av kamreim / justering av ventiler så var forskjellen i tidsforbruk godt merkbar Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
roesok Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Er det kvalitet eller merket man betaler for? Jepp, betaler både for merke og kvalitet. HONDA - It just works! Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Fjellmatros Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 ............... hold deg unna Johnson er også et godt råd eg følge. Tja. Når 4T Johnson er bygd av Suzuki og eneste forskjellen er fargen så skjønner jeg ditt argument, not! :lol: Honda er bra, uten tvil. Men utviklingen har stått stille med tanke på ytelse, vekt og forbruk. Honda var i tet, men mange andre merker har gått laaaangt forbi. Link to post
Storskarv Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Solgte en Honda 45 fra 1991 (eller 1992) i fjor. Denne gikk som en kule og den rusten som var måtte du sært nær for å se. At Honda er late er en myte. Jeg har nå en 50 hester Honda fra 2007 som jeg er meget fornøyd med. Link to post
Kvikk'en Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Ihvertfall fra størrelsen 2.3hk til 10hk så presterer ikke Honda så godt som sine konkurrenter. Mammadalten. Link to post
Worry II Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 2,3-hesteren er jo luftkjølt. Kan vel ikke direkte sammenliknes med andre 2,5-hestere..? Link to post
Kvikk'en Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 2,3-hesteren er jo luftkjølt. Kan vel ikke direkte sammenliknes med andre 2,5-hestere..? Selvfølgelig kan det sammenlignes. De er i samme klasse, rundt samme prisklassen og har det samme formålet. At Honda gikk for luftkjøling er Honda's valg. Det er slik det er på markedet. Mammadalten. Link to post
ashfirelate Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 (redigert) Har hatt mange forskjellige utenbordsmaskiner. Med riktig vedlikehold har ikke jeg merket nevneverdig forskjell på noen av merkene jeg har hatt. (Johnnson,Tohatsu,Suzuki,Honda,Yamaha og nå Mercury) Annet en selvsagt støy og forbruk. Kjører i dag en Mercury 30 Firetakter 2012 modell. Dette er klart den mest drifstoffvennlige og støysnille maskinen jeg har hatt så langt. (men er jo også den nyeste) Har hatt en honda 90, veldig god maskin på støy og forbuk. Kjøpte en Honda 5 HK fire takter til jolla jeg bruker til krabbelysing, denne gikk i ca 2.5 timer og siden har den stått.? Dette er en 2007 modell kjøpt ny i 2008. Redigert 19.Juli.2012 av ashfirelate (see edit history) Link to post
Trondwi Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Jeg hadde Honda'er tidligere - og har fortsatt én igjen: 10 hk - døde grunnet korrosjon i forgasseren etter ca 10 år (lite brukt) 45 hk - døde etter rust i eksos, sump & styring etter 9 år (mye brukt) 15 hk - døde ikke, men masse kluss, hekkbølge sugd rett inn og tennplugger måtte ut og tørkes etc. 2,3 hk - i live, nesten ikke brukt. Liker ikke sentrifugalgearet (går for fort til trolling), bråker som et helvete ved litt pådrag og sluker bensin ved litt fart. Bortsett fra den lille Hondaen, er alle de andre begravet eller solgt. Fra nå av er det bare Yamaha her på holmen - ok, én Mercury, da (men liker egentlig den ikke)! Link to post
Mckongen Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Liker Honda veldig godt jeg. Har hatt 2 stykk firetakter. En 75 hk. Ikke en eneste feil og veldig lettstartet. Solgte den når den var 10 år. Har nå en 20 år gammel 45 hk Honda firetakter. Går fremdeles som ny. Driftsikkerhet er alfaomega når man er ute på sjøen der neste stopp hvis motoren stopper er Island. Link to post
-morten- Svart 21.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2013 Jeg må si meg enig med ashfirelate her. Alle motorer som får rett vedlikehold og rett bruk vil vare så lenge som er forventet av slikt. jeg skal ikke sitte her å favorisere Honda selv om jeg selv er veldig stor fan av Honda som merkevare. Jeg har hatt 3 biler uten noen som helst mekaniske problemer på de 250-300.000 jeg har kjørt dem. Jeg har og erfaring med Honda MC, ATV, plenklipper og kantklipper samt hatt moped. Må si at jeg harvært veldig fornøyd med kvalitet brukervennlighet støy ytelse og forbruk på de produktene jeg har eid og eier! Honda er en av verdens største leverandører av små 4t motorer i alt av utstyr som har motor. Kansje har Honda generelt vært dyrere enn mange andre merker, men har i dag stort modellprgram med forskjellige prisklasser, der kvalitet også er i første rekke for de mindre utgavene. Blir lit forundra over at noen sier de støyer mer enn konkurentene da jeg har opplevd stikk motsatt. jeg har ikke eid Honda påhenger, men har kjørt 75 og 50hk. Som jeg opplevde som meget støysvake. Men mulig de mindre påhengerne er lit mer bråkete. Jeg er også lit skuffet når jeg leser om rust og korosjon, da Honda bestandig har vært kjendt for motorer med veldig bra materialkvalitet og varmebortledningsevne. Av den gode grunn at Soishiro Honda var en meget dyktig metalurg. Det er jo synd at noen er plaga med korosjon, men nå er jo ikke dette et fenomen bare hos Honda. I mange tilfeller er Hondas motorkonstruksjoner tatt lit lengre enn andre motorprodusenter. motorene er veldig ofte veldig bra balangsert, og har veldig stor nøyaktighet på vekter og tolleranser. Det betyr mindre vibrasjoner og mindre slitasje på lagre og lagerflater. Når det gjelder VTEC så har det til dags dato ikke vært en eneste reklamasjon på disse toppene siden slutten av 80 tallet da de ble satt i produksjon. Sånn jeg opplever det er kansje noen Hondaprodukter høyere priset, men servicekostnader må jeg si har vært utrolig lavt på de Hondaproduktene jeg har eid og eier. Kvalitet og brukervennlighet synes jeg er over gj. Snittet i forhold til andre merker jeg har erfaring med og samenlikna med. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn