Pmehren Startet 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2012 (redigert) Hei. Jeg er eier av en 4hk 4takt parsun påhenger som jeg bruker på seilbåten min. Får ca 5-5,3 kt på flatt vann. Er med andre ord noe undermotorisert :-( Det har seg slik at 4 og 5 hk motorene er samme motor, likt volum 112cm3, osv. Har en tid prøvd å finne ut hva som skiller de for å kunne hente ut det lille ekstra. På hjemmesiden til svensk forhandler sto det at forgasseren skiller dem. Fikk fatt på 5hk forgasseren. Dette hadde ingen effekt, som jeg merket så jeg fikk fatt på servicemanualen med delliste og tegninger, felles for begge motorer. Etter å ha finkjemmet denne så jeg fant jeg at begge motorer har samme delnr på forgasser, det er den samme. Har ikke sett det nevnt i manualen noen deler som er forskjellig. Er det rett og slett ingen forskjell? 5hk motoren oppgis å ha 500rpm høyere toppturtall. Kan nevnes at motoren går tungt på full gass, og neppe når fullt turtall. Noen ideer? Redigert 16.Juli.2012 av Pmehren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Hva slags båt er det snakk om? Jeg har en 5 hk Parsun på en Express og får nok noe mer fart enn du nevner, men kjører sjelden med full gass.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) Først og fremst er der to måter å øke effekten til en motor. Det er økt derimoment eller økt turtall. Siden de er like så er det da mao ikkje meir moment å hente og det er turtall som gjelder. for å kunne hente ut all effekten må du først og fremst få opp turtallet. Du må prøve en bedre egnet propell. Redigert 16.Juli.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pmehren Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Takker for svar. Den sitter på en eclipse 23, m finnekjøl. Seiler opp i 6 knop eller mer. Skal prøve lavere stigning på propell.. Men skjønner fortsatt ikke hva som kan skille disse motorene Sitér dette innlegget Link to post
Parsunnorge Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Hvis du ser på nyere motorer av Parsun, ser du at når gasswiren gir gass stopper hendelen på forgasseren opp mot en stopper (skrue og fjær) Den er justert ned til 4 hk, da båtene den er beregnet for vil være overmotoriserte med 5 hk!! Det er nå slik det bare er! Sjekker du inne i forgasseren hvor mye spjeldet åpner ved originalinnstilling, vil du se at det åpner mer dersom du skrur skruen utover der hvor wiren løfter spjeldet opp! Da får den litt mer turtall! Det er ikke ulovlig, 5 hk svares det ikke HK avgift for. parsunnorge.com Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Selger du parsundeler parsunnorge?? Trenger en forgasser til 9,9 hk... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Pmehren Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Gammel tråd dette her... Men ja. Det har seg slik at jeg undersøkte forgasseren før jeg postet første innlegget. tilsynelatende åpner spjellet helt og står helt rett.. dvs full åpning. Jeg mistenkte det kunne være dyser som er forskjellen og kjøpte forgasseren til en 5hk fra forhandler. Denne var tydeligvis brukt, og jeg så og at delenr for 4-5hk er samme forgasser etter jeg prøvde den ut. Men siden de er like og det kanskje bare er en instilling ifølge forhandleren over her, ikan jeg godt ha fått forgasseren fra en 4hk. Den er helt identisk, og ga ingen endring I hastighet på båten. Festet en optisk turteller på motoren og testet RPM og den var ca 50 rpm forskjellig fra forgasserene. Dvs ingen endring endring I praksis. Mins turtallet lå på rett under 4700 rpm. Mulig en propell med lavere stigning vil få den opp til 5000 og 5hp? Ellers vil jeg tørre og påstå at det ikke er noen forskjell på 4 og 5 hk på denne modellen. Mvh Petter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.