Jump to content

1993 Yamaha 9.9 2-takt som mangler kraft og rister/feiltenner


Tor Eirik

Recommended Posts

Har en 9.9 hk Yamaha som har litt rare problemer.

 

Starter som regel på første drag, men har litt vansker med å holde tomgang før den blir litt varm (ca. 1-2 minutter). Ryker en del i denne perioden også.

 

Når motor er varm går den fint på tomgang og det er ikke noe tegn til at den vil stoppe, men når jeg gir gass er motorkraften er ca. 2/3 av hva den burde være samtidig som den rykker og rister en god del, mulig feiltenning.

 

Gasspådraget "slutter å reagere" ved omtrent 2/3 gasspådrag også samtidig som ristingen tiltar. Har prøvd å huke av gassspjeldet og vri litt på tennplaten manuelt ved full gass, men det er ikke noen effektøkning uansett hvordan jeg vrir på den. Syns også motoren drar litt tungt.

 

Har sjekket at motoren går på begge sylindre ved å starte den med en og en sylinder innkoplet.

 

Klarer ikke å oppnå noe særlig mer enn ca. 7-8 knop (ikke målt) på en Otasport 465. Kommer ikke over "kneika" for planing så jeg drar jo med meg hele sjøen. Har nettopp fått tak i motoren (veldig billig selfølgelig), men har tidligere prøvd båten med 9.9 og farten var da rundt 17-18 knop.

 

 

 

Noen som har noen formening på hva som kan være galt?

Link to post

Jeg har desverre ingen løsning til deg, annet enn å nevne at jeg har "identisk" trøbbel med min -94 25hk. Generellt manglende kraft, og problemer med å komme over kneika. Hos meg kan jeg ikke si at jeg har reagert på feiltenning / risting, men det kan dog også være litt vanskelig å identifisere på desse gamle bråkete to-takterne synes jeg. Fikk anbefaling å sjekke plugger (de er byttet uten at det hjalp) og måle kompresjon (må gjøres til helga). Jeg har nå forsøkt meg på "justanswer.com", og har sålangt fått beskjed om å måle kompressjon samt sjekke at jeg kan få gnistoverslag over en avstand på 11mm.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
.... Noen som har noen formening på hva som kan være galt?

Mye tyder på at problemet har med tenningen å gjøre.

Jeg ville nok ha begynt feilsøkingen i retning av å sjekke for overslag i høyspentkretsene. Dvs pluggledinger, -hetter, coil, osv.

Det kan være brudd i isolasjon, saltavleiringer og andre feil som gjør at høyspenning som skulle gi gnist på pluggene i virkeligheten forsvinner før det kommer så langt. At dette tiltar med høyere omdreiningstall er ganske alminnelig.

Lykke til med feilsøkingen!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...