Jump to content

VP TAMD60C - Intercooler innsatsen sitter fast

Havsalt

Recommended Posts

Hei,

Har åpnet sjøvann systemet for rengjøring etter at jeg fikk problemer med høy temperatur på TAMD60C som står i min Nord West 900.

Har rengjordt oljekjøleren som var ca. 80% tett av salt belegg. Åpnet også intercooleren og den var ca. 60% tett av 'avfall' fra Zink anoden! Problemet nå er at jeg ville ta opp hele innsatsen og skifte o-ring i bunn og de to pakningene i toppen, da det har vært en liten lekasje der - Men jeg får ikke opp innsatsen! Det er veldig lett å skade kransen til innsatsen. Er det noe spesial verktøy som skal benyttes for å løfte den opp eller er den festet i bunn på en eller annen måte. Noen som kjenner til problemet?

mvh/Havsalt

Den sitter ikke fast, det er du som ikke er sterk nok... :saint: BTDT :yesnod:

Du må demontere hele huset og ta det med på et verksted for å få delene atskilt i en hydraulisk presse. Det kan godt hende at det må en del hundre kg trykk før o-ringen slipper. Husk å bruke rikelig med blå-grease på alle o-ringene ved remontering. Da tar det lengre tid før de setter seg igjen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Takk for tipset om bruk av hydraulisk presse 'Skipper Worse' :smiley:

Fikk da idèn om å bruke en liten 2t jekk som jeg hadde liggende i garasjen. Demonterte sjøvannsrøret på undersiden av intercooler, satte jekken opp mot stussen på innsatsen. Jekket opp og ved hjelp av litt varme så løsnet den! (hadde sikkert over 1t trykk på jekken!) Alt ser nå lysere ut og regnert må å ha motoren igang til helgen! Takk skal du ha :thumbsup:

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...