thomas73 Startet 17.Juli.2012 Del på Facebook Startet 17.Juli.2012 Hei Båtfolk Har brukt hele vinteren på å pusse og totalrenovere Folkparcaen(den ble utrolig strøken ). Samboern syntes jeg var borte "støtt" for å drive med "denna båten", som hun kallte den. Dyrt var alt som denna båten måtte ha også, klaget hun over! Fikk så båten på vannet i juni og alt fungerer perfekt Jeg måtte mase og jobbe en god stund før jeg fikk lurt med meg min samboer som var så utrolig skeptisk til denna båten, båtpuss, båt og sjø på 1-ukes båtferie i denne 21-fotern som har alt. Og vet dere hva? Hun ELSKER båtlivet Og klarer nesten ikke å vente på neste tur Og så vil hun at vi skal bytte ut båten med en som er større Snakk om å bli omvendt og frelst Så jeg lurer derfor på! Tresfjord 29 AC ser ut som en OK båt! (Har dessverre ikke mer enn 200 båtlapper jeg kan bruke på handel av båt) Er det noen som har erfaring med denne båten???? Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Hei, vi er på tredje sesong på vår Tresfjord 29AC, og vi er veldig glad i denne båten. Som alle båter er den et kompromiss der noen egenskaper er prioritert på bekostning av andre. Det er en real, velbygget vestlandsbåt hvor vær- og sjøegenskaper er lagt vekt på, den er derfor veldig god i sjøen, tåler mye vær og - til å være kalesjebåt - den er trivelig også i regn og surt vær. Den er lavbygget og har lav dørk, dette for å få tyngdepunktet så lavt som mulig og ha lavest mulig overbygg. Igjen på grunn av sjøegenskapene. Dette går på bekostning av rom under dørken, slik at den har ingen stikkabin og lite bortstuingsrom. Men, innenfor de begrensningene den har, har den godt boareal for 4-6 personer. Den har en DIGER akterkabin med god plass til tre voksne, og i kabinen foran er det plass til to voksne + et lite barn. Den har en god pentryløsning, særlig når den (som vår) er bygget om til gasskomfyr. En STOR kjøleboks er originalt, mange har byttet ut denne med et lite kjøleskap - ikke forstår jeg hvorfor. Vår er bygget om med kjølekompressor i stedet for det originale piezoelektriske kjøleelementet, og den er da både funksjonell og energieffektiv. Rosinen i pølsa er den geniale dusjløsningen i forkabinen, den fungerer utmerket og er nok noe samboeren vil sette pris på. På vår er det også bygget på en STOR badeplattform, dusj også på denne. Det største minuset ved båten er at det er en skikkelig klatrebåt, høye rekker og manglende dollbord akter gjør at adkomsten er noe tungvint. Men, man holder seg da i form. Det er også kurante motorer som sitter i disse båtene. Perkins'en som er standard er vel påliteligheten selv. Vi har VP 105HK, den gir en knop eller to ekstra fart, men begynner å bli vanskelig å skaffe deler til. Vår har 15 knop som maks og marsjer fint på 12. Mange har jo byttet ut de originale motorene nå, men da er det vel vanskelig å få dem til 200k. Kan absolutt anbefale båten dersom man ønsker en båt som tåler litt mer enn solskinnsdagene. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Hei Her fikk jeg mye mer info om båten enn det jeg kunne forvente!!! Fint å høre du er fornøyd! Så etter det du har erfart, blir det til at vi ser på disse båtene og forhåpentligvis handler Tusen takk for god og utfyllende informasjon Ønsker deg en fortsatt fin båtsesong Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Hei Thomas. Tresfjord er bygget for å tåle bomber og grantter har jeg inntrykk av. Vi har selv en 28 foter, ganske lik 29 foteren, bare at vår har ikke AC og er rund i hekken. Ellers er de ganske like innvendig. Veldig god i sjøen, og praktisk innredet. Et hav av lagringsmuligheter i disse skutene. Det finnes skott i alle kriker og kroker. Vår båt har orginalmotor fra 1977, Perkins 49 hk. Utrolig sllitesterk motor som går en evighet. Vi er meget fornøyda med vår båt, og skulle ikke forundre meg mye om neste båt også blir en tresfjord. Dette er byggekvalitet uten slitestykke. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Vinke Lanke Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Et enkelt svar på ditt spørsmål: Anbefalles! Fruen og jeg har hatt Tresfjord 29 ac i en god del år og likte båten veldig godt. Tjorven har sagt det meste, men glemt å fortelle at den er enkel og manøvrere til å ha strak aksling. Båten har en forholdsvis lang kjøl som hindrer rask avdrift. Når så mye positivt er sagt om denne båten skal jeg nevne et par ting som du skal tenke over. Båten er forholdsvis smal til å være 29 fot og det at du må sitte inni båten når du kjører, det kan på flotte dager bli både varmt og irriterende. Å sitte nedi båten når du kjører er ikke Tresfjord alene om, men det var vårt hovedargument når vi skulle bytte båt. Med disse små minusene som jeg har nevnt så er det allikevel en båt som jeg absolutt vil anbefalle deg å kikke på. Når det gjelder kvalitet på båt og sjøegenskaper så er konklusjonen grei, den er svært bra! Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Hei Thomas, Ønsker deg lykke til i jakten på båt, og en fin sesong i gamlebåten! Som Vinke Lanke sa, den er lett å manøvrere (jeg trodde det var jeg som var så flink, jeg...), også uten baugpropell. Den lange, dype kjølen er noe av grunnen til sjøegenskapene. Pettern, 28'n har vel en noe annen innredning i forkabinen? Har ikke den faste køyer? Og ja, dersom sol og sommervarme er standard under kjøring er jeg enig i at det kan bli litt stusslig å sitte under tak. Men i de årene vi har hatt båten har det neimen ikke vært plagsomt mye av det... Og det store soltaket Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Hei Thomas, Ønsker deg lykke til i jakten på båt, og en fin sesong i gamlebåten! Som Vinke Lanke sa, den er lett å manøvrere (jeg trodde det var jeg som var så flink, jeg...), også uten baugpropell. Den lange, dype kjølen er noe av grunnen til sjøegenskapene. Pettern, 28'n har vel en noe annen innredning i forkabinen? Har ikke den faste køyer? Og ja, dersom sol og sommervarme er standard under kjøring er jeg enig i at det kan bli litt stusslig å sitte under tak. Men i de årene vi har hatt båten har det neimen ikke vært plagsomt mye av det... Og det store "soltaket" hjelper da. Vi har det opprinnelige stofftaket, og det er tett og fungerer helt greit. Og den smale bredden (2,85) gjør det til en liten 29-foter, det er riktig. Men så er jo prisen lavere enn mange 28-fotere også. Reklamerer fælt nå, ser det. Dersom sommerturer er hovedfokus, ville jeg også vurdert Nidelv 28 og Agder 840. Og sikkert fler. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Her har jeg fått bra respons på det jeg lurte på:-) Har en del unger som ønsker å være med en gang iblant, så det er supert når det er en del køyeplass. Og har fått bekreftelse på at dusjen inne er et stort pluss:-) Vi har sett oss ut en Tresfjord det er verdt å se på! Så dette blir spennende;-) og det er vel lov å prøve seg på litt pruting også når utvalget er stort...? Mange båter å velge i når mann først er på hugget.... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Spennende, kanskje det blir en Tresfjord og se på det nye anlegget i byen Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Ikke umulig det Skal se på en til uka. Så da får vi se.... Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Har selv en Tresfjord 29. Super båt. Ikke noe problem på godværsdager da båten har "fattigmansflybridge". Dvs du sittet på taket og styrer med båtshaken. Ikke noe problem åfå tak på et bra eksemplar til 200.000. Lykke til. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
VannTro Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 thomas73, Nå har det seg slik at jeg ligger rett foran denne i båtforeningen. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=35020307 Her kan jeg garantere deg en bra båt. Ny motor og ombygget akterkabin. Den er ombygget fordi Tresfjord 29 ikke har dollbord akter originalt. Dette er skikkelig kronglete når man skal legge til eller generelt bevege seg på båten. Aktuell båt er eiet av en pensjonert kar som ikke lengre får med seg kona på sjøen. Han er en skikkelig real og ærlig kar som fikk trøbbel med foregående motor. Han synes ikke han kunne selge slik det var og gikk nok på en smell når han monterte ny motor. Kostnadene for dette motorskiftet beløper seg til langt over halvparten av båtens salgspris...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
thomas73 Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 thomas73, Nå har det seg slik at jeg ligger rett foran denne i båtforeningen. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=35020307 Her kan jeg garantere deg en bra båt. Ny motor og ombygget akterkabin. Den er ombygget fordi Tresfjord 29 ikke har dollbord akter originalt. Dette er skikkelig kronglete når man skal legge til eller generelt bevege seg på båten. Aktuell båt er eiet av en pensjonert kar som ikke lengre får med seg kona på sjøen. Han er en skikkelig real og ærlig kar som fikk trøbbel med foregående motor. Han synes ikke han kunne selge slik det var og gikk nok på en smell når han monterte ny motor. Kostnadene for dette motorskiftet beløper seg til langt over halvparten av båtens salgspris...... Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Hei:-) Tusen takk for god oppfølging:-) Nå har det seg slik at jeg tok med meg Havfrua og så på en Alicraft 31 ac med en ganske ny motor og gir med mye nytt og bra utstyr. Hun falt pladask for den romslige plassen. Så jeg la inn et bud som var 30' mindre enn siste prisantydning, og fikk tilslag. Jeg har her gjort et godt kjøp:-) Her er det også snakk om en real og ærlig kar som jeg handlet av. Så vi har nå "fått" ny(gammel) båt. Høres ut som et godt kjøp for de som kjøper Tressfjorden du her nevner... Som sagt, takk så mye for at du husket på meg;-) Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
VannTro Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Gratulerer med ny båt ! Jeg har en misstanke om at jeg kjenner til hvilken båt du har kjøpt(KAD 42 motor og tidligere eier har nå en Princess Riviera) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
thomas73 Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Takk takk:-) Er storfornøyd hittil ihvertfall!!! Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Gratulerer med ny båt ! Jeg har en misstanke om at jeg kjenner til hvilken båt du har kjøpt(KAD 42 motor og tidligere eier har nå en Princess Riviera) Det er en mercruiser 220 hk 2002 mod. i den. Er ikke sikker på hvilken båt han har nå. Men han selv heter Arild... Utrolig hyggelig kar! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Ok, Da var det skivebom fra min side.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Oddgeir Eriksen Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Hei. Hva er skrogvinkelen på Tresfjord 29? Skal montere ny svinger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.