Jump to content

Er Tresfjord 29 AC en bruksvennlig og romslig båt?


thomas73

Recommended Posts

Hei Båtfolk :wink:

 

Har brukt hele vinteren på å pusse og totalrenovere Folkparcaen(den ble utrolig strøken :thumbsup: ). Samboern syntes jeg var borte "støtt" for å drive med "denna båten", som hun kallte den. Dyrt var alt som denna båten måtte ha også, klaget hun over!

 

Fikk så båten på vannet i juni og alt fungerer perfekt :yesnod:

 

Jeg måtte mase og jobbe en god stund før jeg fikk lurt med meg min samboer som var så utrolig skeptisk til denna båten, båtpuss, båt og sjø på 1-ukes båtferie i denne 21-fotern som har alt.

 

Og vet dere hva?

Hun ELSKER båtlivet :clap:

Og klarer nesten ikke å vente på neste tur :wink:

 

Og så vil hun at vi skal bytte ut båten med en som er større :thumbsup: Snakk om å bli omvendt og frelst :lol:

 

Så jeg lurer derfor på! Tresfjord 29 AC ser ut som en OK båt!

(Har dessverre ikke mer enn 200 båtlapper jeg kan bruke på handel av båt)

 

Er det noen som har erfaring med denne båten????

 

Mvh

 

Thomas

Link to post

Hei,

 

vi er på tredje sesong på vår Tresfjord 29AC, og vi er veldig glad i denne båten. Som alle båter er den et kompromiss der noen egenskaper er prioritert på bekostning av andre. Det er en real, velbygget vestlandsbåt hvor vær- og sjøegenskaper er lagt vekt på, den er derfor veldig god i sjøen, tåler mye vær og - til å være kalesjebåt - den er trivelig også i regn og surt vær.

 

Den er lavbygget og har lav dørk, dette for å få tyngdepunktet så lavt som mulig og ha lavest mulig overbygg. Igjen på grunn av sjøegenskapene. Dette går på bekostning av rom under dørken, slik at den har ingen stikkabin og lite bortstuingsrom. Men, innenfor de begrensningene den har, har den godt boareal for 4-6 personer. Den har en DIGER akterkabin med god plass til tre voksne, og i kabinen foran er det plass til to voksne + et lite barn. Den har en god pentryløsning, særlig når den (som vår) er bygget om til gasskomfyr. En STOR kjøleboks er originalt, mange har byttet ut denne med et lite kjøleskap - ikke forstår jeg hvorfor. Vår er bygget om med kjølekompressor i stedet for det originale piezoelektriske kjøleelementet, og den er da både funksjonell og energieffektiv.

 

Rosinen i pølsa er den geniale dusjløsningen i forkabinen, den fungerer utmerket og er nok noe samboeren vil sette pris på. På vår er det også bygget på en STOR badeplattform, dusj også på denne.

 

Det største minuset ved båten er at det er en skikkelig klatrebåt, høye rekker og manglende dollbord akter gjør at adkomsten er noe tungvint. Men, man holder seg da i form.

 

Det er også kurante motorer som sitter i disse båtene. Perkins'en som er standard er vel påliteligheten selv. Vi har VP 105HK, den gir en knop eller to ekstra fart, men begynner å bli vanskelig å skaffe deler til. Vår har 15 knop som maks og marsjer fint på 12. Mange har jo byttet ut de originale motorene nå, men da er det vel vanskelig å få dem til 200k.

 

Kan absolutt anbefale båten dersom man ønsker en båt som tåler litt mer enn solskinnsdagene.

Link to post

Hei :flag_bp:

 

Her fikk jeg mye mer info om båten enn det jeg kunne forvente!!!

Fint å høre du er fornøyd!

 

Så etter det du har erfart, blir det til at vi ser på disse båtene og forhåpentligvis handler :wink:

 

Tusen takk for god og utfyllende informasjon :smiley:

 

Ønsker deg en fortsatt fin båtsesong :thumbsup:

 

Mvh

 

Thomas

Link to post

Hei Thomas. Tresfjord er bygget for å tåle bomber og grantter har jeg inntrykk av. Vi har selv en 28 foter, ganske lik 29 foteren, bare at vår har ikke AC og er rund i hekken. Ellers er de ganske like innvendig. Veldig god i sjøen, og praktisk innredet. Et hav av lagringsmuligheter i disse skutene. Det finnes skott i alle kriker og kroker. Vår båt har orginalmotor fra 1977, Perkins 49 hk. Utrolig sllitesterk motor som går en evighet. Vi er meget fornøyda med vår båt, og skulle ikke forundre meg mye om neste båt også blir en tresfjord. Dette er byggekvalitet uten slitestykke.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post

Et enkelt svar på ditt spørsmål: Anbefalles!

 

Fruen og jeg har hatt Tresfjord 29 ac i en god del år og likte båten veldig godt. Tjorven har sagt det meste, men glemt å fortelle at den er enkel og manøvrere til å ha strak aksling. Båten har en forholdsvis lang kjøl som hindrer rask avdrift. Når så mye positivt er sagt om denne båten skal jeg nevne et par ting som du skal tenke over. Båten er forholdsvis smal til å være 29 fot og det at du må sitte inni båten når du kjører, det kan på flotte dager bli både varmt og irriterende. Å sitte nedi båten når du kjører er ikke Tresfjord alene om, men det var vårt hovedargument når vi skulle bytte båt. Med disse små minusene som jeg har nevnt så er det allikevel en båt som jeg absolutt vil anbefalle deg å kikke på. Når det gjelder kvalitet på båt og sjøegenskaper så er konklusjonen grei, den er svært bra!

Link to post

Hei Thomas,

 

Ønsker deg lykke til i jakten på båt, og en fin sesong i gamlebåten!

 

Som Vinke Lanke sa, den er lett å manøvrere (jeg trodde det var jeg som var så flink, jeg...), også uten baugpropell. Den lange, dype kjølen er noe av grunnen til sjøegenskapene.

 

Pettern, 28'n har vel en noe annen innredning i forkabinen? Har ikke den faste køyer?

 

Og ja, dersom sol og sommervarme er standard under kjøring er jeg enig i at det kan bli litt stusslig å sitte under tak. Men i de årene vi har hatt båten har det neimen ikke vært plagsomt mye av det...

 

Og det store soltaket

Link to post

Hei Thomas,

 

Ønsker deg lykke til i jakten på båt, og en fin sesong i gamlebåten!

 

Som Vinke Lanke sa, den er lett å manøvrere (jeg trodde det var jeg som var så flink, jeg...), også uten baugpropell. Den lange, dype kjølen er noe av grunnen til sjøegenskapene.

 

Pettern, 28'n har vel en noe annen innredning i forkabinen? Har ikke den faste køyer?

 

Og ja, dersom sol og sommervarme er standard under kjøring er jeg enig i at det kan bli litt stusslig å sitte under tak. Men i de årene vi har hatt båten har det neimen ikke vært plagsomt mye av det...

 

Og det store "soltaket" hjelper da. Vi har det opprinnelige stofftaket, og det er tett og fungerer helt greit.

 

Og den smale bredden (2,85) gjør det til en liten 29-foter, det er riktig. Men så er jo prisen lavere enn mange 28-fotere også.

 

Reklamerer fælt nå, ser det. Dersom sommerturer er hovedfokus, ville jeg også vurdert Nidelv 28 og Agder 840. Og sikkert fler.

Link to post

Her har jeg fått bra respons på det jeg lurte på:-)

Har en del unger som ønsker å være med en gang iblant, så det er supert når det er en del køyeplass. Og har fått bekreftelse på at dusjen inne er et stort pluss:-)

Vi har sett oss ut en Tresfjord det er verdt å se på! Så dette blir spennende;-) og det er vel lov å prøve seg på litt pruting også når utvalget er stort...?

Mange båter å velge i når mann først er på hugget....

 

Link to post
  • 1 måned senere...

thomas73,

 

Nå har det seg slik at jeg ligger rett foran denne i båtforeningen. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=35020307

Her kan jeg garantere deg en bra båt. Ny motor og ombygget akterkabin.

Den er ombygget fordi Tresfjord 29 ikke har dollbord akter originalt. Dette er skikkelig kronglete når man skal legge til eller generelt bevege seg på båten.

Aktuell båt er eiet av en pensjonert kar som ikke lengre får med seg kona på sjøen. Han er en skikkelig real og ærlig kar som fikk trøbbel med foregående motor. Han synes ikke han kunne selge slik det var og gikk nok på en smell når han monterte ny motor. Kostnadene for dette motorskiftet beløper seg til langt over halvparten av båtens salgspris......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

thomas73,

 

Nå har det seg slik at jeg ligger rett foran denne i båtforeningen. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=35020307

Her kan jeg garantere deg en bra båt. Ny motor og ombygget akterkabin.

Den er ombygget fordi Tresfjord 29 ikke har dollbord akter originalt. Dette er skikkelig kronglete når man skal legge til eller generelt bevege seg på båten.

Aktuell båt er eiet av en pensjonert kar som ikke lengre får med seg kona på sjøen. Han er en skikkelig real og ærlig kar som fikk trøbbel med foregående motor. Han synes ikke han kunne selge slik det var og gikk nok på en smell når han monterte ny motor. Kostnadene for dette motorskiftet beløper seg til langt over halvparten av båtens salgspris......

Link to post

Hei:-)

Tusen takk for god oppfølging:-)

Nå har det seg slik at jeg tok med meg Havfrua og så på en Alicraft 31 ac med en ganske ny motor og gir med mye nytt og bra utstyr.

Hun falt pladask for den romslige plassen. Så jeg la inn et bud som var 30' mindre enn siste prisantydning, og fikk tilslag.

Jeg har her gjort et godt kjøp:-)

Her er det også snakk om en real og ærlig kar som jeg handlet av.

Så vi har nå "fått" ny(gammel) båt.

Høres ut som et godt kjøp for de som kjøper Tressfjorden du her nevner...

Som sagt, takk så mye for at du husket på meg;-)

Mvh

Thomas

Link to post

Gratulerer med ny båt !

Jeg har en misstanke om at jeg kjenner til hvilken båt du har kjøpt(KAD 42 motor og tidligere eier har nå en Princess Riviera)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ok, Da var det skivebom fra min side....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...