REM Startet 17.Juli.2012 Del på Facebook Startet 17.Juli.2012 Kompressoren i mitt Engel 140l kjøleskap har tatt kvelden, og Maritim på Slependen kan ikke skaffe fram ny før ut i september?? Er det noen som kjenner noen som kjenner noen som kan skaffe fram en slik Danfoss BD50F raskere enn dette ville jeg vært svært takknemlig? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kalle74 Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Hva skulle de ha for en kompressor? Vil det lønne seg kontra og kjøpe et nytt skap? Et raskt søk på Google så fant jeg denne: http://www.rparts.com/product_info.php?products_id=5 Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Sjøtunga Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Sjekk disse linkene FØR du går inn på linken over:Sikkerhetsryktet til rparts.comKlage på rparts.com Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Javi Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Hmmm.... Ser ut til at Danfoss har denne. Denne heter BD195B0124. Den kommer opp når jeg søker BD50F. Det dtår også BD50F under beskrivelse. Danfoss holder til på Skui, ikke så langt fra deg REM. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 (redigert) Kan synes som om kompressoren kan skaffes fra Waeco/Dometic for NOK 2850,- Må vel da til en installatør for å etterfylle med kjølemedie osv, eller er dette noe jeg kan gjøre selv? Redigert 17.Juli.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Du kan nok gjøre det selv hvis du også skifter til en fordamper med hurtigkoplinger. Men det fordrer at du finner en fordamper som passer i kjøleskapet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Kan synes som om kompressoren kan skaffes fra Waeco/Dometic for NOK 2850,- Må vel da til en installatør for å etterfylle med kjølemedie osv, eller er dette noe jeg kan gjøre selv? Jeg hadde trøbbel med kjøleskapet hjemme. Kikket litt på youtube for og lære og kjøpte så deler og gass på ebay og fikset det selv. Ikke noe veldig hokus pokus og få det til. Skal se om jeg finner det utstyret jeg kjøpte og legge en link til det Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
REM Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Er i båten nå, og har latt kjøleskapet gå et par timer. Resultatet er et radiatoren på baksiden, og hele den svarte kompressoren er varm. Motoren og vifta går kontinuerlig. Også den forgreninga fra kompressoren som leder inn i skapet er varm. Dette tyder vel på at det er kompressoren som feiler, eller kan det fortsatt være noe annet? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Det kan jo være en lekkasje, og at kjølemedie er forsvunnet. Eller blir fordamper/evaporator i skapet kald ? Da kan det jo være termostat som er gått heden. Da kan kompressor gå kontinuerlig og skapet blir fryseboks... Den vanligste årsak til lekkasje er avising med kniv elns. og punktering av fordamper. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Litt vanskelig å komme til fra framsiden nå for å sjekke om fordamper/evoporator er kald. På den annen side, hele kompressoren er varm, og begge utgangene, både den til radiator bak og den som går inn i skapet er varme. Da kan vel neppe evoporator, hva nå dette måtte være, være kald? Har forøvrig aldrig aviset med verktøy. Vi slår av skapet på søndager, og da står det uten strøm og med døra oppe til neste helg. Er det en måte for oss amatører å sjekke for lekkasjer? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 (redigert) Nei, det er egentlig ikke det. Annet enn å klippe - punktere "blindtarmen" - den blendede påfyllings stussen på kompressoren og høre på puffet om systemet er trykksatt. Hvis ikke det fryser på fordamperen inni skapet,etter noen timer som du sier kan du like godt punktere. Du må jo uansett få fylt skapet med kjølemedie etter et eventuellt kompressorbytte. Redigert 17.Juli.2012 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Sikkert kjølemonterer på forumet som kan svare skikkelig på dette, men dersom årsaken er lekkasje er det ikke bare å fylle opp på nytt med kjølemedium. Først må lekkasjen finnes, kjølemontører har 'sniffe'-utstyr dersom det overhodet finnes gass igjen. Har hørt at man også vil se olje der det lekker. Deretter må lekkasjen tettes. Så må systemet 'evakueres' til nær vakuum med spesialpumpe. Først da kan kjølemedie/olje fylles på. Ikke umulig at skapet bruker freongass som nå er ulovlig, da vil det ikke kunne fylles med den gassen som brukes i dag. Hvordan man fyller et skap hvor det ikke, som på en varmepumpe, finnes kraner og koblinger for dette vet jeg ikke, alt er jo loddet igjen, Så dette kan kan ikke lønne seg. Det måtte isåfall være at det er umulig å finne et nytt skap med dimensjoner som passer. De gamle Engel-skapene var beryktet pga en spes svinge-pumpe som de var alene om å bruke, mulig senere utgaver med Danfoss var mer forseggjorte. Uansett vil sannsynligvis et moderne skap være bedre isolert, mer effektivt og bruke mindre strøm. Eneste jeg kan tenke meg som vil gjøre reparasjon aktuelt er om vekselretteren er defekt, dette er den vanligste feilen. Se denne tråden: https://baatplassen.n...p-starter-ikke/ Evnt. å kjøpe et komplett system med kompressor, fordamper etc og hurtigkoblinger. men det koster vel omtrent det samme som et nytt skap. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 (redigert) Problemet mitt er nettopp at jeg ikke kan finne et skap som passer. Litt merkelig synes jeg da skaphøyden er tilpasset å gå under en standard 90cm kjøkkenbenk. Må da finnes masse båter med standard 90cm kjøkkenbenker? Skapet er BxHxD: 540x875x545 så om noen vet om skap omtrent i denne dimensjonen ville jeg bli svært takknemlig. Angående gass er dette R.134A. Om dette er Freon vet jeg ikke. Skapet er forøvrig fra 2001, og dette er vel etter freonforbudet? Redigert 18.Juli.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ingar Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 R.134A er lovlig. men blir det ikke billigere å kjøpe et komplett sett som dette: http://www.maritim.no/elektrisk/kjol/kjoleaggregat/isotherm-kjoleaggregat-classic-compact Ny kompressor + kjølemontør må koste betydelig mer. Dette er vel ikke så langt unna: Mål (bxhxd): 525x745x500 mm Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Sjekk ut inox flush skapet til isotemp. Du finner alle skapa hos termomarin.no Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mix Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 (redigert) Problemet mitt er nettopp at jeg ikke kan finne et skap som passer. Da hadde jeg punktert systemet på den lille "blindtarmen" på kompressoren. Du ser den lett, her er rørstubben klemt flat og loddet i tuppen. Da finner du ut om skapet er trykksatt eller om du har lekkasje. Er det lekkasje ville jeg kastet skapet. Er det ikke ville jeg tatt med skapet til en kjøletekniker og fått byttet kompressor. Med BD50F kompressor har nok dette vært ett godt kjøleskap. Redigert 18.Juli.2012 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Waeco norge i sfj har dometic. Dometic har 140 liters skap. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
REM Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Takk for bistand og engasjement alle sammen. Jeg tar meg en Sarpsborgtur i morgen og ser på Coolmatic CR-140 med BD50F kompressor, og et Isotherm 130 med BD35F hos Båtshopen. Ingen av de passer i høyden, men jeg har allerede planlagt hva jeg skal benytte den ca 10 cm glippa til. Heller vel nå til å ta med meg Coolmaticen tilbake sjøl om den er noen lapper dyrere, og kanskje bruker noe mere strøm? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chris284 Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Jeg ser med forferdelse flere "cowboy" tips både her i denne tråden og andre steder. Utslipp av kjølemedie (R134A, R407, R410A etc.) er ulovlig og punktering av "blindtarmen" (aldri hørt uttrykket før) er dermed forbudt. Gassen er ikke giftig, men kan påvirke miljøet lokalt. Bl.a er det konstatert testikkel kreft om man blir mye utsatt for dette. Gass skal oppsamles, dvs pumpes ut av kompressor i lukket system til egnet beholder og returneres til eget oppsamling sted eller forhandler. Feil kan være def kompressor eller lekkasje et sted, termostat kan og være def. Om skapet ikke kjøler lenger og er det tomt for gass pga lekkasje eller feil på kompressor er det antagelig ikke lønnsomt å fikse det. For å finne lekkasjer i kjøleanlegg bruker vi gjerne et elektronisk instrument som reagerer på svært små mengder gass. I biler fyller vi på sporings medie som man ser i ultrafiolett lys med spesial briller, lekkasje stedet blir selvlysende, gjerne gul grønn farge. Eller det brukes et fargestoff f.eks rød farge. I biler er det det ofte o-ringer i kompressor og koblinger som lekker. For å supplere Ingar, når et kjøleskap som ikke har slange tilkoblinger, skal fylles i produksjon, brukes rør som har tilkobling for fylling av gassen. Etter fylling ok test blir røret smeltet og klemt sammen og tilkoblingen klippes av. Dermed er det tett. Mini kurs: Ved bytte av deler i et kjølesystem skal det vakumeres med en vakumpumpe for å tømme det for luft og tørke ut anlegget, er det luft og dermed vann i gassen vil det fryse og tette ventiler og kapilær rør. Deretter er det vanlig å fylle på nitrogen gass for å trykksette anlegget for å se om det er lekkasjer om trykke faller. Nitrogenet tørker og opp det som måtte være igjen av vann i systemet. Når det er konstatert tett, tappes nitrogenet av og kjølemediet (f.eks R134A i biler og mindre kjøleskap, R410A i varmepumpe, større anlegg bruker ammoniak eller annen gass) fylles opp i riktig mengde. Her bruker vi en elektronisk vekt, f.eks 0.734 kg gass skal være i et ac system i en normal bil. Eller i rundt 1kg i en varmepumpe, avhengig av effekt. I tillegg overvåkes trykket, både lav og høytrykk siden med manometre som er laget for dette. Et kjøle anlegg er under trykk, f.eks i en bil er trykket 200-250 PSI og blir gassen plutselig evakuert kan det bli frostskader om man får dette på seg. Treffer det øynene blir det gjerne syns skader. Så det er en fordel med beskyttelses briller Om man vil jobbe med kjøleanlegg kan man ta et kurs i NOVAP`s regi. Da kan man lære det man trenger og kan jobbe med det enten som ansatt eller som privat person på eget utstyr. Så om skapet til Rem ikke har slange tilkobling, men "blindtarm" så må det til reparasjon hos et sertifisert verksted. Gass får man ikke kjøpt sånn uten videre. Og uten verktøy etc er det lite man kan gjøre. Om skapet derimot har hurtigkoblinger kan det ordnes om kompressoren er gåen. Kompressorene med hurtigkobling kommer ferdig fyllt med gass og kan kjøpes fritt. Men er resten av anlegget åpnet må det vakumeres osv. Jeg så i en annen tråd der en laget seg kjøleskap selv, bygget skapet eller boksen og brukte deler med hurtigkobling. Så Rem kan jo bruke skapet om han setter dit et kjølesystem med hurtig koblinger. Alt annet må isåfall sertifisert person utføre. På 1980 tallet var jeg på fruktbåter som gikk mellom Europa (Antwerpen) og Sør Amerika og jobbet med kjøleanlegget ombord, så jeg er sertifisert kjølemaskininst/montør. Senere har jeg jobbet med varmepumper (eget firma) og ac i bil, bare til opplysning. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Mix Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Jeg ser med forferdelse flere "cowboy" Kan nok stemme det Det var faktisk slik jeg anskaffet meg mitt første kjøleskap og fryseboks i nyetablert heim gratis i hine veldig hårde dager. Og ja det var nok freon. Det ble puffet noen skap og bokser før jeg fant passende rep objekter. (Ja, jeg er sikkert skyldig i både klimaforandringene og hull i ozonlaget vi ser idag, helt alene) Kompressor ble faktisk overhalt, tenkt deg det, delt med vinkelsliper og pakket om, og sveist tett igjen, Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Med BD50F kompressor har nok dette vært ett godt kjøleskap. Ja, et romslig og godt kjøleskap. 150l tror jeg og det er bra i båt. Det som også imponerer meg en smule når jeg nå tar det ut og bytter med Coolmatic 140, er arbeid og kvaliteten Fairline har lagt i detaljene. Standard hengsler og dørklinker/lås, samt omramming er byttet ut med høykvalitets syrefaste Southco detaljer. Ikke billig vil jeg tippe? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.