Espedal7 Startet 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2012 Hei! Har en 2007MOD, Mercruiser 1,7DTI som ikke oppnår mer enn ca 3900rpm. Tidligere mener jeg på at den var oppe rundt 4300. Wastegate fungerer, og er fullt bevegelig. Dette er også den nye motoren med kjeramiske stempler, så burde ikke være de største problemene rundt dette. Ettersom jeg kan høre fungerer også turbo som tidligere. Har noe mer vekt i båten, og har justert litt på girvaieren grunnet ulyd.. Men dette bør ikke ha såpass å gjøre med fart på båt? Ser det er mange her inne som sitter på mye informasjon, og håper en av dere har vært borti det samme og kan gi meg et kjempetips :-) Tommy. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Har du sjekket om det er groe/rur på propellen? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Espedal7 Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Ja, propell ser fin ut. Kan ikke finne sår eller groe.. Båten ligger i ferskvann, så burde ikke være noe problemer rundt slikt.. Sitér dette innlegget Link to post
Espedal7 Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Står i et annet innlegg her at det kan være dieselpumpa som må justeres opp, noen flere som har erfaring rundt dette? Har det noen negativ innvirkning om jeg forsøker dette? Tenker også å bytte filtere samtidig da, for sikkerhetsskyld. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Hvilket turtall får du med giret i fri? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Espedal7 Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Rundt 4000. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Jeg ville ikke begynt med å skru på drivstoffpumpa. Den endrer seg normalt ikke av seg selv. Har du fått kortere vandring på gass/gear-hendel etter justeringen av gearwire? Sjekke at du får fult utslag på gasswire. Med hendel på max turtall mener jeg armen på dieselpumpa skal nå ende-posisjon. Ville også byttet drivstoff-filter(e) dersom det er lenge siden sist. Oppnår du samme fart som før? Feil på turteller kan i såfall være noe å sjekke. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Espedal7 Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Er ca 5 knop under tidligere.. Reiser nå å kjøper nye filtere, for å sjekke dette.. Har koblet fra speedwire, og speedet manuelt bak.. Får ikke mer da heller.. Det som for meg er så rart er at det virker som alt annet fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 (redigert) Start med nye filtre. Byttet propell? Mer last ombord? Ikke skru opp dieselpumpa. Det er tatt merenn nok hk ut av denne 1,7 literen som det er. Konsekvensen av slik tukling kan være motorras.. Redigert 18.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Eneste filteret som kan han noe å si for turtall er vel luftfilteret? Og dersom jeg husker rett så er det ikke noe luftfilter på den motoren. -men det er jo mulig jeg husker helt feil... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Eh. Får ikke motoren den dieselen den skal ha så øker jo ikke turtallet på luft. Det er pumpa som styrer turtallet og da må den ha nok diesel Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Sant sant,... Hvordan kunne jeg glemme dieselfilter... Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Espedal7 Svart 19.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Feil funnet :-) Kjøpte båten sen høst i fjor, og fikk ikke noe info fra tidligere eier om at han hadde montert et filter til mellom tank og motor. Dette lå montert ved tanken under endel plater, så det hele kunne vært løst mye lettere om jeg visste om dette. Her var det også nok en vannutskiller, og så heldig som jeg er så var denne full av dieseldyr. Blir nok rensing av tank, men etter bytte av 3(!) filter idag, fikk jeg helt annet turtall :-) Takk for alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Eivind_80 Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Har også problemer med for lavt turtall på 1,7 dti, får akkurat båten i plan og oppnår maks 3000rpm.. Båten er en Uttern D55 2006. Motoren har ingen ulyd eller ujevn gange... Problemet oppstod plutselig og det var ingen røyk eller unormal gange, bare ingen respons på siste ca 50% av gasspådrag. Har fysisk styrt "gassen" på pumpen. Har sjekket og smurt wastegate ventilen, sjekket at turboen snurrer fint og har ingen unormal slakke i turbinhjulene..Har montert turbotrykks måler og har 1bar på 3000rpm.. Har kjørt motor på systemrens for å eventuellt løsne "fastgrodd sleide" inni diesel pumpen... Diesel filtrene er skiftet, dysene er justerte og tuppene byttet av spesial verksted.. Men etter all denne feilsøkingen er motoren fremdeles like slapp :(( Har snakket med 5 forskjellige verksteder men har prøvd alt av gode råd... Begynner å bli lei av å bruke tid og penger uten resultat... Håper på noen gode tips!! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Eivind, det kan høres ut som at din turbo ikke gir nok trykk....Disse motorene skulle vært "forbudt" og kjøre uten turbotrykksmåler. Når turboen henger og gir "full effekt"...da er risikoen stor for havari på ett eller annet tidspunkt. Med turbotrykk måler har du full kontroll... Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Ibiza 1 Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Motoren skal maks ha turbotrykk 1.2 bar ved 4400 rpm. Trykket er vel snarere høyt ift turtallet på 3000. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 1 bar på 3000 omdr er helt normalt. Jeg har også 1bar på 3000 omdr ,men ikke over 1,2 bar ved 4400. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Ibiza 1 Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 (redigert) Jeg tror sannelig jeg ligger lavere ved 3000 rpm men skal ikke påstå det skråsikkert. Skal derimot sjekke neste gang jeg er i båten :-) Redigert 27.Juli.2012 av Ibiza 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.