Smiley Startet 17.Juli.2012 Del på Facebook Startet 17.Juli.2012 Litt grumsete tittel, men det jeg lurer på er altså hvor mange bolter det er vanlig å bruke for å feste "større" påhengere. Jeg har alltid tidligere brukt 4 og gjerne 6stk. 12mm bolter på min 90hk 2-takt. Jeg har da fordelt boltene så høyt & lavt som mulig. Nå kommer det en ny rib til meg i løpet av noen dager, og motoren skal festes på denne. Jeg regner ikke med å beholde båten spesielt lenge (kanskje kun et par måneder), og ønsker derfor å bore så lite (og høyt) i hekken som mulig. Kan det eventuelt være fornuftig å bore opp hullene i selve motorfestet for å kunne bruke enda grovere bolter, og i tillegg forsterke med ei skikkelig plate på baksiden i motorbrønnen? Hva er minimum antall bolter jeg kan klare meg med tror dere??? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
bella580C Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Jeg har bare 4 bolter på min motor. Bruker samme bolter til 115 som 200. Hk Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
ivar Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Akkurat ferdig å montere en 80hk - brukte 4 bolter, med hull boret slik at motoren kan heves / senkes et hull uten å borre nytt. På de øverste boltene har jeg en alu L profil som ekstra "backing plate" http://www.bobsmachine.com/Products/transom_backing_plates.cfm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smiley Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Jeg regner med at dere da har boltene parvis, 2 i øverste hullrekke og 2 i nedre. jeg hadde håpet på å kunne benytte kun øvre hullrekke for å slippe å bore andre hull enn de som blir i den synlige delen av motorbrønnen (nå vet jeg forsåvit ikke hvor dyp denne er enda). Logikken min var da slik at jeg antar at nedre del av motorfeste kun får trykk-krefter, og at de nederste boltene da ikke har stort annen funksjon en tyverisikring.... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Lalima Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Jeg tror 4 bolter er nok i massevis på 90 hk.Var med en kompis på en prøvetur i går.Han kjørte med 6 bolter på en 350 hk Yamaha V8.En motor på ca.370 kg. Lalima Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
trulsant Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Uten bolter nede, vil det jo bli ett enormt moment på de øvre boltene når du bakker for å stoppe da. Samt at du har jo da begrenset "arm" for vrikrefter fra motor, som vil oppstå om du skulle forlate vannet og lande igjen... Er ikke uansett hullmønsteret rimelig standard mellom motorer da? Slik at en ny motor på båten vil kunne gjenbruke hullene? Dessuten, de nedre hullene er jo typisk under vann, slik at de er jo ikke veldig synlige om en fyller dem igjen og har på nytt bunnstoff. TA Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 (redigert) Det er nok riktig. Det er en fare for at dette blir en ekvipasje som er i stand til å forlate vannet i ny og ne. Det er nok sannsynlig for at de nederste boltene er nødvendige da. Det er vel nettopp det at de fort kan bli stående under vann som har vært bekymringen min. jeg synes erfaringsmessig at det kan være en utfordring å få disse helt tette. Men,... jeg får gjøre mitt beste! Redigert 18.Juli.2012 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.