Molinari Startet 17.Juli.2012 Del på Facebook Startet 17.Juli.2012 Selv om 4-takt småmotorer (2-20 hk) har begynt å bli mindre og lettere er de fortsatt tunge og har sine ulemper. I følge mekanikere drar de inn vann ved å få hekksjøen inn ved brå gassslipp. Det er mye bevegelige deler som må være justert osv. Vekt er viktig på motorer med lite effekt, samt at de er enkle for brukere og pappaer som skrur. Det burde jo være småmotorer som var to-taktere og ikke fra 40 og oppover. Det miljømessige aspektet er i denne sammenhengen bort imot uinteressant mtp på planeten. Noen som er enige eller uenige eller noen som vet om 2-taktere snart er tilbake i småmotor markedet? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Vårt valg av 4-takt på jolla var motivert av hensyn til lokalmiljøet (støy/lukt). Det er markedet som bestemmer. Er effekt/vekt viktigst for flertallet vinner 2-takt. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Det er markedet som bestemmer. Nope. EU EU har bestemt at totaktere, fordi de forurenser, blir forbudt 01.01.2007. Smutthullet i regelverket er at alle motorene som importører og forhandlere har på lager kan selges i 2007. http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,310&Language=no-NO Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Akora Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Hvordan kan det da ha seg at det selges 2 takts vei-scootrer/mopeder og snøscootre, vannscootre som aldri før? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Tror ikke du finner nye totakt småmotorer lengre, dessverre. Tohatsu forsvant vel sist tror jeg (var vel i 07 ja) Hva gjelder bærbart så veier jo en ny 6hk evinrude bare 25kg, det er jo absolutt bærbart. Litt mer avansert å skru på enn en totakt er det vel, uten at jeg har noe særlig innsikt i det. Generelt forbud mot totakt er det vel ikke, e-tec selges jo i massevis... Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Thorlyn Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Yamaha lager fremdeles alt av 2 t. Men selges ikke i eu og usa.. Flett ny 9.9 i aus eller nz koster 12 lapper. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Molinari Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 (redigert) Samme med Tohatsu, de lager fortsatt både 9,8 og 9,9 to-taktere. http://www.tohatsu.co.jp/en/boat/products/2stroke.html Men pga noen hystersiske og overbetalte miljøbyråkrater i Bryssel har blitt lurt av en lobby til å tro at 2 takt utenbordsmotor er verre enn verst, med tilhørende tabell, må vi slite med trege 4 taktere. http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,310&Language=no-NO Burdé vel gå an å få tak i de, noen med tips? Redigert 25.Juli.2012 av Molinari (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Hadde en Yamaha 4 hk totakter fra 1995 før, men da den hadde lang stamme og jeg trengte kort, ble det til at jeg byttet den ut med en 2005 modell Yamaha 4 hk firetakt. Skulle egentlig ha meg totakter, men fikk firetakteren billigere enn en tilsvarende totakter. Og jammen forstår jeg hvorfor disse eldre totakterene holder seg så godt i pris... Den nyere er bare noe plastikkdrit i forhold til den solide, gamle. Støyer og rister, og den stopper uforklarlig stadig vekk, i dorgefart. Den gamle startet og gikk pent og stille fra første drag. Med den nye må jeg røske søttifjorten ganger i snora på hver vår. Så, om dette er gjengs for små firetaktere i dag i forhold til litt eldre totaktere... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Thorlyn/evt andre: Vet noen om det er lovlig å importere slike totaktere privat til EU? Den der 2.5 hk til Yamaha på 9.8 kg så jo kjekk ut. Sitér dette innlegget Link to post
yam2 Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Enig har en liten 4takt som har vært ett lite mareritt i forhold til gamle 4hk 2taktn Sitér dette innlegget Link to post
fjord bris Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Selv om 4-takt småmotorer (2-20 hk) har begynt å bli mindre og lettere er de fortsatt tunge og har sine ulemper. Enig med at de har sine ulemper, men dette med vekten er feil. Nye firetaktere veier ikke mye mer en gamle totaktere. En firetakter tohatsu 30 veier 70kilo, en tohasu 30 totakter veier 58kilo. Det er 12 kilo i forskjell... Ikke allverden... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 (redigert) Man trenger jo ikke ha like mye bensin med seg så noe av vektforskjellen blir hentet inn der. Tohatsu M30 veier forøvrig fra 52 kg ifølge her http://www.tohatsu.co.nz/m30.asp men det er vel kortstammen. De produserte forøvrig også en 18 hester på kun 41 kg http://www.tohatsu.co.nz/m18.asp Disse lettvekterne er jo gull verd. Redigert 29.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Hadde en Yamaha 4 hk totakter fra 1995 før, men da den hadde lang stamme og jeg trengte kort, ble det til at jeg byttet den ut med en 2005 modell Yamaha 4 hk firetakt. Skulle egentlig ha meg totakter, men fikk firetakteren billigere enn en tilsvarende totakter. Og jammen forstår jeg hvorfor disse eldre totakterene holder seg så godt i pris... Den nyere er bare noe plastikkdrit i forhold til den solide, gamle. Støyer og rister, og den stopper uforklarlig stadig vekk. Enig. Jeg sikret meg en ny Yamaha 5 hk 2T i 2008. En av de siste tilgjengelige etter importforbudet fra 2006. Den skal jeg beholde til evig tid. Identisk motor som jeg kjørte rundt med som sneip på midten av 80 tallet som som forøvrig går like fint ennå. Vekker barndomsminner. Kjenner igjen gangen, lyden, lukten, ja alt er likt :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kaftein ØL Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Jeg kjøpte ny 15 hk hidea (yamaha 15 hk-kopi eller noe slikt) totakt i fjord. Har fulgt med litt på finn og registrert at det til stadighet annonseres nyere totaktere så at det har blitt tatt inn motorer etter 2007 er det ingen tvil om. Lovligheten er naturligvis et annet spørsmål som importøren evt. får svare for, men det veier ikke spesielt tungt for min del... Derimot så blir vektbesparelsen på rundt 10 kg satt stor pris på hver eneste gang den løftes av og på jolla, skal stues vekk eller startes opp av andre. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Jeg tror ikke det er noe problem og hente hjem en 2t til privat bruk. En kan jo fint handle alt av deler lovlig. Det beste er nok og få en 3 part privat mann til og shippe den. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Auskar Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Som det sies er det EU regler som setter stopp for import av totaktere. Også Suzuki lager totaktere ennå: http://www.globalsuzuki.com/marine/2st.html Vil tro de fleste outboardfabrikanter gjør dette. Var vel fra 2007 dette skulle gjelde angående importforbud. De som hadde totaktere på lager fikk selvfølgelig selge disse. Ser der er kommet flere plenklippere med firtaktsmotorer, vet ikke om dette vil bre om seg til hele spekteret av motoriserte maskiner som motorsager, jordfresere, plenklippere, ryddesager, mopeder++++ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.