badkruka Startet 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2012 Hei! Årets først båttur varte ca. en halv time før en skrekkelig lyd avbrøt idyllen. 4 pip, 2 min opphold, 4 pip igjen. Etter å ha studert manualen ser jeg at dette betyr at det er problemer med oljesystemet. For sikkerhetsskyld blandet jeg olje direkte i bensintanken slik at båtsommeren kunne reddes og feilsøking påbegynnes. Mercury XR2 er en totakt med separat oljetank. Oljen suges fra oljetanken til en "nødtank" på motoren. I denne sitter det en flottørsensor. Fra "nødtanken" pumpes oljen inn i bensinen med en mekanisk pumpe. På denne sitter det en "flytsensor". Jeg har prøvd å finne ut hva som er galt, men sliter med å komme til bunns i problemet og håper derfor noen eksperter herfra kan hjelpe meg litt på veien. Følgende er sjekket: Oljenivå - "nødtanken" er breddfull og flottørsensoren er sjekket, dvs. det er uendelig motstand mellom lederne Oljepumpe - pumpen pumper olje når motoren går. Jeg har ikke fått kontrollert trykket, men mengden ser ut til å være korrekt. Flytsensor - Jeg måler 5 V fra sensoren, som i følge manualen er korrekt Nå holder jeg på å gi opp. Ut fra det jeg kan se virker både det mekaniske og elektriske. Har jeg oversett noe? Alle forslag mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
arnstein156 Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Har selv lignende problemer nå; 2007-mod 135hk Optimax, gått ca 160 timer. Får nå en feilmelding opp på Smartcraft-instrumentet, som sier "Oil Reserve - 100% Remaining". Motoren starter fint, ingen meldinger før start, og meldingen kommer kort tid etter oppstart, sammen med et pip. Tolker meldingen som om den enten registrerer tom oljetank (ekstern tank), og at jeg er på reserven (liten tank på motor?), evt at den ikke får olje fra ekstern tank. Uansett: Den eksterne oljetanken er full, og minker ved kjøring, samt at også den lille tanken på motor alltid er full (tolker det derfor dit at motor får olje fra ekstern tank). Har ikke fått sett på dette ennå, men antar at det må være en føler som ikke henger med. Har googlet feilmeldingen, og det ser ut som om det er dårlige følere ute og går... Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.