I.E Svart 5.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2005 Tack för era tips ! Var nere i båten innan idag och lossade alla kablar från startbatteriet, över reläet, till startmotorn. Skall köpa nya kablar, de gamla ser inte riktigt friska ut. Skall göra som ni alla sägeroch gå igenom alla kontaktytor. Skall även göra som Sven sa och koppla direkt till startmotorn. Mätte de gamla kablarna till att vara 2,13 meter långa. Hur grova kablar bör man ha då sträckan startbatteri - startmotor är 2,13 meter lång ( kabelvägen ) ? mvh / Dan Link to post
Cirkeline Svart 6.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2005 (redigert) Hei Dan Jeg ville ha brukt 35 mm2 (minimum) kabler både på pluss og minussiden fra batteri til starter/ motorblokk. Husk igjen god forbindelse på alle terminaler. Du må da kontrollere som jeg nevnte tidligere vdr. forbindelsen mellom motorblokk og startmotor. Har jeg forstått det slik at det er starteren som periodevis ikke drar rundt motoren? Nevnte i forrige innlegg jeg skrev, at det også kan være dieseltilførsel, men først må du få orden på startkretsen. Flere følger med deg nå så gi oss et lite vink hvis noen av disse rådene funker. Mvh/ Sven Arild Redigert 6.Februar.2005 av XD3P (see edit history) Link to post
I.E Svart 6.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2005 Var nere och gjorde lite resistans mätningar idag. Eftersom jag inte är speciellt duktig på att tolka svaren blir jag alltid lite konfunderad då jag mäter. Denna gången är inget undantag. Kan någon förklara hur jag kan mäta 0,00 ohm mellan plus på startmotorn och godset på motorn. Gör jag likadant på generatorn får jag O.L (oändligt motstånd) som svar. Borde jag inte mäta O.L mellan plus på startaren och minus på godset ? Batteriet var helt avkopplat vid mätning och batteri klämmorna låg rakt ut i luften utan att röra vid någonstans. När jag mätte mellan plus på startaren och höljet gav detta också 0,00 ohm. Vad säger ni om detta, är detta normalt eller tecken på en kortslutning ? mvh / Dan Link to post
Cirkeline Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Hei igjen Dan Ser du har målt litt med ohmmeter på starteren. Du kan ikke sammeligne dynamomålingen og startermålingen slik jeg ser du har gjort det. Glem dynamoen som noen referanse. Starteren vil vise tilnærmet 0 ohm når du måler slik. Dette er ikke riktig måte å få noen holdepunkter for feil. Hvis du er usikker på den beskrivelsen jeg gav deg i forrige uke, så kan du finne ut om du har spenningsfall i batterikablene dine på følgende måte. Koble til et voltmeter fra pluss batteri til pluss polen på starteren, er måleledningene for korte må du skjøte den ene. Når du da kjører starteren så kan du måle spenningsfallet i hele pluss kretsen fra batteri til starters tilkoblingsterminal. Noter ned den verdien. Så tar du og gjør det likedan for minussiden, voltmeter mellom starter minus og batteri minus. Har du dårlig ledning/ forbindelse vil du få et høytt måleresultat. Noter ned denne verdien også. Det er i grunnen det samme testen du gjør når du bruker "startkablene" direkte på starter. Hvis du trenger flere tips så kan vi kanskje bruke mail, hvis andre synes dette ikke angår dem. Du velger. Sven Arild Link to post
Verrie Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Hvis du trenger flere tips så kan vi kanskje bruke mail, hvis andre synes dette ikke angår dem. Du velger. Sven Arild <{POST_SNAPBACK}> Hei Sven Arild og Dan. Jeg ville sette stor pris på om dere fortsatte tråden her, da jeg og sikkert mange med meg har nytte av den informasjon som her kommer !! Link to post
camera Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Dette er nyttig for flere av oss, setter pris på om dere fortsetter denne tråden her jeg også. Turen er over når jeg kommer til land ! Link to post
asso Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Ingen vits å dipple med batteriet,kjøp deg en ny starter så er problemet fikset. Den gamle starteren er utslitt å gidder ikke dra rundt mer uansett hvor nytt batteriet er ! Link to post
Cirkeline Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 (redigert) Hei Dan Vi kan gjerne fortsette her for min del hvis andre kan ha nytte av dette. Det jeg ønsker, det er bare rett og slett kontrollere at du ikke har dårlige forbindelser mellom batteriet og startmotoren. Hvis du får starter til å gå bra med eks. disse hjelpestartkablene rett på starteren så er jo starter i orden og du sparte de pengene. Hvis ikke starter går som den skal selv ved bruk av hjelpestartkabler og et godt batteri, ja så kan starter være defekt. Feilsøk først og finn feilen- så bestiller du deler.Så stå på ennå hvis du orker å lese alle linjene mine. PS til alle- dette forumet er heldigvis av en slik art at man kan prøve å hjelpe hverandre med båtrelateret problemer istedenfor å få kommentarer og oppgulp som ikke hører hjemme noen steder. Ser der ligger ute et spørsmål fra deg Dan om kortslutning i starter? Jeg har besvart denne linken lenger oppe, det ville vel helst være lettest hvis alle som kan hjelpe deg videre med problemt bruker denne linken- eller skal vi gå over til neste? Sven Arild Redigert 7.Februar.2005 av XD3P (see edit history) Link to post
M/S Bastard Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Hei Sven Arild og Dan. Jeg ville sette stor pris på om dere fortsatte tråden her, da jeg og sikkert mange med meg har nytte av den informasjon som her kommer !! <{POST_SNAPBACK}> Enig Link to post
I.E Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2005 Hej igen ! Har haft fullt upp med jobb och familj ett par dagar och ser först nu att det tydligen finns intresse att följa problemet med den svårstartade Perkinsen... Beslutade mig att följa Svens råd gällande att köpa nya kablar på 35mm2, har lämnat in de gamla på Hjertmans som kommer att göra nya till på måndag ( för 1000 sek ). Har även kollat upp vad ett nytt startrelä kostar och var man får tag i det ( 1000 sek det också ) om det skulle visa sig att startmotorn är okej men fortfarande går trögt trots nya kablar. Provade idag att koppla startkablar direkt mellan batteri och startmotor. Gjorde detta utan att montera tillbaks startmotorn i motorblocket eftersom jag fortfarande var osäker på om det fanns en kortslutning i startmotorn( i och med Ohm mätningen ). Testade genom att ta samma batteri som jag använde tidigare och satte minuskabeln på minuspolen samt på startmotor godset, sedan satte jag pluskabeln i pluspolen och satte klämman om startmotorns plus stift. Resultatet var en rejäl smäll och flygande gnistor ! Startmotorn snurrade inte en millimeter. Tänkte att detta kanske berodde på att en kraftig motor har en mindre resistans och att man därför måste ha stabil kontakt då man kopplar på strömmen, om man bara sätter klämman runt plus kanske det resulterar i det jag precis upplevde fast startmotorn är okej !? Provade igen men med ett fastare tag runt plus stiftet, resultatet var samma som tidigare... Kan man ej göra som jag gjorde eller är startmotorn kortsluten ? Det känns inte jättekul att göra om samma prov utan att veta säkert. Skulle jag kanske kopplat på plus först och sedan koppla minus sist ? Bara för tydlighetens skull gick jag direkt på plus på startaren, inte via startreläet. Undrar en sak till, varför har man startrelä både till minus och plus ? På min motor har två separata relä, ett för plus och ett för minus. Räcker det inte att ha ett relä på plus ? Som vanligt många frågor .... Tack / Dan Link to post
Cirkeline Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 Hallo igjen Dan Ser du har problemer ennå. Du har tatt ut starteren skjønner jeg, men prøvde du det jeg foreslo før du tok den ut. dette med startkablene? Hvis nei så ser jeg at du har koblet på noen startkabler for å prøve å få den rundt. Når du kobler på kablene mot starter mens batteriet er påkoblet så vil det gnistre en del idet du får kontakt. er du nå sikker på at starteren er koblet slik den er i båten. Høyst sannsynlig så er der kun et rele som styrer startstrømmen til starteren. Et mot minus av samme størrelse som på plussiden høres merkelig ut. Har du et bilde av starteren med disse releene på så kan vi titte på de. For all del vær helt sikker på at du kobler likt som når den står montert på båten. Minus til gods og så pluss til den terminalen som batterikabelen går. deretter må du "trigge" startreleet med en liten ledning fra pluss til kontaktpunktet for innslag. Hører fra deg igjen. Sven Arild Link to post
I.E Svart 11.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 "Hallo igjen Dan Ser du har problemer ennå. Du har tatt ut starteren skjønner jeg, men prøvde du det jeg foreslo før du tok den ut. dette med startkablene? Hvis nei så ser jeg at du har koblet på noen startkabler for å prøve å få den rundt. Når du kobler på kablene mot starter mens batteriet er påkoblet så vil det gnistre en del idet du får kontakt. er du nå sikker på at starteren er koblet slik den er i båten. Høyst sannsynlig så er der kun et rele som styrer startstrømmen til starteren. Et mot minus av samme størrelse som på plussiden høres merkelig ut. Har du et bilde av starteren med disse releene på så kan vi titte på de. For all del vær helt sikker på at du kobler likt som når den står montert på båten. Minus til gods og så pluss til den terminalen som batterikabelen går. deretter må du "trigge" startreleet med en liten ledning fra pluss til kontaktpunktet for innslag. Hører fra deg igjen. Sven Arild " Sven, Har tyvärr en dålig vana som jag haft sedan barnsben, är helt enkelt tvungen att plocka loss saker och se hur de fungerar. Var därför tvungen att plocka loss startmotorn och se hur start mekanismen fungerade. Positivt med detta beteénde är att man lär sig ganska fort och negativt är att det kan bli dyrt om man har otur... Har tyvärr ingen digital kamera ännu, alla pengar går till båten direkt. Jo jag tycker också det är underligt med två reläer, ett till plus och ett till minus, men så är det. Monterade i startmotorn ikväll och polerade upp alla kontakt ytor. Får nya 35 mm2 kablar på måndag och jag väntar tills dess innan jag testar något annat, vågar inte annat ! Hittade Bastards inlägg som innehöll en massa intressant läsning, hade helt missat denna tråd innan. För min del återkommer jag på måndag och berättar om kablarna var orsaken till problemet. Har inte laddat batteriet just för att se om kabelbytet hjälpte. Annars går jag vidare men startrelä och till sist ny startmotor. mvh / Dan Link to post
Smaapala Svart 11.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2005 (redigert) Hei Ser du begynner å tenke på ny startmotor. Hvorfor ikke ta motoren under armen og gå innom et verksted som reparer startmotorer? Ett verksted kan kjøre motoren i benk å gi deg svar på alle spørsmål som du har. Tross alt er du ikke sikker på om problemet ligger i båten eller startmotor. En startmotor av denne typen er tross alt ikke av billigste slaget. Du har fått ett tips om å måle spenningsfallet mellom Batt+ og + på startmotor under belastning og likeledes på minuss siden. Her ligger fasitten. Har du spenningsfall her er problemet i båten og omvendt i starteren. Slik jeg forstår det har du ikke målt dette. Du har du som sagt to valg. enten kjøre starter i benk, eller sette startmotor på plass, og så gjøre testen i båten. Kan hende jeg har missforstått. Kanskje du har målt spenningsfall på kablene? Det som jeg spesielt tenker på kan være feil i båten er hovedstrømbryteren. Det som finnes i handelen av slike brytere er som regel av dårlig kvalitet. Måtte skifte min bryter for noen år siden og har nå skiftet 2 slike brytere i ettertid. Mener selv at jeg kjøpte skikkelig kvalitet men ble lurt. I mitt tilfelle kunne jeg måle spenningsfall over hovedstrømbryteren når batteriet var nedtappet og dynamo leverte for fullt. Da sier det seg selv at en har problem. Lav ladespenning og dårlig kontakt ved starting. En enkel måte å finne spenningsfall på er å kjøre starteren litt hardt og så kjenne på koblinger med hånden om en kan kjenne varme. Ikke den bestemåten, men i noen tilfeller kan en lykkes. Hilsen Smaapala Redigert 11.Februar.2005 av Smaapala (see edit history) Link to post
I.E Svart 17.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Smaapala och ni andra, Nej jag har inte mätt spänningsfallet ännu, det beror inte på att inte vill utan bara på att jag aldrig hittar någon som vill hjälpa till vid de tider jag arbetar i båten. Får nämligen aldrig tid förrän efter midnatt ( har ett arbetsamt jobb och tre barn under 5 år .. ). Fick dock hämtat de nya Skyllermark kablarna igår ( det blev "bara" 690 sek ) och satte i dessa inatt samt provade att dra igång motorn. Resultatet var bra, startmotorn gick på högvarv och Perkinsen startade ( dock med glödning ).För att vara säker måste jag dock prova ett flertal gånger, tar ett prov varje natt... mvh / Dan Link to post
Cirkeline Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Hei Dan! Gi et lite vink hvis dette "funker", mange her har jo deltatt og som da sikkert er interessert i resultatet. Sven Arild Link to post
I.E Svart 17.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Godkväll, Kan tyvärr redan nu säga att det inte fungerade. Var precis nere och skulle prova en andra gång, motorn ville ej dra igång eftersom batteriet tar slut innan motorn behagar starta. Kopplade in ett andra batteri via startkablar och då startade motorn. Jag börjar tro att det är ett flertal småsaker som gör att den inte startar. Dels är motorn svårstartad: 1) Skall kolla kompressionen ännu en gång, använder mig av en annan expert denna gången. 2) "Fluor" nämde något om felinställd bränslepump, en kugge fel eller något. 3) ?? Dels är det något med startmotorn/batteriet som är underligt. Med fulladdat batteri på 105 Ah ( helt nytt) kan jag bara köra startmotorn ca 20-30 sekunder, sedan orkar inte startmotorn dra runt. Tyvärr tar det ofta ca 20 sekunder startmotor innan motorn drar igång. Sen är det också underligt att jag inte kan gasa för mycket då jag skall starta, med fullgas orkar inte startmotorn hålla tillräckligt varvtal. Det bästa är gasa mycket lite, då orkar i alla fall startmotorn gå fort ca 15 sekunder,sedan börjar som sagt batteriet ta slut. Kanske är det så enkelt att motorn hade gått igång om startmotorn orkat köra på toppvarv i 10 sekunder med fullgas på motorn ? När jag gasar är det som om motorn skapar så högt motstånd att startmotorn inte klarar dra runt. När motorn är varm startar den dock bäst på fullgas vilket man kan ha då motorn är varm !? Har ni fler bra tips ? Kan behöva lite råd .. /Dan Link to post
Verrie Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Både når det gjelder meg selv, og tydligvis flere utfra innleggene å dømme, er det nær sagt ingen som har fullgas når man starter motoren. Det holder å gi litt speed, ca 1/4 - 1/3 dels speed. En tanke som slo meg. I tillegg til at du få svært kyndig hjelp av flere her, eksempelvis XD3P, så har vi jo et medlem som har hjulpet mange før og slik som jeg ser det, har meget gode velbegrunnede svar. Han syslet jo også med planer om "Motorlære" for oss andre en tid. Har du forsøkt å sende im til Motordoktoren ? Kanskje han også kan bidra med noe her? Link to post
I.E Svart 17.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 "Perlen" Som sagt...det finns lika många teorier om hur man bör göra som det människor på jorden. Vissa säger "en diesel startar alltid bäst på fullgas" andra säger annat. Personligen har jag alltid använt mig av lite gas på mina tidigare motorer. Denna Perkinsen verkar dock ha en egen vilja... Måste passa på att tacka alla som förmedlar sina synpunkter, oavsett vad som är rätt lär man sig mycket på köpet. Det som inte är rätt för min Perkins kan ändå vara rätt för en annan båtägare som har problem med sin motor. Skall kolla med "Motordoktor", har inte lagt märke till honom tidigare. Tack /dan Link to post
Walter_S Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 ......Dels är det något med startmotorn/batteriet som är underligt. Med fulladdat batteri på 105 Ah ( helt nytt) kan jag bara köra startmotorn ca 20-30 sekunder, sedan orkar inte startmotorn dra runt.Hei I.E.Er ingen ekspert på startproblemer, men har gjennomgått noe av det samme som du - startmotoren var enten helt død, eller "orket" ikke dra rundt lenge, før batteriet tok slutt. Teskje-forklaring på Starter-el. Sabb 2H og oppfølgeren: Rengjøring av starter - Sabb H2 - 18hk (teskje!) Jeg demonterte starmotoren og leverte til et spesialverksted. Starteren var i dårlig forfatning. En heloverhaling til ca 1.800,- gjorde underverker! Etter dette - jeg kjente ikke igjen min dieselmotor! Etter starter-overhaling, så trengte jeg ikke en gang gløde motoren, men fikk start med én gang (om sommeren). Det var også en helt annen lyd på startmotoren, etter overhaling, den gikk fortere rundt. Og, ikke minst - den brukte mye mindre strøm!!! Lykke til! Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
I.E Svart 17.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Walter_S, Ditt anlägg avgjorde saken, nu åker startmotorn in på renovering oavsett vad ! Om motorn inte startar bra efter detta lyfter jag ut den "nyrenoverade" Perkinsen från 1986 och köper en ny VP för 130 000 sek och säljer huset. Skall bara kolla med frun så att hon har samma prioriteringar... Återkommer med svar om hur det gick efter startmotor renoveringen ! Tack / Dan Link to post
Walter_S Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 1) ......Skall bara kolla med frun så att hon har samma prioriteringar... 2) .....nu åker startmotorn in på renovering oavsett vad ! 1) - He he! Ikke sikkert at fruen, i utgangspunktet, har samme prioritering, I.E. - men, en dyktig diplomat vil få henne til å se fordelen ved dette....... 2) - Et bra verksted vil sette din starter i en testebenk og prøvekjøre den og vil kunne fortelle deg nokså raskt om feilen ligger der, eller ikke. Jeg fikk selv høre hvordan lyden var, både før og etter overhaling - og det var stor forskjell. Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Cirkeline Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Hei igjen Dan Ser at du har montert starteren med negativt resultat. Hadde bare et lite ønske om at du kunne ha målt dette berømmelig "spenningsfallet" i startkretsen som jeg beskrev tidligere. Det var litt for å feilsøke seg til problemet og ikke gjette seg til hvor feilen er. Det hadde da ut fra måleresultratet vært mye enklere å analysere hvor du skulle angripe problemet. Kanskje jeg er litt sen nå og at starteren er ute på nytt og på vei til prøvebenken. Lykke til i alle fall!! Sven Arild Link to post
I.E Svart 18.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Sven, Problemet är inte att jag inte förstår hur jag skall mäta spänningsfallet utan på grund av det faktum att jag har ett stort avstånd mellan startnyckel och startmotor samt startbatteri. Med ett krävande jobb och tre barn under 5 år får jag sällan tid att besöka båten förrän vid midnatt och då är det svårt att få någon kompis att hänga med ner och vrida om startnyckeln. Har hittat en firma som skall renovera startmotorn nästa vecka. Oavsett vad så känns det rätt att renovera startmotorn, då kan man iallafall hoppas att den håller ett tag framöver. Tack för hjälpen, jag återkommer med svar om renoveringen var lösningen. /Dan Link to post
Cirkeline Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Hei Dan Helt OK, håper du får ordnet starteren slik at du kan få noen fine båtturer når varmen kommer. Sven Arild Link to post
I.E Svart 19.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Alla, Medans frun satt och kollade in melodifestivalen passade jag på att smita ner till båten. Belöningen var en rejäl "aha" upplevelse som förklarar en del av mina startproblem och varierande varvtal på startmotorn. Med risk för att bli ännu mer idiotförklarad än jag redan är kommer kvällens erfarenheter nedan: Skulle ner för att plocka av startmotorn men beslutade mig för att dra igång mitt kära "problembarn"en sista gång på ett bra tag. Eftersom jag hade en konstig upplevelse igår som innebar att länspumplarmet gick igång när jag tog av plusklämman på startbatteriet !? beslutade jag mig för att mäta så att det av mig nästan nyinstallerade skiljereläet verkligen separerade batterierna då de skulle vara separerade ( då generatorn inte laddar ). Mätte och visst alltvar ok, förbrukningsbanken hade annan polspänning än startbatteribanken. Drog igång motorn och satte mig i den vanliga lotuställningen framför motorn och väntade på att den skulle ge mig ett telepatiskt svar som berättade varför den startade så olika och varför startbatteriet tog slut så fort ( ibland.. ). Plötsligt fick jag se att laddlampan lyste, detta är i och för sig inte konstigt eftersom jag måste gasa rejält för att få den att slockna ( för att generatorn skall börja ladda ). Men just idag var det extra underligt eftersom jag dragit ut den kabel som laddlampan jordar mot stift 1 ( Delco Remy generator ) på generatorn !? -Hur i helv-te kan laddlampan lysa om den inte jordar mot något...jordar den mot luften eller ?? Eftersom atmosfären i båten inte var så tät att den kunde leda ström började jag leta efter andra lösningar. Eftersom jag kopplat ihop laddlampekabeln och skiljerelä styrplus kabeln ( min idiotiska tanke var att då generatorn började ladda och ge ström ur stift 1 slocknar laddlampan samtidigt som skiljereläet sluter och därmed laddar både start och förbrukningsbanken ) måste ju styrplus kabeln till reläet vara den kabel som jordar så att laddlampan kan lysa fast den inte sitter fast på stift 1 i generatorn. Mätte och kom genast fram till att skilje reläet var slutet trots att generatorn inte laddade. Detta eftersom tändningsplus gav skiljereläet den styrström som krävdes för att sluta reläet ! Okej ! Det var ju inte bra, det innebär ju att förbrukningsbanken och startbatteriet är ihopkopplat så fort jag vrider på startnyckeln och inte då generatorn börjar ladda som ju var meningen med min koppling. Det innebär också att startmotorn tar spänning från förbrukningsbanken genom skiljereläet, vilket är mindre bra för reläet. Bara för att dubbelkolla detta satte jag på sittbrunnsbelysningen som drivs med förbrukningsbanken och startade motorn, mycket riktigt började belysningen blinka då startmotorn jobbade.... Då kan man ju snabbt förstå varför startmotorn gick snabbt som fasen ena dagen och sakta en annan dag, fast startbatteriet alltid var fulladdat. När förbrukningsbanken var fulladdad hade startmotorn 585 Ah friska batterier att starta med. När förbrukningsbanken var halvtom stal den kraft från starbatteriet då reläet slöts ( då det inte skulle slutas ). Inte konstigt att det blev varierande varvtal på startmotorn utan att jag kunde fatta varför. Inte heller konstigt att startbatteriet tappade spänning så fort ibland... Vet inte om alla kan hänga med i svängarna men detta förklarar en hel del av mina problem. Nu är det bara några problem kvar att lösa. Generatorn laddar nu över 15 volt och hur skall jag få skiljereläet att sluta automatiskt då generatorn börjar ladda ? Motorn startar fortfarande inte lätt utan glödning. Har dock kommit en bra väg för att lösa problemet. Ha det bra/Dan Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn