Jump to content

Tråden for Perkins 4.108


I.E

Recommended Posts

Alla,

 

Vet inte om alla kan hänga med i svängarna ..............................

......Ha det bra/Dan

<{POST_SNAPBACK}>

för mig går det runt i bollen :crazy: när du beskriver vilka stift du kopplar samman o vad du gör!!!

 

Har tänkt många gånger att det er tur man har masten o seglen den dagen 'Pentan' strejkar!

 

får jag elproblem kommer jag o ringa dig Dan :yesnod: , du verkar vara en baddare på det här med

 

det elektriska! :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
  • 2 uker senere...

Sven Arild, "Hulda" Ingar och alla som hjäpt mig under resans gång, här kommer ännu en del av pusslet ..

 

Lämnade som sagt in startmotorn och generatorn till en specialist på området. Han ringde precis och meddelade att mina iaktagelser var helt korrekta. Generatorn laddade inte 14,4 V som det första företaget sa att den gjorde utan 15 V som jag mycket riktigt mätt på generatorn.

 

Dessutom fanns det en halvkortslutning i startmotorn som gjorde att lindningen rörde i höjet ibland och därmed tömde batteriet extremt fort, precis som jag praktiskt märkt av.

 

Allt kommer att kosta mig 350 sek ( generatorn ) + 1500 sek ( renovering av startmotorn ) = 1850 sek.

 

Skönt att få svar men tråkigt att man inte kan lita på vissa företag som kallar sig experter med ändå inte kan mäta skillnaden mellan 14,4v och 15,0 v !

 

Tack för all hjälp och ha en bra kväll ! /Dan

Link to post

....Dessutom fanns det en halvkortslutning i startmotorn som gjorde att lindningen rörde i höjet ibland och därmed tömde batteriet extremt fort, precis som jag praktiskt märkt av.

 

Allt kommer att kosta mig 350 sek ( generatorn ) + 1500 sek ( renovering av startmotorn ) = 1850 sek.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er alltid godt å vite HVA som er årsaken! Dette blir fine greier, I.E. - nå får du nok start på Perkins'en din! :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Alla,

 

Tack för alla positiva reaktioner ! Hoppas verkligen att jag i framtiden slipper trötta ut er med mitt problembarn till Perkins. Lovar dock inget eftersom "it ain't over until the fat lady sings". Så fort jag har med motorer och el att göra brukar jag få kämpa lite innan det löser sig, som tur är finns det inte mycket motorer och el i min båt......

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Motor_BB.jpg

 

Kommer dock inte att ge mig innan Mr.Perkins spinner som en katt och går som ett skållat troll ! Hoppas och tror att det även gäller "Bastard", skam den som ger sig ! Jag är fortfarande en novis i marin mekanikens värld men fortsätter båten min att ställa till problem lär jag vara kvalificerad att även hjälpa andra om ett par års tid....

 

Ha det gott / dan

Link to post

Godkväll,

 

Hämtade min nyrenoverade startmotor idag och monterade den nu ikväll. Vred om startnyckeln och jäklar vilken skillnad det var mot tidigare. Startmotorn gick på ett helt annat varvtal och sög inte slut på batteriet. Motorn startade visserligen inte men det kan bero på att jag fått lite luft i systemet när jag monterade av glödpluggen. Skall köpa en ny glödplugg ( thermostart ) eftersom det inte kommer en låga ur den som många säger att det skall göra. Ännu en bit på vägen mot en välstartande Perkins motor...

 

mvh / Dan

Link to post

Alla som följt med på resan ...

 

Fick som sagt monterat den nyrenoverade startmotorn igårkväll och idag var det dags för sanningens ögonblick ! Hade monterat i glödpluggen och luftat systemet och tog ett djupt andetag och vred på startnyckeln...

 

Resultatet lät inte vänta sig VRRROOOOOMMM ! Jag satte mig på häcken i förvåning, den tände direkt och spottade ut gårdagens sura diesel och gick som en klocka. Fy för helv-te vad skönt ! Jag har inte kunnat slappna av på de senaste månaderna eftersom jag varit oroad över att behöva renovera motorn, nu är jag lugn och skall faktiskt fira segern med en rejäl whiskey. Skålar för alla er som hjälpt till också !

 

Generatorn laddade också perfekt efter bytad regulator, den som satt i var mycket riktigt en 15 volts regulator och inte en 14,4 voltare.

 

Allt väl med andra ord ! Nu är det bara "Bastards" Perkins kvar....

 

Tack / dan

Link to post

.....Resultatet lät inte vänta sig VRRROOOOOMMM ! Jag satte mig på häcken i förvåning

:smiley: Dette har du fortjent dan! Du har "slitit" med diverse bagateller egentlig, og nå er alt vel! Det kjennes godt når alle brikker faller på plass og man plutselig har en "ny motor" - Kjenner denne følelsen - helt utrolig godt!! Du har sikkert lært mye av dette kan jeg tenke meg, og blitt bedre kjent med din Perkins.

Grattis dan!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
  • 1 år senere...

Hallo kjære forummedlemer

 

Jeg er blitt den stolte eier av en Scand Classic 25, med en 4108 Perkins. Denne motoren har mye av de samme symptomene som Dan hadde på sin, bortsett fra at starter ikke endrer turtall om jeg gir fullt pådrag. Motoren er overhalt for 2 år siden og går fint når den først starter, om den er varm så starter den alltid fint, men er den kald så er den håpløs, og det virker som det bare er et tidspørsmål før jeg ikke får den i gang i det hele tatt.

 

Er det noen som har gode erfaringer med verksteder i Bergen eller omegn som kan påta seg oppdraget med å få skikk på dette, jeg har nok 7 tommetotter :smash: selv og svært begrenset utvalg av verktøy i tommer så jeg må nok ha assistanse.

 

Har Marine Industrsalg egne mekanikere ?, de har jo i allefall god kjennskap til denne motoren. Eventuelt andre gode tips om firma som kan tre til her

 

Argos eller Wollertsen båt&Motor i Håkonshella er det noen som har kjennskap til disse firmaene ?

Link to post

Har Marine Industrisalg egne mekanikere ?, de har jo i allefall god kjennskap til denne motoren. Eventuelt andre gode tips om firma som kan tre til her

Vet ikke om de har mekanikere. Har du spurt dem om tips? De har god kjennskap til Perkins for firmaet der de jobbet tidligere var forhandler for Perkins. Har selv fått gode råd der, jeg hadde Perkins i min gamle båt.

 

Når motoren var kald måtte jeg alltid gløde før start. Går ut fra at du har gløding på din motor også. Jeg fikk ikke startet min motor uten å gløde først, i så fall måtte det være svært varmt. Dersom det ikke er nok spenning til gløderen, kan det gi utslag i dårlig start. Den trekker jo noe strøm så er der en dårlig kontakt vil det gi utslag med at den ikke vil eller har vanskelig for å starte. :seeya:

Link to post

Glødingen virker ! Etter 15-20 sekunders gløding hører jeg et "poff" i luftinntaket, samt at det kommer litt røyk. Det kan også virke som om motoren "er borti en start" mens en kinner på startmotor, men uten at den starter. Mine mistanker er enten at starter ikke gir nok rpm, eller om det er noe feil på tenningstidspunkt eller dieselpumpe, men dette er antagelser utifra det jeg har lest meg til her på baatplassen. Men skal som nevnt kontakte verksted for assistanse. :seeya:

Link to post

Har en 4108 i min Tresfjord fra 1980.

En eier før meg og jeg har hatt båten siden august ifjor.

Forrige eier sa at han aldri hadde glødet motoren før start, noe jeg fant litt rart men etter å ha kjørt motoren ca 100 timer forstår jeg at han hadde rett.

Vrir om nøkkelen og motoren starter etter 1-2 sek, og dette er ikke skryt.

Motoren er gått drøye 2800 t, og har ifølge forrige eier ikke hatt noe overhaling, så jeg håper den er like grei denne sesongen og.

Den oser litt blårøyk når jeg passerer ca 2800-3000 omdr. men det er mest lukt.

Kjører mest på 2200-2400 og da gjør den fra 7-8 knop avhengig av vind/strøm.

Mvh

Link to post

Er også eier av en blå 4.108 fra 1986 som står i en 39 fots senkekjølsbåt. Den starter heldigvis som et skudd, kald eller varmt vær, med og uten gasspådrag. Men en økende oljelekasje sist sommer truet med å knekke feriebudskjettet, og i vår skiftet jeg den alderdommelige aspetsringen i akterkant av veivakslingen, etter gode råd fra Baatplassens innbygger. Ett betydelig stykke arbeid var det, men det ser nå ut til å fungere bra. Litt smålekasjer er fremdeles her og der, men det får jeg vel leve med det.

Det er både nyttig og hyggelig å utveksle erfaringer, lykke til videre. :sailing:

Link to post

:nonod: Hei igjen

 

Marine & Industrisalg hadde ikke egne mekanikere, de anbefalte Søvik Motorservice som igjen opplyste at de var sluttet med slikt arbeid. Argos Marine kunne ta oppdraget, men ikke før i siste halvdel av Juni. Timepris 500+mva.

 

Så da blir det enten å reise på båttur med dårlig magefølelse om udyret starter :nonod: - eller ingen båttur og holde seg hjemme en måned. Da er vel løsningen ganske opplagt, men jeg liker det ikke.

Link to post

Glødingen virker ! Etter 15-20 sekunders gløding hører jeg et "poff" i luftinntaket, samt at det kommer litt røyk. Det kan også virke som om motoren "er borti en start" mens en kinner på startmotor, men uten at den starter. :seeya:

Hvordan er med starten? Gløder du først 15-20 sekund og så starter? Gløder du også mens starteren går?

Jeg brukte å la starteren gå i 5 sekund uten gløding, stoppet og glødet så i ca 15 sek og forsatte å gløde mens starteren gikk. Da kom den ganske fort.

Du sier det kommer røyk, men jeg så faktisk en liten flamme på min motor. Fikk og tips om at det var slik det skulle være. :flag:

Link to post

Hvordan er med starten? Gløder du først 15-20 sekund og så starter? Gløder du også mens starteren går?

Jeg brukte å la starteren gå i 5 sekund uten gløding, stoppet og glødet så i ca 15 sek og forsatte å gløde mens starteren gikk. Da kom den ganske fort.

Du sier det kommer røyk, men jeg så faktisk en liten flamme på min motor. Fikk og tips om at det var slik det skulle være. :flag:

For å se om det er en flamme, så må du vel ta av dekselet for luftinntaket, det har jeg ikke gjort, men siden jeg hører et "poff" og får røyk (ingen røyk uten ild ? :lol: ), samt at selger var overbevist om denne virket (han hadde sjekket) så tror jeg problemet ligger videre et sted.

Men ja jeg gløder slik du angir, men uten at motor starter før jeg har gjort denne operasjonen 4-8 ganger. Kinner da i 20 - 30 sekunder etter glødingen før jeg gir opp, tar et halvminutt pause før jeg begynner på nytt igjen.

 

Jeg venter nå på å få låne verktøy til å løse av startemotor slik at jeg kan få kjørt denne i benk. Jeg var i 4 forretninger i Bergen uten å finne verken langpipe eller starternøkkel i tomme utgave. Om jeg får lånt dette så ser jeg det som oppnåelig å løse av starter selv, men om jeg må gå videre med dieselpumpen, så er det nok ingen vei utenom kvalifisert og dyr assistanse. :nonod:

Link to post

Det er nok ikke utenkelig at feilen kan ligge i starteren som ikke får opp farten. Jeg hadde en gang en Toyota Hi-Ace, riktig nok med bensinmotor. Denne var også treg å starte, måtte kinnes både lenge og vel før den fant det for godt å starte. Skiftet først batteri, uten at det hjalp noe videre. Gikk så over alle kabler, pusset rent etter alle kunstens regler men til ingen nytte. Men så fikk jeg tak i en helt ny starter, og da var motoren knapt til å kjenne igjen etterpå! Startet med et lite touch på nøkkelen!

 

Så den gamle starteren var rett og slett såpass slitt i lagrene at den subbet borti godset innvendig og ikke klarte å få opp nødvendig turtall til å starte motoren. mulig dette kan være poblemet hos deg også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...