Jump to content

Tråden for Perkins 4.108

I.E

Recommended Posts

Jeg venter nå på å få låne verktøy til å løse av startemotor slik at jeg kan få kjørt denne i benk. Jeg var i 4 forretninger i Bergen uten å finne verken langpipe eller starternøkkel i tomme utgave.

Da var starter demontert, så får jeg håpe på at denne kommer dårlig ut i testbenk slik at jeg kan bestille overhaling/byttestarter og komme meg på sjøen igjen så fort som mulig.

Hvordan gikk det med starteren, var det den som var synderen? :confused:

Håper jeg får en tilbakemelding i morgen fra verkstedet som har den. Men første reaksjon når han testet den i benk var "denne høres ikke riktig god ut". Så jeg håper gir mere fart når jeg får den tilbake, og at dette er sybderen til tungstartproblemen mine.

Jeg skal gi tilbakemelding på forumet :flag:

Fikk tilbake starteren i går, det var skiftet magnet på den da denne var kaputt. Dette gjorde at inspirasjonen var på topp når jeg monterte den, etter litt om og men på tilkoplingen (den nye magneten hadde litt andre kontaktpunkt i forhold til den gamle), så var jeg klar til å prøve.

Starteren gikk som en duracellkanin, men til ingen nytte. Skuffelsen var stor da motoren ikke ble noe mere startvillig en det den har vært :puke: . Jeg brukte vel ca 8 min med gløding,kinning,gløding kinning osv. før den etter å ha tømt et halvt batteri omsider fant det for godt å starte for meg. Når den først starter så går den som en pusekatt på både tomgang, såvel som full fart og i alle turtall i mellom dette. Litt røyk ved kald motor men deretter ikke noe særlig av dette heller.

Et nytt startforsøk på varm motor, så startet den som et skudd .

Har avtalt med selger av båten at han kommer å hjelper meg å demontere dieselpumpe slik at vi kan få testet denne. Håper at det gjør at vi kommer et stykke på veien.

Kompresjonen bør det ikke være grunn til å mistanke da motoren ble overhalt i fjor (nye bærelager,rådelager,stempelringer,topppakning, ett nytt stempel, ny fødepumpe og det som hører med en overhaling. Dysene er sjekket/skiftet i år.

Begynner å mislike denne motoren veldig nå, men jeg leser jo stadig vekk om medlemmer som har lettstartede Perkins 4108, og ellers er veldig fornøy med motoren, så jeg får håpe at denne kan bli venn med meg også. I min forrige båt stod det en 2004 mod 28hk Yanmar- det var god kompis det!

Tar gjerne i mot flere tips :flag:

Redigert av bergen (see edit history)

Starteren gikk som en duracellkanin, men til ingen nytte. Skuffelsen var stor da motoren ikke ble noe mere startvillig en det den har vært

Tar gjerne i mot flere tips :flag:

Ser at du skriver at starter går som en duracellkanin. Vil det si at den drar mye fortere rundt? I så fall har vel starteren nok spenning, men for sikkerhet skyld ville jeg målt spenningen på alle tilkoblingspunkt til starteren mens du får en til å betjene starteren. Du bør også måle hvilken spenning du har på glødingen. Skriv ned alle målinger. Sjekk også at du ikke har tappet batteriet for mye, det kan være lett å gjemme i farten.

Ser at du skriver at starter går som en duracellkanin. Vil det si at den drar mye fortere rundt? I så fall har vel starteren nok spenning, men for sikkerhet skyld ville jeg målt spenningen på alle tilkoblingspunkt til starteren mens du får en til å betjene starteren. Du bør også måle hvilken spenning du har på glødingen. Skriv ned alle målinger. Sjekk også at du ikke har tappet batteriet for mye, det kan være lett å gjemme i farten.

Hei

Ja starteren går merkbart fortere rundt nå. Jeg er nok ganske sikker på at det ikke er denne (siden den tross alt starter med dette turtallet) eller spenningen som er problemet nå. Glødingen har jeg også fått bekreftet at virker (flamme som fra en blåselampe). Og ja batteriet var begynt å bli tappet så det har jeg hatt hjemme og ladet opp.

Siden selger har tilbudt seg å være med å ta av dieselpumpe (kommer i morgen) for å få testet denne i benk, så blir dette neste håp.

Men en liten tanke som jeg har gjort meg, er om det er mulig at det kan komme luft inn fra retursiden når båten ligger, jeg ser det er ørlite dieselfukt på returrøret som går fra dysene. Om det skulle lekke inn luft her, vil dette da kunne komme ned i dysene for så å lage probemer ? Dette returrøret er jo omtrent det høyeste punktet på motoren, og det er vel en form for ventil på dysene også? eller? :confused:

Tror ikke det kan komme luft inn den veien, men lekkasjen bør tettes.

En tid hadde jeg problem med å starte min Perkins. Årsaken var at det kom luft inn i dieselpumpen. Det var svært liten lekkasje så den var ikke lett å finne.

Motoren er ømfintlig for luft og jeg brukte å løse alle rørene til dysene slik at luft og diesel kom ut og trekte så muttrene på rørene til igjen mens jeg kjørte starteren. Det var omtrent umulig å få startet den uten å lufte. Den kunne da starte eller nesten starte og stoppe igjen rett etter. Det hente også at jeg måtte lufte på dieselpumpen. Etter at jeg fant feilen ble dette helt borte.

En tid hadde jeg problem med å starte min Perkins. Årsaken var at det kom luft inn i dieselpumpen. Det var svært liten lekkasje så den var ikke lett å finne.

Det er noe slik jeg håper på å finne i dieselpumpen min også, men gikk motoren din fint når den først startet med denne lekkasjen ?

Motoren gikk helt fint når den først hadde startet. Hadde heller ikke problem om jeg skulle starte en gang til samme dagen, men dette er jo avhengig av hvor mye luft som kommer inn. Hos meg var det en ubetydelig mengde, derfor var det så vanskelig å finne lekkasjen. Feilen hos meg var i et rør på toppen av tanken. Mener det virket slik at det bare kom luft inn når motoren ikke gikk, for eksempel fra en dag til neste dag.

Hei

Jeg har ett forslag som kan prøves.

Viss du pumper på fødepumpen en stund så lufter du frem til filter på motor.

Dette fordi det på toppen av filter står en overtrykksventil. Nå du pumper på fødepumpen vil det gå diesel igjennom overtrykksventil via returen tilbake til tank. Da vil du få ut eventuell luft mellom tank og filter. Dette er ment som første hjelp. DVS er det lettere å starte nå så er det mulighet for at det kommer luft inn på sugesiden. Noe annet som skjer er også at du vil få opp diesel trykk til gløderen fordi denne også få mating via dette overtrykk som dannes.

Det finnes også noen som får diesel via egen beholder men disse er sjeldne.

I min startprosedyre Bruksanvisning sto det at en skulle starte en gang først uten gløding for å bygge opp trykk for gløding.

Ps jeg brukte også denne motode for lufting ved filter skifte, måtte bare vente en stund og gjøre samme lufte jobb 2 ganger da papiret i filter skulle få tid til å trekke diesel og kvitte seg med luft.

Hilsen Smaapala

Dieselpumpe ble demontert, sendt til verksted for testing og fikk tilbakemeldinger om at "det var noen ventiler som var trege å åpne og dette kunne ha sammenheng med startproblemene mine".

I stedet for overhaling ble det investert i fabrikkoverhalt byttepume. Selger tok kostnaden med dette.

Monterte på igjen pumpen i dag,- stor jobb, ekstra vanskelig siden den nye pumpen (Delphi) var ørlite høyere enn den gamle (CAV) og dette medførte at vi fikk problemer med plass til manifoilen. Løsningen ble å ta av toppen av ene lufteskruen og sette denne på igjen etter at manifoilen var kommet på plass. Dette var meget trangt og vanskelig men det gikk til slutt.

Vi skiftet også alle dieselrør fra pumpe til dyser samt retur fra dyser for å eliminere luftproblemer . Luftet og oppstart uten problemer. Startet overaskene lett til tross for at det nok fremdeles var litt luft i systemet

Prøvetur, marsjfart fin temperatur,SVUSJ PANG Bråstopp i motor, slep tol land :puke:

Egen tråd følger!

• 7 år senere...

Jeg prøver med noen spørsmål i denne tråden da det virker som det finnes perkins 4.108 eiere her (selv om tråden riktig nok er meget gammel).

Jeg behøver kjøpe en termostat til min ferskvannskjølte Perkins 4.108

Hvilke typer av termostater passer til Perkins 4.108?

Er det noen service kit som man kjøper samtidig med termostaten (pakninger eller liknende som skal byttes samtidig med termostaten)?

Hvilken type av oljefilter kan jeg kjøpe?

Hvilken type av dieselfilter kan jeg kjøpe?

Hvor selges disse?

Se på www.parts4engines.com.

De har mye deler til perkins. Universal diesel her til lands er og et tips.

Er du forresten sikker på at termostaten er gåen? Ved første oppstart etter vinterlagring gikk min motor (4.108) varm. Det skyldtes luft i ferskvannskjølinga. Trodde selv det var termostaten, derfor jeg spør.

Forrige eieren tok ut termostaten da motoren gikk varm. Deretter ble kjølesystemet renset. Kjølesystemet er kjølesløyfe liggende utenpå skroget. Byttet vannpumpe. Ny topplokkspakkning. Men termostaten er nå forsvunnet. Derav behovet for ny termostat.

Sitter nå og leser instruksjonsmanualen for Perkins 4.108. På side 34 står det: "Motorene leveres med en zinkanode merket Z. Denne zinkanode må kontrolleres og fornyes med jevne mellomrom."

Jeg kan ikke se på oversiktbildet av motoren på første sidene noe som er merket med Z eller som det står skal være zinkanode.

Noen som vet hvor i motoren denne zinkanoden skal sitte?

På side 17 i manualen for Perkins 4.108 "Klargjøring av motor etter opplag" så står det:

"6. ... Varmevekslerkjølte motorer fylles med ferskvann (se side 23)...."

Min erfarenhet begrenser seg til bilmotorer, der har man jo glykol og ferskvann sirkulerende. Er det annerledes i båtmotor? Dvs skal det bare være ferskvann, uten glykol, i en Perkins 4.108?

• 2 uker senere...

Jeg skal bestille reservedeler til min Perkins. Jeg tror jeg har klart å finne motornummeret. Er det noen som kan hjelpe meg å tyde hvilken motormodell jeg har?

Motornummeret:

107U14352

Fant også et annet nummer innstemplet på motoren, noen som vet hva den er til for?

37116400

Har kjøpt glødeplugg til min Perkins (som er en 4.107 viser det seg) fra Universal Diesel.

Denne: http://www.parts4engines.com/index.php?main_page=product_info&cPath=42&products_id=558

Men ser at det også selges en adapter til glødepluggen. Denne: http://www.parts4engines.com/index.php?main_page=product_info&cPath=42&products_id=571

Jeg fikk ikke noe info fra Universal Diesel om at en slik behøves.

Behøver man en slik adapter eller er det greit å sette dit glødepluggen uten denne adapteren?

• 1 måned senere...

Det kan aldri være riktig Paul. Men vi har vært 6 år på langtur med vår gamle Perkins 4.108. Motoren har gått uten et feilslag. Vel små oljelekkasjer er det som på alle eldre ...Da jeg fortalte barnebarnet at den var engelsk ble den fluksens døpt til Mr.Perkins. Vi ble enige om at tok den oss trygt hjem skulle den bli adlet. Så nå er det Sir Perkins som bor under salongbordet. Vi man lese mer om dette kan en søke bare på tråden "seil med s/y Hydra i middelhavet".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...