Jump to content

Tamd 60 c starter ikke, hva er galt?


nordan family 27

Recommended Posts

Ligger i nærheten av Risør. Hittil har det kun ryki et eksosbend, så da var det vel naturlig at den ene motoren ikke ville starte i dag. Starter klikker når jeg vrir på bryter, men motor går ikke rundt. Batteriene er fulle (ligger med landstrøm på Risør seilforening sitt anlegg), og de er kun 3-4 år gamle. Den andre motore starter greit, og det hjelper heller ikke å benytte sammenkoblingsknappen som kobler sammen batteribankene. Så jeg tror ikke feilen ligger på batteriene.

 

Neste alternativ da er vel koblingene til starter. De er ganske rustne, men har aldri bydd på problemer før. Så er det selve starteren. Hvordan kan jeg diagnostisere den?

 

Har vært inne på tanken om motoren kan han stanset akkurat i en slik stilling at den ikke klarer å dra mtore rundt. Ettet å ha vridd på bryteren og hørt klikket viser amperetelleren minus 40 ampere så strøm trekker den. Men når den starter til vanlig viser den minus 200 (maks i måler).

 

Så hva gjør jeg? Kan jo ikke ligge her resten av ferien. Får forsøke å ringe Lasa og høre om de ha noen tips, evt en lokal mekaniker. Men det er jo ferietid også for dem

Link to post

Det kan jo være starter som er gåen. Men ville vel uansett forsøkt å gjøre noe med de koblingene... det at de ikke har bydd på problemer før betyr jo ingenting. På ett eller annet tidspunkt blir det for dårlig kontakt...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Da får du vel prøve å gjøre rent på kontaktflatene på kabler og på starteren da,som egilwh sier så vil det jo på et tidspunkt bli dårlig kontakt der,kanskje det tidspunktet er nå? bytte kabelsko,og pusse polene på starteren. Verdt et forsøk det også :smiley:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Avhengig av hvor kronglete det er å komme til, så kan du jo forsøke å flytte over starter som virker. Da vil du kunne fastslå sikkert om det er starteren eller noe annet.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Kullbørstene?

Det forklarer at det går strøm, men for lite strøm, og at den ikke dreier fordi da mangler den en fase.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Får ny sendt overnight. Frustrasjonsnivået er høyt, dette er andre gangen denne ferien vi blir liggende å vente på motordeler.

 

Om ting kan løses inni den gamle med enkle ting (børster) skal jeg fixe den og ha i reserve. Iflg Volvo solgte de kun hel vare, men om jeg åpner denopp kan det jo være noe å fixe likevel. Men veldig optimistisk er jeg ikke, en sjøvannslekkasje fra motoren tidligere under forrige eier har gjort hele starteren ganske rusten, og deler av "skallet" har ramlet av i ferien.

 

Nå ska jeg drikke en kopp kaffe før jeg begynner demonteringen av den gamle. Tips i så måte er kjærkomment. Ser ut til å være to strømbolter og tre eller fire andre bolter.

 

 

Link to post

Min starter levde sitt eget liv. I fjor og tidlig i vår funka når den ville. Litt senere på våren var den gått fullstendig til ro. Ingenting kunne rikke den.

Dvs. innslaget slo, men motor gikk ikke rundt. Tok den ut og åpnet den. Den var full av møkk inni. Gjorde ren alt innvendig og satt sammen igjen med nytt fett i lagre. Nå funker den som fy.

Starteren min sitter under varmeveksleren. Jeg må da manøvrere starteren som veier 14,5 kg i et trangt motorrom med en hånd og og prøve å entre skrue med den ledige hånden. Konklusjon: Den starteren skal ikke ut og inn i tide og utide!

Link to post

Nå ska jeg drikke en kopp kaffe før jeg begynner demonteringen av den gamle. Tips i så måte er kjærkomment. Ser ut til å være to strømbolter og tre eller fire andre bolter.

Det ser ut på bilder jeg har funnet at det er ganske likt min 61A. Det betyr egentlig at det er ganske rett fram, bortsett fra at det (ihvertfall hos meg) er litt trangt for å nå tak i den siste bolten. På min mener jeg å huske at det var 3 bolter som holdt den, den 4de ville ha vært umulig å få skrudd på.... Ja, og så er det vel en 3dje liten bolt for styrestrøm mellom + og - boltene.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Har løsnet litt på tre bolter som holder selve saken. Dvs mutrene. De løsnet greit. To av strømboltene gikk også greit, men den tredje knakk etterhvert. I og for seg greit da koblingene løsnet, men usikker på hvordan det påvirker eventuell overhaling. Ser dessuten ut som jeg må ha av et av to oljefiltre for å få den ut, men det er også kurrant. Så da venter jeg bare på postens over-natt levering. En jeg lå ved siden av i Kragerø opplevde at over natten levering innebar to netter.

 

Hadde dette skjedd på den andre motoren hadde dette vært helt umulig.

Link to post

Hadde dette skjedd på den andre motoren hadde dette vært helt umulig.

Umulig? Neida, men klart en jobb jeg ikke misunner noen. Bytta starter på Stb. side her for et års tid siden bare for å finne ut at starteren var helt OK?

Dette var på en 74-motor, men jeg tror kanskje starteren er den samme på 60 og 70 serien? Ihvertfall var den på størrelse med min 9,9 Tohatsu, og veide vel også omlag det samme (virket det som når jeg måtte handtere den i blinde med en hånd.)

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Et annet lite "kaffetriks" på kranglete startere kan være å ta en litt kraftig skrutrekker e.l. og kortslutte rett over mellom releét og kabelen inn til starteren. Altså der som ledningen fra tenningslåsen kommer inn på releét og hovedkabelen inn mot starteren.

Opplevde selv en gang at starteren bare klikket når vi lå alene ute på Koster. Prøvde det meste av andre ting først. Men det var først når jeg kortsluttet direkte på starteren at den våknet til liv. Og dette var en starter som var nesten ny. Det gnistrer og klikker litt når du gjør dette. Men det er nettopp det som virker. Ihvertfall var det det på min starter. Den trengte noen slike "sjokk". Starteren virket noen ganger etter dette, men måtte ha en ny "behandling" ett par ganger til på samme turen. Etter det, tok jeg ut starteren og plukket den fra hverandre hjemme. Fant ingen feil, den var like fin inni. Pusset over børster osv, og satte den sammen igjen, og siden virket den. Aner ikke hva som var feil med den.

Men et slikt "triks" eliminerer det meste av andre mulig feil, bortsett fra selve hovedstrømmen. Og starteren tåler dette. Du må bare være bestemt når du gjør det. Det nytter ikke å pirke, selv om det kan virke litt skummelt første gangen. Det er mye strøm inne i bildet her, så en bør være litt obs, men bare sørg for å fjerne skrutrekkeren med en gang motoren starter, så er det ingen fare.

Tenning må selvfølgelig være på, og eventuell gløding bør få gå sin gang før en prøver.

Link to post

Det kan høres ut for at der er selve kontakten som gir spenning til startmotoren som ikke virker som den skal. Det beste er å måle om det er spenning inn til startmotoren når solenoiden klikker. Det er ikke så uvanlig at kontaktene for strøm til startmotoren kan være brent eller skadet så de ikke gir kontakt.

Når du leser av Amperemeteret at startere bare trekker 40 A, stemmer det bra med at det er bare solenoiden som trekker strøm.

Link to post

Når du leser av Amperemeteret at startere bare trekker 40 A, stemmer det bra med at det er bare solenoiden som trekker strøm.

Kan vi kanskje bli enige om evtl. 4 - 8A? :smiley:

Solenoiden er bare en liten magnetspole som får spenningen fra tenningslås og er ofte styrt via kabel med bare 1,5mm.

Da ville det undre meg hvis den alene trekker mer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Banketrikset ble prøvd. Nå er den gamle starteren ute, og den ene strømbolten knakk i operasjonen. Så den får jeg vel ikke gjort noe medher jeg ligger. Fikk ny nå med ekspressending, men den var feil! De hadde sendt 24 volt i stedet for 12, selvom dette var tydelig avklart på forhånd. Feilen er beklaget, men det helper meg lite. Rimtig utgave hadde de ikke på lager, så nå undersøker de rundt.

 

I forhold til dette med skrutrekker så tror jeg ikke jeg setter den gamle inn igjen nå. Når sant skal sies så gnistret det litt i et av de siste forsøkene, men da hadde je sprayet wd 40, og det ble kanskje litt mye av det.

 

Den veier 17,5 kilo når den veid på posten

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Har en ny starter til min 74-motor liggende om du blir i beita. Trur det er samme starteren de benytter i 60 serien.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...