Jump to content

Maritim's CAV 296 drivstoffiltre, lekker pga for store pakninger


ivar

Recommended Posts

Noen her som har vært borti disse Delphi / CAV296 filtrene?

4271_auto.jpg

 

På mitt sliter jeg fælt med at pakningene ikke passer særlig godt (de er for store), slik at det er ekstremt vanskelig å unngå at det lekker.

 

Noen tips?

 

(Og forleden gikk tappepluggen av...)

Kommentar fra moderator: Endret tittelen, var 'Maritim's CAV 296 drivstoffiltre - noen som har plagdes med disse?'

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hadde to slike ombord. Det var litt trøbbel med de første året. Fikk det alltid tett, så o-ringene passet alltid. Men det var ikkje kjekt å skifte element i de i litt grov sjø 200m fra land. De er ikkje lenger til plage, og er nå plassert der de passer best. I fyllinga bak garasjen.

Eg kjøpte nye filterholdere med spin-on filter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg har sånn, og den er egentlig ny, men klarer bare 45l i timen, og den bunnskåla er i plast. Virker ikke som den tåler bensin. Vil ha den store typen for 90 liter i timen, og glasskuppel, men ingen forhandler som har den. Også sliter jeg litt med at det ikke er helt tett, og at det begynner å suge luft.

 

I følge sea sea, så var den typen med plastbunn ikke lov å bruke lenger, så den er gått over til aluminium.

Link to post

Mitt beste tips: Skift til Racor, det har jeg gjort i flere båter. Koster litt men det er skikkelige greier. Racor har også rimeligere enn det jeg linket til men billige er de ikke.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det er nå klart glass (ikke plast) i mitt filterhus. Problemet med gjennomsiktig glass i filterbunnen er vel at dette ikke er lovlig å montere direkte i motorommet, men utenfor der er det vel lovlig.

At dette filterhuset er bare noe søppel er vel å ta litt hardt i. Kjenner nå flere båteiere som har hatt disse i årevis uten noen slags problem? Rimelige er de jo også.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post

Jeg har brukt mange av disse i forskjellige motorinstallasjoner, inkludert i egen båt. Har ikke hatt noen klager på disse. Eneste jeg erfarte en gang var at jeg fikk en lekkasje rundt en av tilkoplingene fordi jeg strammet altfor hardt. Jeg gikk faktisk over fra Racor til delphi fordi jeg var plaget med at dieseldyrene som bodde i tanken stoppet opp i tilkoplingen til racor-filteret slik at jeg fikk full motorstopp, uten at noe som helst dritt nådde frem i filteret.

Link to post

Dette er djevelens verk.

 

Prøv å bytte Delphi / CAV296 filter i sjøgang så slipper du opp for f-gloser.

I pakningen finnes o-ringer som er nesten helt like, med noen få mm forskjell på diameter.

OK.Du har motorstopp på grunn av tett diesel filter. Ankeret tar ikke. Du er av den forutseende typen, og har slvfølgelig et nytt filter klart til å skru på,

Men der er et djevelsk CAV296 filter.

Brenningene er nære nå.

Diesel filteret monteres feil selvfølgelig og diesel lekker. F-gloser igjen. Motor starter og situasjon er avklart for denne gang.

Jeg har noen spørsmål til båtfolket rundt dette :

 

 

1) Hvorfor bruker "seriøse" produsenter disse filterene ?

 

2) Hvorfor tappes ikke dieseltanker fra bunnen slik at dritten setter seg i forfilteret med en gang ? Slik designet er nå er det kun ved uvær at dritten kommer fram til filteret. Perfekt løsning å få motorstopp i uvær --- perfekt.

 

sailorBoy

Link to post

Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange er så negative til CAV filtrene. Jeg synes det er et rimelig, enkelt og greit filter og slett ikke vanskelig å få tett. Men nå har jeg bare hatt denne typen filter i 12 år da, kanskje det blir verre? Greit nok, den er tappeskruen er skjøre greier og bør helst ikke røres. Men utover det synes jeg faktisk filteret er helt greit. Det eneste som irriterer meg litt, er at det kun følger med to pakninger med filterinnsatsene selv om man vitterlig trenger tre. Så da blir det slik at den ene pakningen kun blir byttet annenhver gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Litt delte meninger her ser jeg.

Kanskje litt varierende kvalitet/størrelse på pakningene som gjør at noen funker fint mens andre er vriene...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har satt på dette foran CAV296'en min. Når jeg følger med på den ser jeg om den er drit i dieselen før den kommer fram til filteret i CAV'en.

Den reddet meg for noen år siden. Så fort at den var full av skit (ble helt svart). Lett å bytte uten å måtte lufte !! CAV'en brukes i hovedsak som vannutskiller, men nå bruker jeg Hammedown og det er aldri vann i det hos meg lenger !

 

50396_jpg_100_600_600_2011_11_17_17_24_55.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Den lille tassen der tetter seg leenge før CAV filteret ville gjort det! Det vil si at den kan få deg opp i problemer som du ikke engang ville ha oppdaget om du kun hadde brukt det "skikkelige" filteret. Er det noe poeng i det da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Joda, det gir jo en grei pekepinn. Men samtidig risikerer du motorstopp på grunn av en mengde dritt som du ikke engang ville ha merket med CAV filteret. Min tank er heldigvis laget med et jur i bunnen, der jeg kan tappe av en skvett diesel fra laveste punkt nå og da for å sjekke tilstanden. Er det ikke dritt der, er sannsynligheten liten for at det er noe andre steder i tanken heller. Grei løsning. Jeg bruker også Hammerdown slik du gjør, så vann i dieselen er ikke et tema lengre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Der er en alvorlig mangel med CAV filtrene og det er at dieselen kommer inn på toppen av filterret, går gjennom og ned i glasset får den går ut. Det betyr at den dieselen som er i glasset kun viser at den filtrerte dieselen har en fin grønnfarge og at evt. vann vil legge seg på toppen av filterelementet. Ikke nok med det, dieselen i glasset blir stort sett bare liggende der uten å bli skiftet ut... Mao. så gjør CAV filteret jobben som smussfilter helt greit men ikke i det hele tatt som vannutskiller, kun vannsamler helt til papirinnsatsen trutner og går tett... Glasset har ingen funksjon i det hele tatt. Noen som har sett vann i glasset? Javel, da går nok dieselstrømmen mot pilene :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg tror nok ikke du har forstått helt hvordan disse CAV filtrene funker, SveinHa. Grunnen til at de er koplet slik de er er for å kunne skille ut MER, vann, ikke mindre. Om du snur strømmen som du foreslår vil små vanndråper blir presset gjennom filteret og videre til pumpe og dyser der de kan gjøre stor skade. Men slik det er originalt så presses disse dråpene gjennom filteret først, på den måten blir de samlet i større dråper som blir værende igjen i vannutskilleren. Hvorfor bygge om noe som funker når resultatet blir en dårligere vannutskiller?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du har helt rett SveinHa.

CAV/Lukas/Delphi 296/796 filteret har aldri blitt konstruert for å stå som forfilter/vannutskiller.

Med snudd dieselstrøm fungerer det derimot bedre for denne jobben.

Vann og møkk vil da bli presset ned i skåla først og avsette der, vann er tyngre enn diesel.

Dieselen vil deretter bli presset gjennom filterinnsatsen underifra slik det skal i en skikkelig konstruert vannuskiller.

Billig møkkafilter er og blir det lell.

Separ leverer skikkelige forfiltre.

 

Slik skal en vannutskiller fungere:

Dieselen skal selvfølgelig filtreres undenifra gjennom filterinnsatsen, ikke legge på toppen.

vannutskiller2.jpg

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...