Jump to content

Maritim's CAV 296 drivstoffiltre, lekker pga for store pakninger

ivar

Recommended Posts

Jeg tror nok ikke du har forstått helt hvordan disse CAV filtrene funker, SveinHa
Så lenge dieselen kommer inn på toppen av papirelementet og den ferdig rensede dieselen går ned i glasset kan ikke jeg skjønne at glasset har noen praktisk funksjon...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Cav filtrene er en feilkonstruksjon som aldri vil fungere bra. elementet er formet som en dorull, og diselen suges ut fra senter.

Dermed legger all dritten seg på toppen av filtret og det går fort tett om det kommer litt større partikkler.

Andre filter har stjerneformet element, noe som gir større filtreringsflate.

Kasta mitt cav 769 i år og satte inn dobbelt med vender. ikke søren om jeg skal skifte filter midt utpå.Da slår jeg bare over spaken.

Så lenge dieselen kommer inn på toppen av papirelementet og den ferdig rensede dieselen går ned i glasset kan ikke jeg skjønne at glasset har noen praktisk funksjon...

Funksjonen er rett og slett å samle opp vannet som presses gjennom filteret. Vannutskilleren blir mer effektiv på denne måten. Alternativet om du ikke skal kjøre dieselen gjennom filteret først, er en sentrifugalutskileer der dieselen blir satt i en virvel slik at vannet avsettes på flatene rundt glasset og renner ned til bunnen. Men denne effekten vil du aldri få ved å kople et CAV filter feil vei...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ble jo en interessant tråd dette her.

For min del så tror jeg jeg tar en kjapp tlf til nærmeste Yamahaforhandler og bestiller et spin-on filter istedet. Ikke billig men...hvis jeg har lyst til å plages med noe så kan jeg heller gå ut skru litt på den ukrainske motorsykkelen jeg har stående i oppkjørselen :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Syns det er merkelig at noen på båtplassen har bedre peiling på strømretning i filter en ingeniørene som har konstruert dette filter. Jeg kjører filter riktig vei og har sett vann i glasset. Filteret virker helt OK.

Når det gjelder pakninger så er det nok filter selger som ikke gjør jobben. Det som selgers er ikke til den typen filter som har glass. men kun en aluminiums bunn. Da er der kun 2 pakninger og som oftest er det disse som følger med.

Spør neste gang etter filter med pakininger for glass. En fohandler med kunnskaper om filter har dette.

Smapala

De er riktige, det er bare en for lite av de store! Ikke noe stort problem, den ene pakningen tåler alltid greit å brukes om igjen. Og når du har gjort det noen ganger går det veldig greit å stabe delene oppå hverandre og få det tett ved første forsøk.

Jeg er ikke uenig i at f.eks Racor er et bedre filter, mne CAV er helt OK for mitt bruk og har aldri forårsaket noen større problemer for meg. Så da foretrekker jeg å beholde et filter der jeg kan skifte innsats for en femtilapp i stedet for flere hundre for en Racor innsats som gjør samme jobben. Og ja, jeg har sett vann mange ganger i min rett koplede vannutskiller. Men ikke de siste årene, etter at jeg begynte å bruke Hammerdown i dieselen. Så strengt tatt har jeg vel ikke engang bruk for vannutskilleren lengre, bare et filter. Men som sagt, den er der, og den fungerer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Veldig interessant lesning her. Vi har idag montert vannutskiller/forfilter av denne typen http://www.maritim.no/motor-styring/filter/vannutskiller/vannutskiller-filter-lav-modell, og det har "bank i bordet" fungert strålende. Her må det legges til at Tanken i vår båt ikke har vært rengjort en eneste gang på 38 år, og vi går årlig i mye grapsesjø på diverse turer. Så enten er vi veldig heldig med valg av diesel, ellers så fungerer filteret. Men ser helt klar fordelen med Racor når uhellet en gang i fremtiden skulle være ute og filteret gå tett. Men leser at man ikke kan Montere Racor med gjennomsiktig beholder i motorrom, hvorfor dette? Hele poenget er vel å gjøre regelmessige visuelle kontrollerer som gir et innblikk i den faktiske ståa.. Vurderer som sagt bytte i høst, men føles litt meningsløst å betale 2,5 k for et filter man ikke kan kontrollere visuelt

Men leser at man ikke kan Montere Racor med gjennomsiktig beholder i motorrom,

Da tar du feil.

Man kan ikke montere noen slags filter med glass skål i motorrommet i følge CE reglene.

Det har ikke noe med Racor å gjøre. Det er generellt.

En tullball regel etter mitt syn. Da slanger etc. vil ryke - smelte lenge før glass skåla ryker ifm en eventuell brann.

Denne tråden burde vært pensum for alle "nybegynnere" i motor-rommet, som meg selv. Har lært utrolig mye.

Kjøpte ny filterinnsats før sjøsetting, og prøvde å ressonere meg frem til virkemåten på CAV'en. Syns hele oppbyggingen virket lite logisk, men monterte nå sammen skiten.

Ulempen hos meg, er at jeg må montere av slanger og hele filteret for å komme til å skifte innsats. Litt av en jobb hvis uhellet er ute!

MEN: Det har surret og gått i mange år med forrige eier, så kan en jo håpe det fortsetter slik også.

(Har til tider mellom 0,5 og 1 dl vann som jeg blåser ut av tappeskruen, så tydelig at den skiller vann)

"Holte End":

MEN: Det har surret og gått i mange år med forrige eier, så kan en jo håpe det fortsetter slik også.

(Har til tider mellom 0,5 og 1 dl vann som jeg blåser ut av tappeskruen, så tydelig at den skiller vann).

Ser ut som det fungerer som vannutskiller, slik det jo er konstruert for. Syntes nå imidlertid at det var mye vann som stadig samles i "glasset", så en sjekk av tanken burde vel være ei forsikring før en eventuell motorstopp. Har man først vann i tanken, så lurer jo dieseldyrene rett rundt hjørnet.

LM 605:

"Syntes nå imidlertid at det var mye vann som stadig samles i "glasset", så en sjekk av tanken burde vel være ei forsikring før en eventuell motorstopp."

Ja overtok båten med defekt pakning til dieselpåfylling, så har sneket seg inn litt vann i løpet av den våte våren. Tett og fint nå, regner med at litt Hammerdown tar knekken på det resterende av vannet, og dermed også dieseldyrene.

Jeg monterte CAV 296 filter for 3-4 år siden etter å ha opplevd motortrøbbel pga vann i drivstoffet. Vet ikke helt om dette er beregnet for utenbordsmotorer, men det var dette jeg fikk anbefalt hos nærmeste båtutstyrsforretning.

Mine erfaringer med filteret er:

- Dårlig materialkvalitet i bolter og skruer. De var fulle av rust etter et års bruk. Jeg har montert filteret i motorbrønnen der det selvfølgelig er utsatt for sjøsprøyt.

- Opplevde en gang at det rustet hull i selve filterinnsatsen slik at den tok inn luft. (Jeg hadde riktignok ikke byttet innsats den sesongen så den var vel et par år gammel).

- For øvrig har jeg ikke hatt noen problemer. Lurer på om jeg bør skaffe en annen type filter som er beregnet for utenbordsmotorer siden det er det jeg har.

Jeg tror nok ikke du har forstått helt hvordan disse CAV filtrene funker, SveinHa. Grunnen til at de er koplet slik de er er for å kunne skille ut MER, vann, ikke mindre.

De kaller det for agglomerator. Med all respekt for engelsk ingeniørkunst så er den konstruksjonen mindre god. Spes. i en båt hvor det er avgjørende viktig å få varsel i god tid om at filteret bør byttes. Med denne konstruksjonen vil filteret kunne gå fullstendig tett uten av man ser noe annet enn ren diesel i glasset.

CAV har laget andre filtre med normal sirkulasjon. Er meg bekjent heller ingen andre produsenter som leverer filtre med 'se-glass' hvor innholdet er dieselen etter at den har passert filteret...

Ang. plassering i motorrom så var glassversjonen montert direkte på VP motorer, iallfall på 80-tallet.

Skal man bruke CAV er den beste løsningen å først ha vannutskiller og deretter 296 filteret med 'feil' strømningsretning.

Mange tråder på forumet om temaet, denne f.eks.: https://baatplassen.no/i/topic/29276-ta-av-ratt-retning-paa-diesel-gjennom-filter-og-annet

Her ligger en manual om CAV filtere: https://baatplassen.no/i/topic/33882-cav-diesel-fordelerpumpe-repmanual-og-informasjon/page__view__findpost__p__767256

Der ser man også hvordan vannutskilleren er konstruert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...