nordan family 27 Startet 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2012 Har vært innom flere båtbutikker i ferien, og ingen har dette. Ser Maritim har et ferdig kit for en lengde til en tusenlapp, men det var veldig drøyt. Jeg har to strekk med plastbelagt rekkewire på hver side, og to av disse er nesten rustet eller tæret over, mens en tredje er også angrepet. Tenkte kanskje på biltema rusfri wire som en alternativ, men noen må da kunne skaffe dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Hei Rekkewire med plastbelegg er ikkje lengre stovereint. Dette fordi du ikkje ser rustangrep. Eg brukar tau i staden for rekkewire. Sterkt og rimeleg og lett å skrifta sjølv. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Jeg kjøpte flaggline, vanelig hvitt tau. Etter en etterstramming ser man ikke forskjel! Tips bare, billig også ! Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Husk at man må bruke dynema tau, det har mye høyere bruddstyrke per mm enn polyester. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Heisann ! Du kan prøve å kontakte denne annonsøren på Finn.no ! http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29233716 4mm transparent plastbelagt syrefast silkewire til 20,-/meter !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Popeye70 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Som Ask sier er ikke plastbelagt rekkewire særlig populært. For regattaseiling er det for eksempel for flere regattaer ikke lenger tillatt med plast på rekkewirene fordi man da ikke ser tilstanden på utstyret. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kæpten Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 (redigert) Du får kjøpt dette på www.navigare.as i Kristiansand. En del av Bestmarine kjeden(?). Ikke sikker på om det står på nettsiden, men ring de. Serviceinnstillte folk. Edit: Det er ikke wire på innsiden, men nylon. Redigert 19.Juli.2012 av Kæpten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Hvis man bruker Dynema, hvordan fester man den? Et pålestikk? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Takker for tips. Den wiren på finn.no tror jeg vil oppleves veldig tynn når den er 4 mm. Hr kikket på de hvite nylon alternativene og ikke blitt helt overbevist. Det henger fendre i dette, og i dårlig vær er det skikkelig drag i dem. Tauverk av god kvalitet kan være et alternativ, men da må jeg bytte rund baut. Men det et kansje like greit så jeg vet kvaliteten, om det ikke koster flesk. Har byttet nok dyre deler denne ferien. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Dynema med diameter på 4 mm uten strømpe har bruddstyrke på 800 kilo, 5 mm nesten doobbelt, kan godt festes med pålestikk, eventuelt spleises i en ende for de som behersker det. koster ikke spessielt mye, kanskje 20 kroner meteren. dynema strekker seg minimalt men må nok strammes opp litt etter en stund om det ikke er strukket skikkelig i forkant. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Etter en EU-norm som jeg ikke husker navn på er plastbelagt wier ikke godkjent som rekkewier. Kjøp wier godkjent for dette bruket og gå gjerne opp 1-2 mm fra tidligere. Tau kan lett svekkes av sol og små kutt o.l. som ikke alltid er lett å oppdage, selv om dynema tau i utgangspunktet er sterkt nok.. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 ifølge ISAF er dynema tau godkjent som rekkevaier, og plastbelagt er ikke. Hvis man velger vaier, hva gjør man med terminaler og slikt? kan man sette på det selv? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Kikket litt i båtbutikken i Risør. Ingen av dynematauene var hvite, men hadde en eller annen fargesjattering på strømpa. Litt usikkert på hvor vakkert det blir Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Jeg tenkte på dynema tau uten strømpe som dette http://www.aladdinscave.co.uk/rope/2-5mm-diameter-12-strand-dyneema-rope.html Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Rekkewire? Tre muligheter. Rustfri wire. Plastbelagt rustfri wire. Parafilline som er kontinuerlig fiber med plastovertrekk. Seilmaker leverer alle disse. Han presser også på terminaler. Fikk nettopp kortet opp mine wire hos Espen Aker i Tønsberg. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Fikk byttet en 4 meters rekkevaier her i Drøbak. Prisen var et sjokk. 1170 kr.!!!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
litt peiling Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Kjøp de på Bestmarin på Lillestrøm (åråsen stadion). Det gjorde jeg. Ikke dyrt, kjøp i metervare og løse deler Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Har tlbragt litt tid på maritim i dag (etter å ha tilbragt tid på alle andre butikker igjennom ferien). Var nære med å gå for tau i dag, men ble "overtalt" tl å lete litt til etter waier. En tur på biltema gav også alternativene rustfri wire uten strømpe, eller galvanisert wire med transparent plaststrømpe. Ble egentlig fristet til å prøve det siste utfra at dette så ok ut, og kostet meget lite. Hadde ikke riktig verktøy i båten, så jeg har ikke handlet ennå. Fant ikke slike flate wireklemmer på biltema. Får lete litt etter det eller slike klemmer for å få endene litt fine. Trenger også nye strekkfisker, tror jeg, med mindre dagens endekoblinger er egnet på den nye wiren. Litt usikker. De hvite plastlinene med plastkjerne har jeg ikke så lyst på. Når vi ligger i uvær er det greit å stole på at evt fender som henger i rekkewiren ikke ryker den av, så da blir det heller tau. Litt overrasket over at det ikke er rustfritt eller syrefast wire som er på båten originalt. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Fredriksen Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 hei http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=9060&MainPrC=9000 her er det diverse wire, ikke hvit, men di har vertfall syrefast. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Nå er vel ikke dette til en seilbåt men motorbåt så ISAF er vel litt drøyt å trekke inn. Men det er blitt litt vanskeligere å finne da de fleste riggverksteder ikke tar dette inn lengre, Men flak selger fortsatt denne type wire som er standard på mange nye båter (også seilbåter) Her er link til wire jeg tror trådstarter spørr etter. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
nordan family 27 Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Takk, begge de to siste linker leder meg til Flak, og er egnet for mitt formål. Vil jeg oppleve stor forskjell på syrefast fra Flak og rustfri fra biltema? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Jeg hadde den syrefaste varianten på min båt. Jeg hadde den helt til jeg fikk nei i Færderseilasen. Når den ble fjernet var den akkurat som ny både utenpå og inni. I "gamle" dager var de plastbelagte wire ikke syrefast og var farlige. Det var i 1996 det ble forbudt å seile med plastbelagt i sikkerhetkatagoriserte regattaer men ble først håndhevet i 2010 i Norge. Jeg synes egentlig forbudet er litt tullete da de plastbelagte wire i dag er helt topp. Vi har mistet mange potensielle Færderdeltakere på dette forbudet! Ring rundt til riggverksteder i nærheten av der du bor. Jeg vet at de har laget slike på seil og Rigg i kristiandsand nylig. Men til ettermarkedet til seilbåter har det falt. På min fars seilbåt tok vi mine gamle 5mm wire og brukte til ny rekkewire. Med pressløse koblinger som skrus på kan dette bli en billig løsning. Men da må man kjenne noen som har wire liggende. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Javi Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Takk, begge de to siste linker leder meg til Flak, og er egnet for mitt formål. Vil jeg oppleve stor forskjell på syrefast fra Flak og rustfri fra biltema? Dette er jo ikke direkte sammenlignbart. Det er jo to forskjellige materialer. Rustfritt er AISI 304 mens syrefast er AISI 316. Redigert 24.Juli.2012 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Dette er jo noen år senere enn tråden startet, men jeg fortsetter. Pr det jeg ser i dag, selger Flak i 100m lengder. Det blir vel litt drøyt for de fleste. Selv skal jeg ikke seile regatta. Mange andre med turbåt skal heller ikke. Likevel er det mange som skjeler til regattabegrensninger. Og påstår at plastdekket wire bare har ulemper. Jeg er ikke enig. Jeg er redd alle typer tauverk brukt som rekkewire er mye mer utsatt for slitasje. Fra f.eks spinnakerskjøter, fenderliner, fiskeutstyr etc. Plastbelegget er også mer skånsomt i samme sammenheng i forhold til ren wire som er mer ruglete og "sager" mer. Etter 16 år begynner jeg å se på å bytte ut rekkewirene. Ikke fordi det er absolutt påkrevet, men det vises litt rust og plasten er slitt visse steder. Hva med de terminalene som skrus og ikke klemmes, eks Bestmarin, er det slik at de er like sikre? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.