SeS_ Startet 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2012 (redigert) Viksund har akkurat fått ferdig sitt nye flaggskip, og fått ut bilder!:) Synes personlig båten ser veldig bra ut, både utvendig og innvendig. Friskt satset i disse nedgangstider!! Hva synes båtfolket? http://www.facebook....82574117&type=1 http://viksund.no/ny...z-ferdig-testet Redigert 19.Juli.2012 av SeS_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Så bilder av denne for noen dager siden fra da de skulle begynne å teste den, må si jeg syntes den er rå flott. Men de har ikke gjort noen store designmessige sprell, men holdt seg til den litt "klassiske" designen på FB båter. Vi får håpe designet holder seg moderne noen år, dette på tross. Ser jo at svenskene og finnene har blitt mye "friskere" i designet på sine båter de siste årene. Uansett nok en utrolig flott askøybåt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Jeg tror denne taper i dagens marked! Ikke moderne nok.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Par ting jeg stussa på Veldig bredt forskip Veldig lav badeplatform Dårlig detaljkvalitetet en del steder på innredningen Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Ligger i vågen i bergen i aften ! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Rar badeplattform, rar vinkel og for lav. Ellers er den traust for alle penga Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
ashfirelate Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Par ting jeg stussa på Veldig bredt forskip Veldig lav badeplatform Dårlig detaljkvalitetet en del steder på innredningen Når det kommer til detaljkvaliteten på innredningen kan nok det ha noe med at det er prototypen, og ting er sikkert tatt ut og inn flere ganger for riktig tilpassing etc. Tviler jo på at alle lister og alt passet på første forsøk Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 (redigert) Salongen er helt feil. Det er mindre viktig enn at hele båten flyter alt for lavt i vannet, den har ikke oppdrift i forhold til vekten. Det er hele båten som er lav, ikke bare badeplattformen. Men innredningen til side og litt justeringer så er det en spennende båt. Man får håpe at den blir suksess når småtingene er ordent opp med. Ja, og så en ting til. Er det en nødvendighet at båter på død og liv må ha et "design" som er "spennende" eller likner på de mest grassate tulleutformingene av båter som nåtidens produsenter begår på løpende bånd, og som båtbladene hyller som de mest skinnende av keiserens nye klær? Det kan da umulig være et minus med en båt at den ser ut som en båt og at den gjør det fordi konstruktøren ville det slik ....? Redigert 19.Juli.2012 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Chiefengineer Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 (redigert) Etter mitt syn har man bommet helt med disse midtkabinvinduene/ventilene som er forsøkt tilpasset som en etterlikning etter større båter. Midtkabin kommer i 2013 på Fairline Targa 45 som den minste hittil blant Princess/Fairline kategorien med midt- hovedkabin der disse vinduene er std. og dette ser MEGET bra ut på den nye 45 fotingen til Fairline. Men på Viksund 395 ble dette halvhjertede forsøket helt feil med to skråstilte vinduer rett under et langsmontert. Så helt malplassert ut og de skulle ha valgt en Fairline/Princess løsning på dette. NB. Jeg forøker IKKE å sammenlikne båtene som er svært forskjellige pga den store forskjellen i størrelse men designmessig kunne de enkelt ha laget noe liknende som F/P har gjort og som etter MIN mening hadde sett MYE bedre ut. Men det er min mening.:-) Viksund 395 sidevinduer: Fairline Phantom 48 sidevinduer Princess 50 sidevinduer Redigert 19.Juli.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Ja, og så en ting til. Er det en nødvendighet at båter på død og liv må ha et "design" som er "spennende" eller likner på de mest grassate tulleutformingene av båter som nåtidens produsenter begår på løpende bånd, og som båtbladene hyller som de mest skinnende av keiserens nye klær? Det kan da umulig være et minus med en båt at den ser ut som en båt og at den gjør det fordi konstruktøren ville det slik ....? Personlig syntes jeg båten er flott, men det er ett tøft marked, og tøff konkuranse. Spesielt for Norskproduserte båter som er produsert i ett høykostnadland. Vi får håpe på det beste. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Den ser rett og slett alt for tung ut i hekken. Dette er jo en speller ny båt. Lurer på hvor mye dypere den ligger om noen år når x antall hundre kg i form av utstyr/ vinsjer jolle/ motor og alt annet pikk pakk er lastet inn. Enig i at de vinduene ser komiske ut, men litt urettferdig i sammenligning med de to engelske, da blir Viksund litt hjemmesløyd i forhold. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SeS_ Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Jeg ser argumentene, men er vel ikke om å gjøre å "herme" mest mulig etter de engelske produsentene. Og som skrevet er dette første båten, og tror nok justeringer både på finish og annet vil forekomme.. De er forøvrig også i gang med bygg nr 2 av samme modell, som nok ikke blir helt lik. Når det kommer til at båten ligger lavt i vannet har nok det noe med motorene, som vel egentlig er litt i meste laget med cummins zeus 2*480 hk ( les 39 knop), og ikke vil bli standard motorer. At forskipet er bredt og gir god plass er jo bare en fordel, så lenge dette ikke påvirker sjøegenskapene(som det ofte gjør). Potensialet er helt klart på plass etter min mening, men pris og annet vil jo selvfølgelig også spille inn med ganske solide konkurrenter over dammen i denne størrelsen.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Nei poenget er ikke å herme men å lage noe som ser pent ut og det synes jeg definitivt ikke Viksund har gjort med denne skrogvindusløsningen. Kan ikke skjønne at båten skal ligge spesielt lavt i vannet med denne motorinstallasjonen da f.eks. tilsvarende med Volvo IPS 600 og 2x435 hk ikke blir særlig mye lettere vektmessig. Jeg liker heller ikke denne markante omvendte "bananformen" på skroget som jeg synes blir litt for fremtredende. Og noen skikkelige stoler uten denne "pinnesokkelen" hadde gjort seg på flybridgen, der man kombinerer stolsokkelene med stuvingsrom. Men interessant å se hva de får til når denne første studien av produktet blir ferdig. Baderomsløsningen så grei ut såvidt jeg kunne se. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 For meg virker båten overmøblert i salongen/førerhuset. Sofaene er lagd for prester og L-sofaen kan det ikke sitte mange i. Sitér dette innlegget Link to post
Frodulf Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Finnes det interiørbilder fra denne prototypen? Umiddelbart synes jeg det negative springet er noe overdrevet, og bidrar til et baktungt inntrykk. De skråstilte skroggluggene er etter min mening malplasserte, men det kommer vel endringer. Sitér dette innlegget Link to post
Even Neve Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Vet ikke om dette er å banne i kirken - men en båt på 13 tonn som skal forflyttes i 39 knop bare for moro, er verken særlig smart, stilig eller fremtidsrettet. Det synes nå jeg, som en av folket. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Også som en av folket høres 13 tonn i 39 knuter stilig og flott ut :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Vår båt veier 14 tonn og gjør 37 på en god dag Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Vet ikke om dette er å banne i kirken - men en båt på 13 tonn som skal forflyttes i 39 knop bare for moro, er verken særlig smart, stilig eller fremtidsrettet. Det synes nå jeg, som en av folket. Den er ikke nødvendigvis noe mer tørst, hverken i marsjfart på 22-26 knop eller deplassenentfart med de motorene kontra om den hadde hatt 2 x mindre maskiner som hadde jobbet livet av seg. Snarere tvert i mot.. Om man vil kan man surre rundt på en maskin i 6 knop og bruke rundt literen pr nautisk som knapt er mer enn en 30 fots snekke ville gjort i samme fart. Men man har hvertfall fritt valg om man vil dra på litt. Kanskje det er valget mellom å kjøre sakte eller fortere du ikke mener er fremtidsrettet? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Windy37GM Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Jeg satt akkurat på med Bastøfergen. 4 ferger i sving, alle kjørte ca 1/2 tomme. Den minste, som vi var med, har 7200 HK. La oss si de 3 andre har 8000HK. Da snakker vi villt antall liter med fuel som gjør at mine små symaskiner ikke betyr noe som helst i det store bildet :-) Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mulligan Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 (redigert) Antar du mener skvalpekassa "Stavanger". Ferga som vralter mellom Horten og Moss. Går aldri for full fart. Går med redusert fart for å passe inn med de andre fergene. Det er en katamaran som er svært drivstofeffektiv. Nytenking. Dessverre førte det også med seg at den må gi seg i 10 m/s vind eller 1 m. sjø. Den har et oppslag ombord som sier "Må ikke brukes i is". Hva den har å gjøre i Oslofjorden har jeg ingen aning om. Redigert 20.Juli.2012 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Og denne er blant konkurrentene. Sessa 40 Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 (redigert) Synes båten ligger for lavt i sjøen akterut.. Salongen holder heller ikke mål i dagens marked, ser rett og slett hjemmesnekret ut Men arbeidsbenken til skipperen ser bra ut... Eller så er båten traust norsk, som muligens vil appellere til de konservative... Redigert 21.Juli.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Chiefengineer Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Jeg synes ikke beslagene, dvs. hengslene på bordene har noe som helst å gjøre på oversiden av bordplata. Det gir et inntrykk av dårlig/simpel finish. Der hengsler og øvrig beslag kan legges skjult, dvs. på under/baksiden, der gjør man det. Skipperlugaren så bra ut. Legger seg en del støv og skitt under den sofaen innenfor inngangsdøren slik løsningen er valgt der den ikke går helt ned til dørken. Søler man noe kan det fort også renne under sofaen, men det er jo mulig at tilkomsten er bedre enn den ser ut til for både rengjøring og støvsuging. Skulle likt å sett noen bilder fra motorrommet/stuvingsrom akter. Men båten ser veldig tung ut akter mens badeplattformen alikevel fremstår i grei høyde. Så det er ikke helt match mellom skroglinjene og plattformen. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Sofaene er lagd for prester og L-sofaen kan det ikke sitte mange i. Sofa ryggene trur e blir ubehagelig. En forutsetning at en sofa skal være behagelig og det blir det ikke med så tynne puter Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.