Jump to content

Viksund`s nye flaggskip 395 St Cruz. Hva synes folket?


SeS_

Recommended Posts

Så bilder av denne for noen dager siden fra da de skulle begynne å teste den, må si jeg syntes den er rå flott. :yesnod:

 

Men de har ikke gjort noen store designmessige sprell, men holdt seg til den litt "klassiske" designen på FB båter. Vi får håpe designet holder seg moderne noen år, dette på tross. Ser jo at svenskene og finnene har blitt mye "friskere" i designet på sine båter de siste årene.

 

Uansett nok en utrolig flott askøybåt. :clap:

Link to post

Par ting jeg stussa på

 

Veldig bredt forskip

Veldig lav badeplatform

Dårlig detaljkvalitetet en del steder på innredningen

 

Når det kommer til detaljkvaliteten på innredningen kan nok det ha noe med at det er prototypen, og ting er sikkert tatt ut og inn flere ganger for riktig tilpassing etc. Tviler jo på at alle lister og alt passet på første forsøk :wink:

Link to post

Salongen er helt feil. Det er mindre viktig enn at hele båten flyter alt for lavt i vannet, den har ikke oppdrift i forhold til vekten. Det er hele båten som er lav, ikke bare badeplattformen. Men innredningen til side og litt justeringer så er det en spennende båt. Man får håpe at den blir suksess når småtingene er ordent opp med.

 

Ja, og så en ting til. Er det en nødvendighet at båter på død og liv må ha et "design" som er "spennende" eller likner på de mest grassate tulleutformingene av båter som nåtidens produsenter begår på løpende bånd, og som båtbladene hyller som de mest skinnende av keiserens nye klær? Det kan da umulig være et minus med en båt at den ser ut som en båt og at den gjør det fordi konstruktøren ville det slik ....?

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Etter mitt syn har man bommet helt med disse midtkabinvinduene/ventilene som er forsøkt tilpasset som en etterlikning etter større båter. Midtkabin kommer i 2013 på Fairline Targa 45 som den minste hittil blant Princess/Fairline kategorien med midt- hovedkabin der disse vinduene er std. og dette ser MEGET bra ut på den nye 45 fotingen til Fairline.

Men på Viksund 395 ble dette halvhjertede forsøket helt feil med to skråstilte vinduer rett under et langsmontert. Så helt malplassert ut og de skulle ha valgt en Fairline/Princess løsning på dette.

 

NB. Jeg forøker IKKE å sammenlikne båtene som er svært forskjellige pga den store forskjellen i størrelse men designmessig kunne de enkelt ha laget noe liknende som F/P har gjort og som etter MIN mening hadde sett MYE bedre ut. Men det er min mening.:-)

 

Viksund 395 sidevinduer:

 

screenhunter_36_jul._19_23.58.jpg

 

Fairline Phantom 48 sidevinduer

 

screenhunter_37_jul._19_23.59.jpg

 

Princess 50 sidevinduer

 

 

screenhunter_38_jul._20_00.03.jpg

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Ja, og så en ting til. Er det en nødvendighet at båter på død og liv må ha et "design" som er "spennende" eller likner på de mest grassate tulleutformingene av båter som nåtidens produsenter begår på løpende bånd, og som båtbladene hyller som de mest skinnende av keiserens nye klær? Det kan da umulig være et minus med en båt at den ser ut som en båt og at den gjør det fordi konstruktøren ville det slik ....?

 

Personlig syntes jeg båten er flott, men det er ett tøft marked, og tøff konkuranse. Spesielt for Norskproduserte båter som er produsert i ett høykostnadland. Vi får håpe på det beste.

Link to post

Den ser rett og slett alt for tung ut i hekken. Dette er jo en speller ny båt. Lurer på hvor mye dypere den ligger om noen år når x antall hundre kg i form av utstyr/ vinsjer jolle/ motor og alt annet pikk pakk er lastet inn.

 

Enig i at de vinduene ser komiske ut, men litt urettferdig i sammenligning med de to engelske, da blir Viksund litt hjemmesløyd i forhold.

Mvh. SAP

Link to post

Jeg ser argumentene, men er vel ikke om å gjøre å "herme" mest mulig etter de engelske produsentene. Og som skrevet er dette første båten, og tror nok justeringer både på finish og annet vil forekomme.. De er forøvrig også i gang med bygg nr 2 av samme modell, som nok ikke blir helt lik. Når det kommer til at båten ligger lavt i vannet har nok det noe med motorene, som vel egentlig er litt i meste laget med cummins zeus 2*480 hk ( les 39 knop), og ikke vil bli standard motorer. At forskipet er bredt og gir god plass er jo bare en fordel, så lenge dette ikke påvirker sjøegenskapene(som det ofte gjør). Potensialet er helt klart på plass etter min mening, men pris og annet vil jo selvfølgelig også spille inn med ganske solide konkurrenter over dammen i denne størrelsen..

Link to post

Nei poenget er ikke å herme men å lage noe som ser pent ut og det synes jeg definitivt ikke Viksund har gjort med denne skrogvindusløsningen. Kan ikke skjønne at båten skal ligge spesielt lavt i vannet med denne motorinstallasjonen da f.eks. tilsvarende med Volvo IPS 600 og 2x435 hk ikke blir særlig mye lettere vektmessig. Jeg liker heller ikke denne markante omvendte "bananformen" på skroget som jeg synes blir litt for fremtredende. Og noen skikkelige stoler uten denne "pinnesokkelen" hadde gjort seg på flybridgen, der man kombinerer stolsokkelene med stuvingsrom. Men interessant å se hva de får til når denne første studien av produktet blir ferdig. Baderomsløsningen så grei ut såvidt jeg kunne se.

Link to post

Finnes det interiørbilder fra denne prototypen?

Umiddelbart synes jeg det negative springet er noe overdrevet, og bidrar til et baktungt inntrykk.

De skråstilte skroggluggene er etter min mening malplasserte, men det kommer vel endringer.

Link to post

Vet ikke om dette er å banne i kirken - men en båt på 13 tonn som skal forflyttes i 39 knop bare for moro, er verken særlig smart, stilig eller fremtidsrettet. Det synes nå jeg, som en av folket.

 

Den er ikke nødvendigvis noe mer tørst, hverken i marsjfart på 22-26 knop eller deplassenentfart med de motorene kontra om den hadde hatt 2 x mindre maskiner som hadde jobbet livet av seg. Snarere tvert i mot..

 

Om man vil kan man surre rundt på en maskin i 6 knop og bruke rundt literen pr nautisk som knapt er mer enn en 30 fots snekke ville gjort i samme fart. Men man har hvertfall fritt valg om man vil dra på litt.

 

Kanskje det er valget mellom å kjøre sakte eller fortere du ikke mener er fremtidsrettet?

Mvh. SAP

Link to post

Jeg satt akkurat på med Bastøfergen. 4 ferger i sving, alle kjørte ca 1/2 tomme. Den minste, som vi var med, har 7200 HK. La oss si de 3 andre har 8000HK. Da snakker vi villt antall liter med fuel som gjør at mine små symaskiner ikke betyr noe som helst i det store bildet :-)

 

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Antar du mener skvalpekassa "Stavanger". Ferga som vralter mellom Horten og Moss.

Går aldri for full fart. Går med redusert fart for å passe inn med de andre fergene.

Det er en katamaran som er svært drivstofeffektiv. Nytenking.

Dessverre førte det også med seg at den må gi seg i 10 m/s vind eller 1 m. sjø.

Den har et oppslag ombord som sier "Må ikke brukes i is".

Hva den har å gjøre i Oslofjorden har jeg ingen aning om.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

Synes båten ligger for lavt i sjøen akterut..

viksund395.jpg?1342711296

 

Salongen holder heller ikke mål i dagens marked, ser rett og slett hjemmesnekret ut

 

IMGP5211.jpg

 

IMGP5228.jpg

 

Men arbeidsbenken til skipperen ser bra ut...

IMGP5245.jpg

 

Eller så er båten traust norsk, som muligens vil appellere til de konservative...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg synes ikke beslagene, dvs. hengslene på bordene har noe som helst å gjøre på oversiden av bordplata. Det gir et inntrykk av dårlig/simpel finish. Der hengsler og øvrig beslag kan legges skjult, dvs. på under/baksiden, der gjør man det. Skipperlugaren så bra ut.

Legger seg en del støv og skitt under den sofaen innenfor inngangsdøren slik løsningen er valgt der den ikke går helt ned til dørken. Søler man noe kan det fort også renne under sofaen, men det er jo mulig at tilkomsten er bedre enn den ser ut til for både rengjøring og støvsuging. Skulle likt å sett noen bilder fra motorrommet/stuvingsrom akter. Men båten ser veldig tung ut akter mens badeplattformen alikevel fremstår i grei høyde. Så det er ikke helt match mellom skroglinjene og plattformen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...