Raathass Startet 19.Juli.2012 Del på Facebook Startet 19.Juli.2012 Hei. I fjor høst hadde vi problemer med vann i motorbrønnen på vår Draco 21. Det var ikke kritisk, men vi måtte ned og lense hver 14. dag. En lokal servicemann var på kort befaring mens båten lå på vannet uten å finne noen åpenbare feil. Etter at båten var på land kom han tilbake og konstaterte at det var belgen som var gåen. Han demonterte belgen og dro ut lageret da dette var skadet av saltvann. Vi gjorde ikke noe mer før snøen kom. I våres kontaktet vi en annen servicemann som satte inn nytt lager og belg og skrudde det hele sammen. Etter å ha støtt på den første servicemannen i båthavnen mottok jeg fakura i posten for jobben som ble gjort i fjor. Her er jeg belastet to timer kjøring og tre timer arbeid. Besøket i båten var kort, og jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at det tar 2,5 timer å ta av en belg og trekke ut et lager i hekken på en Mercruiser. Båten stod på land og drevet var avmontert. Jeg er ikke kjip, jeg betaler det det koster, men liker ikke å bli lurt. Noen som kan si noe om hvor lang tid de mener det skal ta å fjerne en belg og et lager? Til orientering var lageret lett å fjerne da det var satt inn samme sesong. Året før røk nemlig lageret og vi hadde samme servicemann til å bytte lageret. Da måtte han ut med motoren for så dytte lagert ut fra innsiden. Svær jobb. I etterkant har det kommet frem at belgen var svært slitt - båten er fra 1986 og vi kan ikke erindre at den er byttet tidligere. Jeg har derfor tenkt tanken å se på dette som en reklamasjonssak, dels synes jeg en erfaren servicemann burde ha skiftet en så gammel belg da han hadde den ute første gang, og dels er det overveiende sannsynlig at skaden faktisk har oppstått under ut og innmontering (båten tok inn vann fra første dag den var sjøsatt). Kommentarer imøtesees. /r Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
forskern Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 I mine øyne var tre timers arbeid absolutt forventelig. Og da må lageret ha gått LETT av. Jeg har byttet belger og lager flere ganger (desverre....) på båten min og det tok meg mye tid. Selvsagt skal en servicemann kunne gjøre det raskere, men jeg er IKKE forbauset over tidsbruken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 2,5 timer på et lager som har fått vann å rustet fast pluss belgbytte. Bra jobbet sier jeg. belger på alpha drev er et herk, hvertfall når de skal limes oppå det hele. Nettopp byttet et gimbal lager som har rusta fast etter bare noen mnd med vann. Var et sant he#*&te å få ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Svart 21.Juli.2012 Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Er ganske vanlig med en "minstefakturering". Denne pleier å ligge på ca 3 timer. Hos min tidligere arbeidsgiver ble jeg leid ut til tider, vi hadde da en minstefakturering på 3 timer, om jobben min var ferdig på 5 minutt eller 3 timer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S-Tech Svart 21.Juli.2012 Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Tiden på jobben er det ikke noe å si noe på. Men det er vanlig å montere nye belger ved demontering av drevet, siden jobben koster så mye mer enn delene. Jeg tror mercruiser anbefaler å skifte belger hvert andre år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 21.Juli.2012 Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 mercruiser sier hvert 5år Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallvard66 Svart 21.Juli.2012 Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Hei 3 timer hørtes lite ut uavhengig om man velger å "lure ut" driv belgen uten å fjerne de andre eller ta av gimbalhuset, eller velger å ta av alt. Tidkrevende og blodige knoker... H Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S-Tech Svart 21.Juli.2012 Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Er du sikker på at det hvert 5år ? Mulig jeg blander typer, men mener det er hvert 2år på noen typer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Prolimit Svart 21.Juli.2012 Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Mercruiser er hvert 5år. Ihvertfall på alpha gen 2. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post Share on other sites More sharing options...
S-Tech Svart 21.Juli.2012 Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Ok. Det er nok Volvo penta jeg blander med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Raathass Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Takk for tilbakemelding, folkens. I mine øyne var tre timers arbeid absolutt forventelig. Og da må lageret ha gått LETT av. Jeg har byttet belger og lager flere ganger (desverre....) på båten min og det tok meg mye tid. Selvsagt skal en servicemann kunne gjøre det raskere, men jeg er IKKE forbauset over tidsbruken. Jobben var kun å demontere, og ifølge servicemannen satt lageret løst - var kun å trekke rett av (i motsetning til lageret han byttet året før hvor han måtte ha ut motoren for å få det løs). Er ganske vanlig med en "minstefakturering". Denne pleier å ligge på ca 3 timer. Hos min tidligere arbeidsgiver ble jeg leid ut til tider, vi hadde da en minstefakturering på 3 timer, om jobben min var ferdig på 5 minutt eller 3 timer. 3 timer minstefakturering er drøyt, i hvert fall når man beregner kjøring separat... Tiden på jobben er det ikke noe å si noe på. Men det er vanlig å montere nye belger ved demontering av drevet, siden jobben koster så mye mer enn delene. Jeg tror mercruiser anbefaler å skifte belger hvert andre år. Akkurat dette irriterer meg mest. Han hadde alt ute og valgte å sette inn igjen en 25 år gammel belg (som tilfeldigvis ble ødelagt i samme moment)... /r Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Raathass Svart 25.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2012 (redigert) Jeg klarer fortsatt ikke helt å la denne ligge. Fant en video på nettet hvor en kar bruker mindre enn 20 minutter på den jobben jeg har blitt fakturert 2,5 timer for. Jeg kan ikke se at det er deler av jobben han ikke har filmet, og i tillegg bruker han mye tid på å forklare hva han gjør og hvorfor. ) For å gjenta meg selv: Da mekanikeren kom så det ut som på bildet under, og da vi kom tilbake hang bell housingen løst bakpå (slager, etc var ikke demontert) og belg og lager lå under båten. Han sa selv at lageret satt løst og bare var å trekke rett ut. Jeg kan fortsatt ikke skjønne annet enn at jeg er kraftig overfakturert. Redigert 25.August.2012 av Raathass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Service på båt og motor og drev skjer til markedspris. Skal man ha noe reparert må man enten spørre etter å betale på timespris eller til stk-pris. Stk-pris er helt sikkert kalkulert slik at de har tatt godt i. Velger man timespris kan man være uheldig. De fleste blir vel "lurt" på service, jamfør alle tidligere innlegg tidligere om temaet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.