Jump to content

Tidsestimat demontere lager og belg på Mercruiser


Raathass

Recommended Posts

Hei.

 

I fjor høst hadde vi problemer med vann i motorbrønnen på vår Draco 21. Det var ikke kritisk, men vi måtte ned og lense hver 14. dag.

 

En lokal servicemann var på kort befaring mens båten lå på vannet uten å finne noen åpenbare feil. Etter at båten var på land kom han tilbake og konstaterte at det var belgen som var gåen. Han demonterte belgen og dro ut lageret da dette var skadet av saltvann. Vi gjorde ikke noe mer før snøen kom. I våres kontaktet vi en annen servicemann som satte inn nytt lager og belg og skrudde det hele sammen.

 

Etter å ha støtt på den første servicemannen i båthavnen mottok jeg fakura i posten for jobben som ble gjort i fjor. Her er jeg belastet to timer kjøring og tre timer arbeid.

 

Besøket i båten var kort, og jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at det tar 2,5 timer å ta av en belg og trekke ut et lager i hekken på en Mercruiser. Båten stod på land og drevet var avmontert. Jeg er ikke kjip, jeg betaler det det koster, men liker ikke å bli lurt. Noen som kan si noe om hvor lang tid de mener det skal ta å fjerne en belg og et lager?

 

Til orientering var lageret lett å fjerne da det var satt inn samme sesong. Året før røk nemlig lageret og vi hadde samme servicemann til å bytte lageret. Da måtte han ut med motoren for så dytte lagert ut fra innsiden. Svær jobb. I etterkant har det kommet frem at belgen var svært slitt - båten er fra 1986 og vi kan ikke erindre at den er byttet tidligere. Jeg har derfor tenkt tanken å se på dette som en reklamasjonssak, dels synes jeg en erfaren servicemann burde ha skiftet en så gammel belg da han hadde den ute første gang, og dels er det overveiende sannsynlig at skaden faktisk har oppstått under ut og innmontering (båten tok inn vann fra første dag den var sjøsatt).

 

Kommentarer imøtesees.

 

 

/r

Link to post
Share on other sites

I mine øyne var tre timers arbeid absolutt forventelig. Og da må lageret ha gått LETT av. Jeg har byttet belger og lager flere ganger (desverre....) på båten min og det tok meg mye tid. Selvsagt skal en servicemann kunne gjøre det raskere, men jeg er IKKE forbauset over tidsbruken.

Link to post
Share on other sites

2,5 timer på et lager som har fått vann å rustet fast pluss belgbytte. Bra jobbet sier jeg. belger på alpha drev er et herk, hvertfall når de skal limes oppå det hele. Nettopp byttet et gimbal lager som har rusta fast etter bare noen mnd med vann. Var et sant he#*&te å få ut.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding, folkens.

 

I mine øyne var tre timers arbeid absolutt forventelig. Og da må lageret ha gått LETT av. Jeg har byttet belger og lager flere ganger (desverre....) på båten min og det tok meg mye tid. Selvsagt skal en servicemann kunne gjøre det raskere, men jeg er IKKE forbauset over tidsbruken.

 

Jobben var kun å demontere, og ifølge servicemannen satt lageret løst - var kun å trekke rett av (i motsetning til lageret han byttet året før hvor han måtte ha ut motoren for å få det løs).

 

 

Er ganske vanlig med en "minstefakturering". Denne pleier å ligge på ca 3 timer. Hos min tidligere arbeidsgiver ble jeg leid ut til tider, vi hadde da en minstefakturering på 3 timer, om jobben min var ferdig på 5 minutt eller 3 timer.

 

3 timer minstefakturering er drøyt, i hvert fall når man beregner kjøring separat...

 

 

Tiden på jobben er det ikke noe å si noe på. Men det er vanlig å montere nye belger ved demontering av drevet, siden jobben koster så mye mer enn delene. Jeg tror mercruiser anbefaler å skifte belger hvert andre år.

 

Akkurat dette irriterer meg mest. Han hadde alt ute og valgte å sette inn igjen en 25 år gammel belg (som tilfeldigvis ble ødelagt i samme moment)...

 

 

 

/r

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg klarer fortsatt ikke helt å la denne ligge.

 

Fant en video på nettet hvor en kar bruker mindre enn 20 minutter på den jobben jeg har blitt fakturert 2,5 timer for. Jeg kan ikke se at det er deler av jobben han ikke har filmet, og i tillegg bruker han mye tid på å forklare hva han gjør og hvorfor.

 

)

 

For å gjenta meg selv: Da mekanikeren kom så det ut som på bildet under, og da vi kom tilbake hang bell housingen løst bakpå (slager, etc var ikke demontert) og belg og lager lå under båten. Han sa selv at lageret satt løst og bare var å trekke rett ut.

 

AlphaGenII_GimbalHousing.jpg

 

Jeg kan fortsatt ikke skjønne annet enn at jeg er kraftig overfakturert.

Redigert av Raathass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Service på båt og motor og drev skjer til markedspris. Skal man ha noe reparert må man enten spørre etter å betale på timespris eller til stk-pris. Stk-pris er helt sikkert kalkulert slik at de har tatt godt i. Velger man timespris kan man være uheldig.

 

De fleste blir vel "lurt" på service, jamfør alle tidligere innlegg tidligere om temaet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...