Jump to content

Null seileerfaring, forslag til lettseil båt, maks 20k?

oliss

Recommended Posts

Hei.

Har hatt lyst på seilbåt lenge nå, men med null seile erfaring og max 20.000kr og bruke på båt. Er ute etter en båt som er lett å seile, og som jeg kan ta på litt lengre turer. Sett på FINN.NO at det ligger båter ute som er innenfor mitt budskjett, men er disse noe og satse på? Evt. hvilke modeller bør jeg se etter?

Takk på forhånd.

MVH Oliss

Kommentar fra moderator: Endret tittelen fra 'første seilbåt?'

Jeg tror nok ikke du finner mange båter med nyere seil i denne prisklassen, ellers enig med pettersand.

Junker 22 er en grei begynnerbåt. Den seiler ikke spesielt bra(ikke firlingen heller), er veik, men ellers trygg og grei. Langkjøl gir en romslig båt ift. lengden.

I denne prisklassen er det utenbordsmotor som gjelder. En evnt. innenbords er enten kaputt eller ett potensielt pengesluk, hvilket ikke er bra om man er på budsjett i utgangspunktet. Fordelen med Firlingen er at den har motorbrønn for påhenger, hvilket jeg synes er smidigere enn de vinglete festene på hekken. Men for all del, det fungerer det også.

Hunter, Triss, Albin og Fabola er båter å se etter.

Etter et par års eierskap av en Fabola av nyere dato så vil jeg faktisk ikke anbefale disse da de er for tynne/spinkle i konstruksjonen etter min smak. Alt er knepet inn til beinet hele veien. Skal vel også godt gjøres å finne en slik til 20.000?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

...tja. Vil vel oftest være noe å hente på høsten, før selger tar opplaget på båten sin. Men om det er noe særlig å vinne i prisklassen du nevner, er jeg mer usikker på. Ville nok heller bare slå til om jeg fant den rette båten!! Skjønner heller ikke at det kan være noe å tjene på å kjøpe båten i Sverge. Bare heft og bryderi, spør du meg..

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Enig m flere her. Glem Sverige i denne kategorien. Husk at d tilkommer hk avg. Transport, og mva på allt sammen. Mao er du fort oppe i langt over 30 båtpenger når du også tar med litt havneavgifter, drivstoff etc. Finn heller en ok båt i Norge. Som båtsalget er omdagen kan du sikkert oxo kikke p båter opp mot 40 lapper klassen istedet for å se p Sverige (litt pruting og "besparelse p å handle i N istedet for S)

Trygve

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...