Jump to content

VP TAMD30, grå olje, høyt nivå og tom eksp.tank. Def. toppakning?


Lars Andersen

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Nidelv 26 med en Volvo Penta Tamd30-motor. Skulle nylig sjekke olja, og fant da at nivået var skyhøyt på peilepinnen. Fargen var rimelig grå... Sjekka deretter ekspansjonstanken, og den var knusktørr.

 

Finnes det noen med tilsvarende erfaringer? Er toppakningen røket?

Noen som vet om det kan være noe annet??

 

Har ikke så mye erfaring med båtmotorer(har heldigvis vært forskånet for store problemer hittil), er dette noe man kan klare å fikse sjøl??

 

Mvh Lars

Link to post
Share on other sites

Siden oljen er grå, som indikerer på vann i oljen.. Nivået er høyt som indikerer på at noe væske har kommet til oljen.. Tom ekspansjonstank tyder på at du har mistet kjølevannet... siden dette passer godt med økt nivå i bunnpannen er jeg redd for at toppen må av får å finne den eksakte årsaken... Så hadde jeg vært i dine sko, så hadde jeg planlagt for denne jobben... Den er overkommelig på denne motoren, og verkstedhåndboken mener jeg ligger i arkivet her... iallefall for 31 og 4x motoren som ikke så alt for forskjellig i konstruksjonen av blokken..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...