Higgen Startet 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2012 Kjøleproblem med Mercruiser 3,7l 170hk. Jeg får varmgang på alle turtall. Sjekket impeller i kveld ved å koble fra slangen inn til varmeveksler og sjøvann spruter inn - ergo er den friskmeldt. Ved litt økt turtall blir alle slanger inn mot varmeveksler harde, men slangen som går fra varmeveksler og inn i påfyllingstanken for kjølevæske forblir myk. Jeg vet ikke om dette er unormalt, men det er min observasjon. Kanskje et problem med sirkulasjonen av kjølevæske!? En annen merknad er at jeg har lagt merke til en svak ulyd fra pumpehuset/ferskvannsimpelleren i front av motoren. Typisk aluminiums skrapelyd. Kan noen hjelpe meg med tips som fører til noen turer på sjøen før sommeren er over setter jeg stor pris på det! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Sikker på att sjømann spruter ut.. Og koble av en slange å forsikre deg om att ferskvanns pumpa sirkulerer vanne i blokka, ta ut termostat og prøv uten... Enkel sak dette bare utelukke en ting av gangen.. Er nokk ett sirkulasjons problem.... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Smaapala Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Hei Syns det er merkelig at slangene til varmeveksler blir harde? Kan det være en løs zink anode på vandring i systemet? Kanskje gamle impeller vinger i varme veksler? Løs fra slangene å sjekk for fremedlegemer. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Åpne varmeveksler. Høres ut som om den er tett Sitér dette innlegget Link to post
Higgen Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Takk for svar. Jeg har lokalisert feilen. Skrapelyd kom av at aluminiumsimpelleren var løsnet fra kam'en og lå relativt løst inni der. Impelleren er ødelagt - gjengene er borte, så jeg må nok bytte den. Hva kan ha forårsaket at den har løsnet?? Kan det være en ide å bore et hull og sette en plint gjennom for å låse den fast til kam'en? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.