Jump to content

Hylsetetning fra 1952


Harald-

Recommended Posts

Hei

 

Har en rednings skøyte fra 1952 med oljesmurdt hylsetetning.

Tetningen har en egen handpumpe som iflg forrige eiger skulle brukes hver 3 time.

Denne fungerer slik at man snur en tre-veis ventil slik at du suger fra hylseoljetank som ligger 3 meter over hylsen, pumper olje ned til hylsetetningen, og overskytende olje går i eget overløpsrør tilbake til ekspansjonstanken.

Etter dette er gjort vrir man over ventilen, og hylsa blir da fødet med olje med fall tilbake til hylsa fra tank via fall.

 

Er dette nødvendig å gjøre siden den har overtrykk fra tank under normalstilling av ventilen?

Eneste fornuftige forklaring jeg har, er at siden dette er en trebåt, får den en form for kjøling når oljen sirkulerer.

En stålbåt har kjøling fra sjøvannet rundt hylsen, en kanskje mindre med en trebåt????

 

Noen som har sett dette systemet før?

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tror ikke det har noe med kjøling å gjøre (hvis olja blir varm ,blir den varm før 3 timer) ,men heller en indirekte sikkerhet for at hylsa ikke skal gå/bli "tørr".

Vil også anta at du har et system for opplagring som er totalt avhegning av olje, og når du fysisk etterfyller hver tredje time kan du vere trygg på funksjonen.

 

Mvh trebåtentusiast :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Det finnes litt forskjellige varianter av oljefylte hylser, men jeg må innrømme at det som du beskriver høres litt merksnodig ut . . . Har du noe navn eller betegnelse som kan bidra til å identifisere den?

 

Jeg har også oljefylt hylse på Poseidon, den ble innsatt sammen med Wichmann og den er fra 1966. Min hylse har "Cederwall-tetninger". Der er en mekanisk glideflate ute imot sjøen og tilsvarende inne. Området mellom disse to tetningene er fylt med hylseolje og holdes under et moderat trykk fra hylseoljetanken som står ca 1 meter over sjønivå.

 

Den ytre tetningen smøres av oljen som står i hylsen, og den kjøles fra det omkringliggende sjøvannet. Den indre tetningen smøres også av olje som står i hylsen, men her er også tur- og returrør til hylsetanken. Jeg har ingen form for sirkulasjon tilknyttet dette systemet, men må bare passe på at hylsetanken har nok olje til at der hele tiden er et moderat overtrykk. Tetningene mine er ikke 100% for øyeblikket og derfor medgår 1 dl eller to pr gangtime, men det er ikke noe problem.

 

Kjølingen av den indre tetningen skjer med separat sjøvannsirkulasjon; ett rør til og ett rør fra, og en roterende del av tetningen er utformet slik at den virker som skovler i kjølevannet - dette gir den nødvendige vannsirkulasjonen.

 

Enkelt og greit system; men som sagt: fortell litt mer om hvilket system du har - her dukker sikkert opp en eller annen som har peiling.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Har ikke annen informasjon ang. hylsen.

Må skifte tetninger til våren tenker jeg.

Brukte tidligere Gearolje med viskositet 150, har nå gått over til 220, sr ut som forbruktet har avtatt.

Men er redd for at det er blit nikket litt for hardt i pumpe, og dermed fått for mye overtrykk i hylsen.

Bruker nå et par minutter med tre jukk på pumpa.

Temperaturen ligger på rundt 40 grader på indre hylsetetning.

Noen som vet max temp.?

 

Tenkte jeg kunne ringe Volda Gear, de har kanskje noe info om denne merksnodige hylsen....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...