Sjekk låring Startet 21.Juli.2012 Del på Facebook Startet 21.Juli.2012 (redigert) På vei til å skaffe meg min første trebåt. Jeg har lest mange råd her på BP, men ingen som sier noe om hva jeg bør se etter på en som er malt (på begge sider). Ikke lett å se råte og dårlige klinger osv på disse. Tips? Skal se på ei snekke med en Marna 4,5 hk. Tips/ råd her? Redigert 21.Juli.2012 av Sjekk låring (see edit history) Sitér dette innlegget Trebåtentusiast Link to post
Hakkannen Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 (redigert) Med trebåter som er oljer/lakket går man ofte etter hvordan treverket ser ut (friskt treverk eller råte/sopp). På malte trebåter bør du sjekke ting på en litt annen måte, selv om det godt går an å se råte når det har gått veldig langt. Ta med deg et par hammere, den ene kan godt være større enn den andre. Det kan være greit å sjekke typiske steder for råte som der spantene ligger inn mot huden, opp under dekk (hvis båten har dette) og rundt alle sammenføyninger, både i spanter, hud og eventuelle andre ting båten måtte bestå av. Bank forsiktig (så du ikke lager merke) i områdene du vil sjekke. Lyden skal være kontant og "skarp", lyden av frisk og hel ved. Blir bankelyden dump og dempet er det sannsynligvis råte under. Kan i enkelte tilfeller også kjennes ved at treet gir etter når du presser fingen mot overflaten. Er selgeren villig kan du kanskje få stikke en knivspiss inn i treet i områdene som er ekstra mistenkelige, men det er jo forståelig hvis selgeren ikke vil dette. Hvem vil ha fullt av stikkemerker i båten sin Når det gjelder saumen/klinken sjekkes den enklest ved at en hjelper holder den største hammeren løst inntil som mothold på utsiden av båten, med forsiktig og konstant press på hodet av saumen. Så kakker du forsiktig og hurtig med flere repeterende slag med den minste hammeren (ideelt sett bør den være en kulehammer, den sentrerer kraften i slaget bedre) midt på saumen på innsiden i båten. En fordel å ikke slå for hardt, det har ingen hensikt for å finne ut tilstanden på saumen, og kan i tillegg ødelegge og bøye den hvis du er uheldig. Prøv først over vannlinja, gjerne et luftig sted hvor det er lite sannsynlig at saumen skal ha tært noe særlig. Da får du en formening om hvordan den bør høres ut. På en frisk og solid saum vil hammeren på utsiden av båten "dabbe" når du slår på innsiden, dermed får du en karakteristisk og lett gjenkjennelig lyd. Saum tæres/ruster oftest på midten, altså midt mellom borda der sprekken er. Kakker du på en gåen og tynntært saum vil hammeren på utsiden ikke dabbe like mye og så kontant som ved hel saum. I tillegg høres lyden dump og dempet ut når saumen bør skiftes. Sannsynligvis kommer du ikke til all saumen, det er gjerne mange av dem også. Selv pleier jeg bare ta stikkprøver, sjekker noen saum akkurat i vannlinja (de tæres/ruster lett på grunn av vekselvis saltvann og luft), noen saum i spanter og litt her og der under vannlinja. Kan godt sjekke noen over vannlinja også, men de ryker sjeldent. Så med malte båter gjelder det å spisse ørene godt, du kan finne ut mye uten å kunne se treet Redigert 22.Juli.2012 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 "Viss du ikkje beisar sjarken, så synk han" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.