Jump to content

Kæptens båtlogg

Kæpten

Recommended Posts

Starter en tråd om oppgradering/vedlikehold om Scand Balticen vår.

For min egen del greit å logge timer brukt på rakkelet.

For andre kanskje moro å følge med på hva som gjøres underveis. Plassen er et flott sted og jeg har lest/lært så mangt her allerede, så fint om noen kan bruke noe til egen læring etterhvert.

Etter dynamokollaps (trolig) tidligere i dag, måtte vi returnere i dag. Jævla kjipt å våkne opp til at kjøleboksen ikke fungerte. Kona var rimelig klar på at nå kom maten til å gå fløyten. Jeg var jo ikke tilsnakkende inntil jeg skulle prøvestarte motoren, og det halvveis kinnet...helsike...vi hadde jo ikke brukt så mye forbruk i går heller?

Hmmm...hvem hadde latt hovedstrømbryteren stå på "all"?

Startbatteriet er jo "all or nothing", men når 4 av 5 batterier stod på 11,8 og start stod på 11,1 begynnte jeg å småsvette. Et batteri stod på 12,5V og det var bare å prøve å starte. Den startet "Gott sei Dank!". Turte jo selvfølgelig ikke å stoppe hytta når batteriene ikke målte mer en 12,1 på multimeteret, så Dronninga fikk beskjed om å pakke stæsh og unger, samt slå løs bergboltene.

Skulle så aktivere bryteren for ankervinsjen...ja,ja...dødt! Kommanderte svoger ut i jolla med føretau i baugen for å rette opp på søravind i tilfelle. Dro hele driten inn for hånd og fikk låret anker opp på badeplattform. Så langt, så bra.

Svoger dro oss i riktig retning med jolla, og det var kun å sette i gir fremad...stopp...steike...nå driver vi på fjell...tomme batterier...startet opp igjen..puuh!

Kona stresset, jeg oppildnet...selge Scand 85", kjøpe Skilsø 33 (97"), men etter et par kaffe hjemme, kos og klem, skulle vi vel beholde Scand'en likevel.

Men.....når dette skjedde, begynnte svoger og jeg å se etter sikringer. Jeg "testskiftet" alle jeg kunne komme over, men ingenting hjalp. Han under "dashbord", jeg i det ene skottet, hvor det meste av sikringer sitter. Panel for lys, ankervinsj etc, var dødt, til tross for at batteriene hadde noe spenning...

Startbatteriet står i garasjen på lading. En ting som er sikkert. Det er faan meg kabler overalt. Trolig mye gammelt ræl som ender opp i intet, samt oksidert dritt uten plastterminering. Ingenting er merket, og farger på kablene er langt utenfor EU standard, så her må det vurderes.

Det er bare en ting å gjøre....legge opp alt nytt elektrisk, men først teste dynamo.

Hmm, mulig du har litt rett, men nå får jeg ikke fikset det ser det ut til. Uansett skulle det jo vært mulig for hver bruker å ha en "egen tråd" som inneholdt alt en selv gjorde med sitt eget båthold? Litt som på andre fora hvor medlemmene viser frem utstyret sitt. Kan risikere å bli mye bilder og moro av sånt :)

Hehe...det er vel tvilsomt om akkurat det utstyret blir lagt ut i bildeform :)

Uansett, så blir det jo trolig en prosjekttråd, både når det gjelder litt motor, men etterhvert også elektrisk. Virker tungvint at man skal dele hvert prosjekt opp i flere tråder? Må jo bli utrolig mye tråder ut av dette? Kan vel ikke være plassmangel på baatplassen? Eller er det søkefunksjonen som skorter her fordi man må være presis i søket?

Uansett, nå er det motor som står litt for tur. Dynamo er pellt ut i dag, og skal ut i garasjen nå å kle den naken for å se om jeg forstår noe av den. Får kanskje ta et par bilder å poste. Kanskje noen som har interesse av å se det.

Kjør i vei med prosjekttråd! Kan bare bli lærerikt uansett!

Gjorde samme feilen med bryter på a+b for et par år siden. Er nå byttet ut med voltsensitivt rele på lading og egne hovedbrytere på de to kretsene. Har dessuten med et kraftig nødstartapparat for lastebil. :-)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Har allerede snakket med en meget hyggelig Jørg Becker, som var parat til å hjelpe. Kjempeservice. Han mente vi måtte se på børster før vi gjorde noe mer. Kommer trolig til å innstallere en regulator etterhvert også som kan lade bedre. Rele må trolig også inn, men jeg må inspisere i båten først hva som faktisk ligger der.

Tok bilde under dashbord i går, og det var interessant. Satt to sikringsskinner der også som jeg ikke visste om, fordi det selvføgelig er meget begrenset tilgang dit uten å demontere. Sikringer på et sted det er minimalt med tilgang...jaja.

Her noen bilder av dynamo: Edit: De dukket ikke opp..hmmm..må finne ut av opplastingen ser det ut til.

Redigert av Kæpten (see edit history)

Her kommer det noen bilder....ikke noe mer spennende enn en disikert dynamo.

Her sitter'n fortsatt på motor

img0649.jpg

Holde styr på kabler er greit. Hmmm...ser ut som noen har banket den litt..

img0650.jpg

Svart av olje?? Må finne ut av hvor det kommer fra...

img0652.jpg

Uff, ved første øyekast ser det jo ut som alle kondensatorene er brent! Men...det er oljesøl! Jeg har noe oljesøl nede ved høyre motorlabb som ikke er "diagnostisert". Det virker som olje er sugd inn i dynamoen. Ikke bra! Jørg mente dette kanskje kunne være hele årsaken, men det gjenstår å se om den kan reddes.

dynamoaapnet.jpg

Ut med kullstifter. Fjærer bra og ligger inntil. Kan ikke se at de er nedslitt.

dynamokullstifter1.jpg

Litt forskjell i lengde kanskje? Ujevnt slitt? Er dette et vanlig symptom?

dynamokullstiter2.jpg

Svinghjul avmontert. Mutter satt som ville h##%%$, men fikk den av etter en god kamp.

dynamosvinghjuldemontert.jpg

De tre stjerneskruene var umulige å få løsnet, så det var bare å trå til verks å få lagd spor til en svær trekker. Dermed måtte de gi seg. Da er det jo bare å få separert hele dynamohuset, tenkte jeg, men det var lettere sagt enn gjort. Det sitter et kulelager som er med på å styre senterpinnen. hvordan løsne på det? Det var bare å gi opp den foreløpig. Noen med gode ideer? Nå er dynamoen kledd på igjen, men om jeg skal få renset den innvendig for all oljedrit, må jeg få separert den. Får se hvordan det løses..

dynamotreskruerfrahelvete.jpg

Da fikk jeg jaggu svar av Jørg himself på hvordan det skulle separeres...klokka er midnatt liksom! Lenge leve de som fortsatt yter service på den måten :)

Først må regulator og kullbørster ut. De kan nemlig kile seg fast på sleperingene.

Huset skal så varmes opp til omtrent 60 grader, for så å kakkes løs med en gummihammer eller vanlig hammer hvis du har treninga. Jeg har brukt en hammer før, men aldri på en dynamo, så gummihammer it is.

Når jeg tenker meg om så har kanskje den dynamoen vært i biter før med tanke på tidligere bilde hvor den ser ut til å ha fått litt bank?

Uansett er rådet fra Jørg og kle på penfingrene noen arbeidshansker, for det blir varmt.

Ikke bruke åpen flamme, helst en varmepistol eller lignende.

I korte trekk hvordan det skal gjøres.

Får skaffe riktig utstyr i morgen, så får vi se om det kommer noen bilder. (Har noen bilder Jørg har sendt, men vil innhente lov før jeg legger ut de).

Vel, for å logge litt tid så har jeg vel brukt et par timer tilsammen på dynamo + litt kjøring tur/retur båtplass, så ille er det foreløpig ikke.

Før jeg har det rette verktøyet for å skille dynamoen kom jeg til å tenke på en ting som har irritert meg...eller det vil si fruen kanskje aller mest.

Vi lå på sør-øst sist helg fordi det selvfølgelig blåste nord-vest. Alt bra så langt, helt til det kom en del båter i leia og bølgene traff hekken på Scand'en. Jeg er ikke var på lyder i forhold til henne, men til og med jeg måtte innrømme at den klukkinga under badeplattformen ikke var det spor romantisk.

På disse eldre Scand Balticene, virker det som om badeplattformen er montert litt for lavt og at sjøen går innunder. Det blir da en slags turbulens eller noe som skvalper mer enn gjennomsnittet for skvalping. Nå er jo i utgangspunktet båten litt tung i ræva, og som kjent så graver den opp halve sjøen ved gasspådrag.

Jeg har sett i en annen tråd her inne at en type båt forlenget skroget for å få den rettere i vannet (husker ikke link). Kunne det vært en ide å forlenget skroget i underkant, slik at det ble bedre løft av båten, eller vil dette kunne påvirke andre ting? Noen med erfaring? Ser for meg at trimflaps kunne gjort noe med dette i fart, men oppdriften i stilleliggende vil kanskje være avhnegig av andre tiltak?

Etter å ha sett på specs på demontert dynamo var det litt merkelig at den skulle være 45amp. Melding til tidligere eier avslørte at det sitter enda en dynamo i båten. Altså en 12V og en 24V som lader hver sin bank. Aha...gir jo litt mer mening. 24V sitter på styrbord side, altså den jeg har plukket i atomer. Steike! Kle på den igjen i garasjen, ned i båten, montere, stramme...spent på om jeg ikke har skrudd den i filler...funker som gull...puuh! Godt jeg ikke hørte på dronninga og bare bestillte ny...mistenker at hu er litt utålmodig og vil på sjøen :)

Ladelampe til babord dynamo lyser...har jo ikke tenkt at det er en ladelampe til hver dynamo...noobie mistake...

Se etter 12V...sitter bak en av slangene til ekspansjonstanken...skulle vel kanskje sett den når det sitter 2 reimer opp til den? Vel, bare å starte med demontering, men den innerste reima er ikke mulig å få av over det doble svinghjulet...får ta en økt i morra med riktig verktøy..

Målte forresten på batteriene ved motorgang og 24V lader bra..12V ingenting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...