Jump to content

VP D4-260


subatlantic

Recommended Posts

Hei,

 

Har bestillt to stk. VP D4-260 til båten min (Seaco 1030) og forventer levering av disse om noen uker.

Det blir jo enda en stund til disse er montert og båt kommer på sjø, så jeg ville gjerne høre om det er noen her på forumet som har erfaringer med disse motorene.

Ser jo i diverse andre forum at det er delte meninger ang. de nye motorene fra Volvo, men ingen begrunner påstandene sine.

Håper det er noen her som kan gi tilbakemelding på erfaring med D4-motorene.

 

mvh

gskra

Link to post
Share on other sites

Hei,

Gratulerer med ny båt og nye motorer

Jeg har vært ute og prøvd en Nimbus 350 Nova med 2xD4 260. Prøveturen var på ca. 20 minutter. Jeg fikk følgende inntrykk av motorene:

1. stor kraft fra bunnen av - meget god aks. på båten

2. Båten toppet over 40 knop - som er samme fart som båten får med 2xKAD 300

3. Støynivået er behagelig - det er en 4 syl motor med kompressor - så den har et annet, kanskje litt skarpere støybilde enn 6 syl motor. Men på ingen måte forstyrrende.

 

Jeg har D6 310 i vår Nidelv 300 Sport. Denne motoren er tyngre enn D4 motoren - men er også sterkere. Jeg har ikke kompressor - hvilket dine motorer har. Inntrykket av D6 motoren er veldig bra - særlig sammenlignet med KAD 300 i samme båt som jeg testet før jeg bestemte meg for motor.

 

D4 og D6 har samme drev. Grepet i vannet var kanskje det som overrasket meg mest positivt med motoren på min båt. Helt suverent grep i propellen - og et kraftig skyv ut av svinger. Veldig morro!

 

Vær obs på at drevene er mye tyngre enn de gamle DP drevene til VP. På min båt er vannlinja hevet noen cm sammenlignet med de båter som har KAD motor - fordi motor og drev veier mer enn KAD løsningen til VP

 

D4/D6 motorene har et svært kraftig dreimoment på lavt turtall. Jeg har hørt at bl.a. Windy omkonstruerer noen av sine båter for å tåle dobbelinstallasjon. Etter det jeg har hørt setter de 2xD4 260 inni W37 - men ikke 2xD6. Derimot blir W34 omkonstruert for å tåle 2xD6. Nidelv har levert 300'er med D6 350 - og det fungerte bra sier de. Nidelv satt inn D4 210 i en Nidelv 690 Sport i fjor. De ble da overrasket over at motoren var høyere i bakkant enn AD/KAD motorer - hvilket gjorde at de måtte konstruere om deler av akterspeilet for å få plass til motoren (den delen av akterspeilet som er over badeplatformen)

 

VP hadde problemer med innfestingen til et dieselrør på de tidlige D6 motorene. Det sprakk, og diesel med 1600 bars trykk gikk ut i motorrommet. Det er rettet opp nå (også på min motor sies det). Det har også vært enkelte problemer med datastyringen. Etter det jeg hører når jeg snakker med båtprodusenter er de mer komfortable med å sette D motorer i båtene sine nå enn de var de motorene var helt nye.

 

Ettersom motorene er så nye finnes det ikke mye brukererfaring med dem. Mange er skeptiske til at det er datastyrte motorer - men KAD 44/KAD 300 er også datastyrte og de har gått i mange år. Jeg ser ulempene ved datastyring om det ikke fungerer - særlig om man er vant til å skru selv. En del er også skeptiske til vekten på motorene - særlig fordi drevene er tunge. Jeg var også spent på det da jeg prøvekjørte min båt første gang. Men jeg merket ikke noe til det under kjøring - tvert i mot var jeg positivt overrasket over hvor bra dette gikk - på tross av at motoren veier ca 170 kg mer enn KAD 300 - og mye av dette ligger i drevet

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen tilføyelser til det Bitteliten skrev.

 

Ut over det udokumenterte utsagnet på Båtmagasinets nettsted har jeg bare lest positive ting om D4. 2xD4 260 er testet på W37 med svært gode tilbakemeldinger. Jeg har testresultatene både for disse motorene og samme båt med 2xKAD 300. Skal legge dem ut i kveld når jeg får tilgang til dem. D4-versjonen toppet på 39,7knop, mot ca. 41 på KAD 300.

 

Det er riktig som Bitteliten skriver at Windy konstruerer om W34 til å tåle 2xD6. Da blir den hetende w35, med et forlenget og kraftig forsterket akterskrog. Jeg tror ikke jeg gjetter veldig feil om det samme skjer med W37 etter hvert. Windy kan neppe være bekjent av å tilby "Lady'en" med 2xD4 og kun 4 sylindre som maks. Men det krever tilsvarende ombygginger som for W34. Skal jeg tippe at vi derfor snart ser en W38?

 

Fartstest Windy 37 med 2xKAD300

 

Fartstest Windy 37 med 2xD4-260

Redigert av skipsraad (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...