Jump to content

kobling av landstrøm anlegg

123321

Recommended Posts

temaet er et evigvarende virrvarr syns jeg. men til spørsmålet

i min nyinnkjøpte båt er det jordet ledning inn til sikringsboksen som også har 2 uttak. den typen man finner i båt butikkene. det er vært litt tvilsomme lampettlednings løsninger som er røska ut og borte. og batteriladeren er ikke jordet.

har aldrig brukt landstrømmen så er litt i tvil etter å ha bladd litt her på forumet.

det jeg ser for meg å gjøre er å ha laderen i et av uttakene den er på til batteriene er full å så drar jeg ut kontakta. evnt tæring blir minimal.

hele opplegget er ledning fra land inn til kobling med sikrin+jordfeil og uttak/stikk. alt er jordet via landstrøm ser ingen farer med det ?

Jeg har sett hvilke skader galvanisk tæring kan gjøre så jeg vil ikke jorde landstrømmen til blokk/aksling eller sjø uansett hva folk mener. Jeg ligger i en stor havn med mange ymse kabler og båter. Jeg har landstrøm ombord på "skjøteledningsprinsippet". Ledning kommer ombord, jord via galvanisk skille, videre til kombinert jordfeilbryter / sikring og videre til stikkontaktene i båten. Da er jeg sikret jordfeil i båten og på land. Har prøvet å kortslutte anlegget, da gikk jordfeil både i båten og på land.

Om dette er 100% etter forskriftene vet jeg ikke men funker gjør det og jeg har aldri fått strøm i meg av båten. I neste båt kommer jeg til å legge det opp akkurat likt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...