123321 Startet 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2012 temaet er et evigvarende virrvarr syns jeg. men til spørsmålet i min nyinnkjøpte båt er det jordet ledning inn til sikringsboksen som også har 2 uttak. den typen man finner i båt butikkene. det er vært litt tvilsomme lampettlednings løsninger som er røska ut og borte. og batteriladeren er ikke jordet. har aldrig brukt landstrømmen så er litt i tvil etter å ha bladd litt her på forumet. det jeg ser for meg å gjøre er å ha laderen i et av uttakene den er på til batteriene er full å så drar jeg ut kontakta. evnt tæring blir minimal. hele opplegget er ledning fra land inn til kobling med sikrin+jordfeil og uttak/stikk. alt er jordet via landstrøm ser ingen farer med det ? Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 legger jording til land og til motor via galvanisk skille da bør det bli sikkert. skal og høre med skips elektrikern når jeg kommer meg på jobb, skriver et lite svar på hva han mener... Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Jeg har sett hvilke skader galvanisk tæring kan gjøre så jeg vil ikke jorde landstrømmen til blokk/aksling eller sjø uansett hva folk mener. Jeg ligger i en stor havn med mange ymse kabler og båter. Jeg har landstrøm ombord på "skjøteledningsprinsippet". Ledning kommer ombord, jord via galvanisk skille, videre til kombinert jordfeilbryter / sikring og videre til stikkontaktene i båten. Da er jeg sikret jordfeil i båten og på land. Har prøvet å kortslutte anlegget, da gikk jordfeil både i båten og på land. Om dette er 100% etter forskriftene vet jeg ikke men funker gjør det og jeg har aldri fått strøm i meg av båten. I neste båt kommer jeg til å legge det opp akkurat likt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.