Polar 17 Startet 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2012 Har en Yamaha 30 DMO Autolube fra midten av 80-tallet som ikke vil gå uten shoke. Den gikk fint og flott for et par år siden, da jeg satte den bort. Ved montering og oppstart på båten i går (Polar 17), går den kun med full eller nesten full shoke. Dersom man dytter inn shoken stopper den brått og plutselig. Har ny bensintank, ny bensinslange og ny bensin. Det er olje på tanken (Autolube 2 takt med automatisk blanding av olje). Er det noen som har råd og tips ? Fikk kjørt den litt i tønne i går, men med full shoke. Fikk brent bort all oljen som var i sylindre og forgasser. Gikk uten mye røyk etterpå. Tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
ivar Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 størknet bensin i forgasserne, med tilstoppede lavfartsdyser som resultat. Av med forgasserne, og rens/blås igjennom dyser og passasjer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Polar 17 Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Hmm, ja det er vel ingen utvei. Tre forgassere, en til hver sylinder. Ja ja, man lærer jo båten og utstyret å kjenne. Takk for tipset, Ivar. Arne And har mange gullkorn.... Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
ivar Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Er nok ingen vei utenom nei. Skruene som holder flottørhuset er i mykt materiale - bruk philips skrujern i rett størrelse for ikke å skade disse. sjekk på youtube om du ikke finner noen slags "carb cleaning tutorial" Helst bør hoveddyse, spreder (sitter under hoveddysa) og pilotdyse taes ut for renblåsing, men på en motor fra 85 så kan de sikkert sitte temmelig godt.. Rustløser spray av "freeze shock" typen kan hjelpe Er også et lokk oppå, her er også noen passasjer til lavfartskretsen som må blåses gjennom Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Polar17, det er en mulighet... at ved å åpne drenerings-skruene i alle tre flotørkamre og håndpumpe frisk bensin gjennom.. har du en mulighet for at det ordner seg :-) (siden du har separat oljesystem, dersom du har har blandet 1% eller 2 i for å være sikkerer håpet mindre) det er en rask fix, det erstatter på ingen måte en real forgasser rens slik som Ivar anbefaler. problemet ditt kan også være vann i ett eller flere f.kammer, det vil ofte kunne løses med en rask flush. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Tusen takk for raskt svar ! Men har et lite spørsmål til : Denne motoren har manuell start, men har uttak for 12V. Har original kabel med plugg som skrues på tilsvarende uttak på motor. Kabelen som da skal kobles mot batteriet har kun to grønne ledninger. Det er kun to grønne ledninger fra motoren til uttaket også. Regner med at en skal være + og den andre -, men hvilken ? Det er vel ikke vekselstrøm ut av denne motoren ? Skulle det kanskje vært en likeretter og regulator her ? Har tidligere målt spenningen her med et multimeter, men husker ikke helt hva som var konklusjonen den gang. Får ta en ny runde dersom jeg får den til å gå. Mener å huske at jeg fikk opp mot 14V på fult pådrag, mens den falt litt på tomgang/lavere gasspådrag. Den gang koblet jeg opp en enkelt rundstrålende lanterne direkte på denne ledningen uten batteri. Det funket bra. Nå ønsker jeg å kunne lade forbruksbatteriet mens jeg kjører. Det er som sagt manuell start på motoren, så er ikke krise dersom batteriet skulle gå tomt. Det er jo mulig å ta det med hjem å lade det opp. En fordel skal det være, selv om det er litt kronglete å starte en 30Hk med snorstart.... :-) Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
ivar Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 mener at manuell start hverken har likeretter eller regulator standardmontert, men hvis du fikk opp mot 14 volt ut så tyder det på at regulator er montert. (Uregulert og ubelastet så kan spenninga bli veldig høy...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Polar 17 Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Her er bilde av herligheten. Alle tre forgasserne montert på luftfilteret. Bensinpumpe foran. Forøvrig var det ikke noe luftfilter i huset. Det var tomt. Regner med at det skal være noe skumgummi eller lignende her. Nederste forgasser. Midterste forgasser. Øverste forgasser. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
ivar Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Her er bilde av herligheten. Alle tre forgasserne montert på luftfilteret. Bensinpumpe foran. Forøvrig var det ikke noe luftfilter i huset. Det var tomt. Regner med at det skal være noe skumgummi eller lignende her. ikke noe skumgummi, "luftfilteret" er egentlig bare en innsugslyddemper Når du har kommet så langt, så syns jeg du burde åpne opp flottørhus osv og ta en titt der også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Polar 17 Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Har da fått bestilt service på Yamaha'en onsdag til uka. Fant ut at Solberg Båt og Motor på Strømmen (Sagdalen) tar alle fabrikater, så da var det greit. Bytter impeller i samme slengen, Det er ikke gjort på den tiden jeg har hatt motoren (8 år). Tar så en gjennomgang av motoren. Håper det blir bra..... Bestilte en Brenderup båthenger i samme slengen. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
ivar Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 fine greier , du får gi rapport Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Polar 17 Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Solberg båt og motor har da renset forgasserene to ganger. Motoren går fortsatt ikke helt bra, og de har bestillt et forgasser-kit. Håper det kommer snart, slik at jeg testet båt og motor før vinteropplag. Fant dessuten ut at det er 87 modell. Det er stemplet en H på nummerplata. Denne har jeg oversett. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Polar 17 Svart 20.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Da kom endelig båt og motor tilbake på fredag. Forgasserne er fikset med forgasser rep kit og ok. Fikk sjøsatt og tatt en lengre tur på søndagen. Motoren gikk fint og rolig på tomgang, og med god respons når man gir gass. Når man setter den fra nøytral til forover, er det markert tyngre å gi mer gass. Får se om det er noe med fjernkontrollen. Betalte 1100,- for rep settet og fire timer med skruing og rensing. Det er greit. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
dieselfan Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 ...da er vi igjen påminnet om at det lett koster 5000,- å ikke dulle litt med påhengsen på et par år.... For egen del så prøver jeg å starte mine 2 ganger pr vinter, det hindrer/reduserer: - bensinen i å fordampe og lage setninger i dyser - setninger i impellerhuset Og øker levetiden på mange komponenter som: - veiv og rammelager blir smurt opp og lever lenger - sylindervegger, fjærer og stempel får ny oljefilm og dermed redusert mekanisk slitasje - overflaten i kjølevannssystemet får ny impregnering med glykol (fordi jeg starter i balje m 25% glykol) - alle simringer/tetninger blir også smurt opp og slipper statiske skader Det tar litt tid, men ikke mer enn det tar å finne verksted, levere og hente.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 ... og hvis man i tillegg kjører den på "miljøbensin" / alkylatbensin så skal visstnok det også skape mindre problemer, den har bedre holdbarhet og lager mindre avleiringer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Polar 17 Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Hva slags olje anbefales til denne modellen ? Yamaha vil jo at vi skal bruke deres Yamalube olje til over 140 kr literen. Er det mulig å kjøpe en annen totaktsolje istedet ? Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
dieselfan Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 TCW-3 som minimum Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 28.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2012 (redigert) Har kjøpt en Faria turteller som jeg ønsker å koble til denne motoren. Har fortsått det slik at den har seks spoler og jeg må stille inn velgeren på turtelleren deretter. Men er det bare å koble den til en av de grønne ledningene i motoren ? Ønsker også å kunne lade forbruksbatteriet fra motoren. Er det noen som vet om det er mulig sette inn en likeretter og evt regulator på motoren ? Har søkt på nettet, og det jeg finner er Item nr 14 her. 6J8-81960-00-00 RECTIFIER & REGULATOR ASSY Kan denne brukes ? Redigert 28.August.2012 av Polar 17 (see edit history) Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.