Jump to content

Yamaha 30 DMO Autolube ca 1985modell, går kun med choke, tips


Polar 17

Recommended Posts

Har en Yamaha 30 DMO Autolube fra midten av 80-tallet som ikke vil gå uten shoke.

Den gikk fint og flott for et par år siden, da jeg satte den bort.

Ved montering og oppstart på båten i går (Polar 17), går den kun med full eller nesten full shoke.

Dersom man dytter inn shoken stopper den brått og plutselig.

 

Har ny bensintank, ny bensinslange og ny bensin. Det er olje på tanken (Autolube 2 takt med automatisk blanding av olje).

 

Er det noen som har råd og tips ?

 

Fikk kjørt den litt i tønne i går, men med full shoke. Fikk brent bort all oljen som var i sylindre og forgasser. Gikk uten mye røyk etterpå.

 

Tips mottas med takk.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post

Er nok ingen vei utenom nei.

Skruene som holder flottørhuset er i mykt materiale - bruk philips skrujern i rett størrelse for ikke å skade disse.

 

sjekk på youtube om du ikke finner noen slags "carb cleaning tutorial"

 

Helst bør hoveddyse, spreder (sitter under hoveddysa) og pilotdyse taes ut for renblåsing, men på en motor fra 85 så kan de sikkert sitte temmelig godt.. Rustløser spray av "freeze shock" typen kan hjelpe

 

Er også et lokk oppå, her er også noen passasjer til lavfartskretsen som må blåses gjennom

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Polar17, det er en mulighet... at ved å åpne drenerings-skruene i alle tre flotørkamre og håndpumpe frisk bensin gjennom.. har du en mulighet for at det ordner seg :-) (siden du har separat oljesystem, dersom du har har blandet 1% eller 2 i for å være sikkerer håpet mindre) det er en rask fix, det erstatter på ingen måte en real forgasser rens slik som Ivar anbefaler. problemet ditt kan også være vann i ett eller flere f.kammer, det vil ofte kunne løses med en rask flush. Lykke til

Link to post

Tusen takk for raskt svar !

 

 

Men har et lite spørsmål til :

Denne motoren har manuell start, men har uttak for 12V. Har original kabel med plugg som skrues på tilsvarende uttak på motor.

Kabelen som da skal kobles mot batteriet har kun to grønne ledninger. Det er kun to grønne ledninger fra motoren til uttaket også.

 

Regner med at en skal være + og den andre -, men hvilken ?

Det er vel ikke vekselstrøm ut av denne motoren ?

Skulle det kanskje vært en likeretter og regulator her ?

 

Har tidligere målt spenningen her med et multimeter, men husker ikke helt hva som var konklusjonen den gang. Får ta en ny runde dersom jeg får den til å gå.

Mener å huske at jeg fikk opp mot 14V på fult pådrag, mens den falt litt på tomgang/lavere gasspådrag.

Den gang koblet jeg opp en enkelt rundstrålende lanterne direkte på denne ledningen uten batteri. Det funket bra.

Nå ønsker jeg å kunne lade forbruksbatteriet mens jeg kjører.

Det er som sagt manuell start på motoren, så er ikke krise dersom batteriet skulle gå tomt. Det er jo mulig å ta det med hjem å lade det opp.

En fordel skal det være, selv om det er litt kronglete å starte en 30Hk med snorstart.... :-)

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post

mener at manuell start hverken har likeretter eller regulator standardmontert, men hvis du fikk opp mot 14 volt ut så tyder det på at regulator er montert. (Uregulert og ubelastet så kan spenninga bli veldig høy...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Her er bilde av herligheten. Alle tre forgasserne montert på luftfilteret. Bensinpumpe foran.

Forøvrig var det ikke noe luftfilter i huset. Det var tomt. Regner med at det skal være noe skumgummi eller lignende her.

20120723184.jpg

 

Nederste forgasser.

20120723189.jpg

 

 

Midterste forgasser.

20120723188.jpg

 

 

Øverste forgasser.

20120723187.jpg

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post

Her er bilde av herligheten. Alle tre forgasserne montert på luftfilteret. Bensinpumpe foran.

Forøvrig var det ikke noe luftfilter i huset. Det var tomt. Regner med at det skal være noe skumgummi eller lignende her.

 

ikke noe skumgummi, "luftfilteret" er egentlig bare en innsugslyddemper

 

Når du har kommet så langt, så syns jeg du burde åpne opp flottørhus osv og ta en titt der også

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har da fått bestilt service på Yamaha'en onsdag til uka.

Fant ut at Solberg Båt og Motor på Strømmen (Sagdalen) tar alle fabrikater, så da var det greit.

Bytter impeller i samme slengen, Det er ikke gjort på den tiden jeg har hatt motoren (8 år).

Tar så en gjennomgang av motoren. Håper det blir bra.....

 

Bestilte en Brenderup båthenger i samme slengen. :smiley:

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
  • 2 uker senere...

Solberg båt og motor har da renset forgasserene to ganger. Motoren går fortsatt ikke helt bra, og de har bestillt et forgasser-kit.

Håper det kommer snart, slik at jeg testet båt og motor før vinteropplag.

 

Fant dessuten ut at det er 87 modell. Det er stemplet en H på nummerplata. Denne har jeg oversett.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
  • 2 uker senere...

Da kom endelig båt og motor tilbake på fredag.

Forgasserne er fikset med forgasser rep kit og ok.

Fikk sjøsatt og tatt en lengre tur på søndagen.

 

Motoren gikk fint og rolig på tomgang, og med god respons når man gir gass.

Når man setter den fra nøytral til forover, er det markert tyngre å gi mer gass. Får se om det er noe med fjernkontrollen.

 

Betalte 1100,- for rep settet og fire timer med skruing og rensing. Det er greit.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post

...da er vi igjen påminnet om at det lett koster 5000,- å ikke dulle litt med påhengsen på et par år....

 

For egen del så prøver jeg å starte mine 2 ganger pr vinter, det hindrer/reduserer:

- bensinen i å fordampe og lage setninger i dyser

- setninger i impellerhuset

Og øker levetiden på mange komponenter som:

- veiv og rammelager blir smurt opp og lever lenger

- sylindervegger, fjærer og stempel får ny oljefilm og dermed redusert mekanisk slitasje

- overflaten i kjølevannssystemet får ny impregnering med glykol (fordi jeg starter i balje m 25% glykol)

- alle simringer/tetninger blir også smurt opp og slipper statiske skader

 

Det tar litt tid, men ikke mer enn det tar å finne verksted, levere og hente....

Link to post

... og hvis man i tillegg kjører den på "miljøbensin" / alkylatbensin så skal visstnok det også skape mindre problemer, den har bedre holdbarhet og lager mindre avleiringer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har kjøpt en Faria turteller som jeg ønsker å koble til denne motoren.

Har fortsått det slik at den har seks spoler og jeg må stille inn velgeren på turtelleren deretter.

 

Men er det bare å koble den til en av de grønne ledningene i motoren ?

 

Ønsker også å kunne lade forbruksbatteriet fra motoren.

Er det noen som vet om det er mulig sette inn en likeretter og evt regulator på motoren ?

Har søkt på nettet, og det jeg finner er Item nr 14 her.

6J8-81960-00-00 RECTIFIER & REGULATOR ASSY

 

Kan denne brukes ?

Redigert av Polar 17 (see edit history)

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...