Bjarte Gjertsen Startet 22.Juli.2012 Del på Facebook Startet 22.Juli.2012 Hei alle :) lurer på om det er noen her som er kyndig på hvordan man kobler opp en starter mot det elektriske..kjøpte båten demontert og starteren viste seg og være defekt, så jeg gikk til innkjøp av en ny overhalt. det problemet jeg har nå er at det verken finnes noe merking av pluss og minus på starteren og at det så hvidt jeg kan se bare er en tilkobling på starteren. Denne sitter midt på sylinderen omtrent og er en "kraftig" bolt med to muttere. om det er minus eller pluss undrer hue mitt og hvor jeg evnt skal koble på startledningen fra releet. starteren har ikke denne såkalte solenoid boksen men er en starter i en hel del. Jeg har to ledninger som går til jord på motoren, den ene er kort og rekker bort til denne "bolten" og den andre regner jeg med skal gå til minus på batteri/relee. men om starteren er jordet til til motoren igjennom gods finner jeg ikke denne kabelen godt for noe, eller kan det være en xtra jord. motoren den sitter på er en perkins diesel 4.108, starteren er jeg ikke sikker på. Håper noen kan hjelpe meg med dette så jeg kan få startet doningen før vinteren står for dør :) M.v.h Bjarte legger ved bilde av starteren stående på motoren :) link under: Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Denne starteren ser i mine auge ut for at den heiter Lucas. No er eg usikker på dette opplegget ditt, eindel engelske maskiner går med + til gods. Likevel, fler eg meg på trygg grunn når eg seier at den tjukke kabeken frå startereleet skal tilkoblast den bolten på starteren. Den som er frå gods i blokka skal under ein av skruane som held starteren fast i blokka. Hvis so resten er riktig kobla, so går dette heilt godt, Magne Sitér dette innlegget Link to post
Bjarte Gjertsen Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 ja, jeg har skjønt at + kan gå inn på gods på enkelte engelske maskiner, har prøvd og google perkins 4.108 med bilder for og se hvordan starteren er koblet, men med svært lite hell. Det nærmeste jeg kom var et dårlig oppløst bilde og der så det ut som at den kabelen som henger løst på bildet mitt er koblet inn på den tappen som står ut fra starteren..hva om man kobler pluss på minus og minus på pluss? vil stareren ta noe skade av dette? er kanskje best og få ordentlig viten om dette siden det er litt krefter i sving her..litt hodebry dette selvsagt, men får kansje høre med et bil&båt elektriske som ligger her i byn, om dem har noen peil :) uansett takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 (redigert) Den tykke kabelen som er synlig i bildet kommer fra startinnslaget - pluss - den skal kobles på messingtappen som er synlig på bildet. Altså plusskabel går fra plusspole på batteriet, til startinnslaget. Den tykke kabelen som er avbildet, er pluss fra startinnslaget og skal kobles på messingappen som tildigere nevnt. Den tykke jordingskabelen - minus - som kommer fra batteriet skal kobles i bakenden på starteren. Prøvde å legge ved en tegning som kan være til hjelp, men fikk det ikke til. Har sendt deg en IM og bedt om mailadressen din, så sender tegningen til deg. Redigert 22.Juli.2012 av Zetha (see edit history) Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
hegra Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 (redigert) Her er ett eksempel, men er likevel ikke 100% sikker på om dette er riktig i ditt tilfelle : https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23635/lucas.jpg Redigert 23.Juli.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Hvis det er startinnslaget som ligg rett bak starteren, der den tjukke kabelen er fastskrudd, so har Zetha heilt rett. Eg syns det såg ut som gods. Eg syns ogso at tegningen som hegra byd på ser riktig ut. Magne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Dinamo : Eg syns ogso at tegningen som hegra byd på ser riktig ut. Mmmm....ja, rent bortsett fra at den viser ikke at solenoidet må være festet til gods, slik det er vist både på starter og batteri minus. I tillegg viser tegningen både startknapp og nøkkel. Det kan jo virke litt forvirrende hvis start skjer med nøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarte Gjertsen Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Takk så mye, nå har jeg en helt ny teori og jobbe med og den ser ut som den skal virke etter tegningen din hegra :) Sitér dette innlegget Link to post
Bjarte Gjertsen Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 forresten :) hvis man har tenning m/ nøkkel framme ved konsollen, da skal vel ikke der være solenoid boks vel? jeg har ikke denne boksen og den hindrer meg og koble slik tegningen er vist.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 (redigert) Bjarte Gjertsen : da skal vel ikke der være solenoid boks vel? Det er nok mest vanlig med solenoid ja. Skal du klare deg uten må du ha svært tykke kabler fra batteri, via startknapp, og ned til startmotor. Videre må startknapp eller nøkkel tåle 300-400 amper uten å gå i stykker, og det tåler ikke en vanlig tenningslås. Det kan jo gå å bruke en enkel hovedstrømbryter plassert nær motor eller batteri, slik at kabelavstanden kortes mest mulig ned, og så slå denne av når motor starter, men det krever ett litt annet opplegg for at instrumenter og annet skal virke, samt at lading ikke brytes. Er du sikker på at du ikke har ett solenoid plassert et sted du ikke er klar over? Jeg er sikker på at start tidligere ikke er gjort med en vanlig nøkkel uten å gå via solenoid. Det kan jo også tenkes at startmotor som var der før hadde solenoid på starter, mens den du har fått nå er uten. Redigert 23.Juli.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 (redigert) Solenoid er den trekkespolen som ligg som ein mindre sylinder oppå mange startere. Det skal denne ikkje ha, men om ein kaller det som den SKAL ha for rele eller innslag, spiller mindre rolle, Innslag er ogso dekkande for solenoid. Eg har satt ein raud ring i bildet ditt, og det som er inni, TRUR eg er releet. Å seia dette med sikkerhet, då trengs eit bedre bilde. Hvis det ogso er tilkobla ein tynn ledning der, so er det meir sikkert. Magne Redigert 23.Juli.2012 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Enig Dinamo, hvis det er solenoidet eller releet stemmer det med de to kablene også kan det se ut til. Men ta et bedre bildet rundt der Dinamo har satt rød ring. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarte Gjertsen Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Der Dinamo har satt rød ring rundt, ser egentlig ut som et koblingspunkt mellom jord til motor og videre til starter..ser ut som det kun er gods det skrudd inn i siden det virker som en helstøpt liten "klump" som stikker utifra motoren..om det er + som skal kobles igjennom her siden noen engelske motorer har + i gods aner jeg enda ikke, eller om det er jord - som har et koblingspunkt her..jeg har et koblingspunkt som er festet i "rammen" på båten og har 4 poler totalt. 2 kraftige skrupoler og to mindre pluggpoler ( ser ut som et kors) på dette koblingspunktet på undersiden sitter noe som kan se utsom et relee. jeg fikk en tegning av Trond og der er tegningen lik oppsettet på båten min. eneste jeg ikke begriper er hvor den andre polen sitter, om det er en av de tre skruene foran på starteren som holder den sammen ? hvis + er på starteren's langside så må jord være i gods og da mangler jeg kabelen fra tenningens brytningspunkt. kan det være en av de små skruene? En av dem er merket med grønt og en er nøytral mens den tredje har en skrue istedenfor en mutter på bolt. Elle melle ;) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 (redigert) Gode bilder er alfa og omega her. Men skrap litt i malingen mellom dei to kabelskoene der eg har satt ring rundt. og se om det dukker opp svart bakelitt bak. At det er jordingspunkt trur eg ikkje på, då hadde begge kabelskoene vore festa under samme bolten. Magne Redigert 24.Juli.2012 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Tviler sterkt på at + skal kobles til gods. Se på anlegget, batterisko osv. Er det runde batterisko går den minste til gods på ett normalt anlegg , da minuspol på batteri er mindre enn + pol. Her er ett bilde av rele og bokstavene på bildet finner du igjen på tegningen som viser hvor det skal kobles til. https://baatplassen.n...3/23635/111.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Bjarte Gjertsen Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 der har vi bildet ja :))) takker hegra og alle andre med bidrag :) om noen har en sånn solenoid boks som vist på bildet til hegra over, liggende så hyl ut, min var defekt :((( Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 hegra : Her er ett bilde av rele og bokstavene på bildet finner du igjen på tegningen som viser hvor det skal kobles til. Bare en liten rettelse. Utsagnet ovenfor fra innlegg nr 15, angående bokstaver er ikke riktig , men regner med du har kontrollen likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarte Gjertsen Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Bare og se kjente detaljer som solenoidboksen og starteren holdt plent det, litt som og komme tilbake til kjente trakter :) regner med og få koblet alt opp i løpet av høsten :))) først få reingjort mptorrom og fjernet lakk fra motor + lakke den opp på ny ( tenkte på grå/sølv med svarte detaljer :)) så få lagt opp nytt elektriske. nye installeringer må også til da både solenoidboksen er gåen og aggregatet/gearet må skiftes ut. lurer litt på om et volvo 270 passer overens, da det har stått et Z aggregat på fra tidligere. Jeg har dette aggregatet liggende i deler om noen trenger noe spesifikt :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.