Jump to content

Reisebrev Telemarkskanalen 2012


Gtir_man

Recommended Posts

Tenkte å dele min erfaring fra Telemarkskanalen med dere andre medlemmer :)

 

Siden dette var min første langtur med båt og første overnatting for alle i familien, var vi alle spente på turen. Selve kanalen bekymret oss ikke stort men heller om alt ville virke hele turen.

 

Planen var og reise sammen med et vennepar som skulle ha egen båt (Draco 2000 dc ) men pga, regreimhavari på den måtte den bli i båsen sin. Vi bestemmte alikevell at turen skulle gjennomføres så da blei vi tottalt 7 stk i marexèn :)

 

Min familie som er meg,fruen og 2 gutter på 9 og 2 samt et vennepar med en gutt på 7år.

 

Siden vi alle er fra skien var turen opp til ulefoss fort gjort da vi har sett alt opp til dit fra før så det brukte vi ikke tid på, men for dere andre er det flere ting og se på oppover der. (Mikaelshula, middag på munken for å nevne noen)

 

Avreise Tirsdag morra kl halv 10 fra slusene i skien, vi kom helt opp til Vrangfoss ca kvart over fem, og fikk da beskjed om at vi ikke rakk videre den dagen da Vrangfoss har 5 kammer og tar ca 1 time opp. og alle sluser stenger kl 18. Vi fortøyde for natten i bunn av slusa og lagde god spagetti middag :)

 

På vei inn til Løveid Sluser

img_6319.jpg

 

Første kammer på Løveid, en større båt slår følge opp.. Han var uheldig og banket badeplatformen i sluseveggen og i porten når den blei lukket :(

 

img_6345.jpg

 

Slusingen opp gikk egentlig helt greit

img_6384.jpg

 

På toppen av Ulefoss sluser og venter på kjerringer og barn.

img_6413.jpg

 

Kapteinen har kontroll i Eidsfoss sluser ;)

 

img_6423.jpg

 

Indyllisk ved innseiling til Vrangfoss.

img_6433.jpg

 

I bunn av Vrangfoss

img_6437.jpg

 

Et greit løft det der :)

img_6438.jpg

 

Spagetti middag :)

img_6456.jpg

 

Stille og rolig :)

img_6460.jpg

 

 

Onsdags morra kl 09 var vi klare for Vrangfoss :)

Denne dagen skulle vi fortsette oppover så Lunde, Kjelldal og Hogga blei også unnagjort.. Tolmodige unger hjalp veldig, de var i båten i noen sluser med likte bedre å være på land så de kunne leke litt.

 

Vi skulle finne et sted for natten og bestemte oss for å finne et idyllisk sted meg og min kamerat husket fra barndommen da vi var på camping hos hans bestemor. Stedet visste vi lå ca ovenfor Omnes camping og vi fant det lett da det også var merket som ankringsplass i kartet vi kjøpte på vei oppover i kanalen.

 

Stedet heter Teigen og var like fint som vi husket.. Men vi blei ikke lenge her da det var i overkant mye knott og mygg... Men pølselunch fikk vi tid til.

 

Ankret opp ved Teigen.

img_6579.jpg

Flott strand :)

img_6593.jpg

 

Vi reiste videre og hadde Kvitseid som mål for kvelden, bunkre litt mat og overnatte.. Heller ikke her falt det i smak og tilbringe natten så vi bestemte oss for å finne et sted og ankre opp. Klokka var allerede 19 på kvelden, ungene var sultne og slitne..

 

Vi så på kartet at det var muligheter for å ankre opp på forsiden og baksiden av Bukøy, men fant det ikke noe særlig for en familie med unger på tur her..

 

Frem med kikkerten speidet jeg nøye langs vannet for å se om noe kunne være bedre, og i det fjerne så jeg en brygge ved en strand og ingen hus eller hytte i nærheten.. så det blei målet den kelden om det var mulig å legge til der.

 

Og bingo, et fantastisk flott sted. sandstrand,gapahuk med bålplass brygge ++ ..

Skal ikke stikke mere enn 80-90cm her for å ikke komme til brygga..

img_6676.jpg

img_6680.jpg

 

Kvelden siger på , ungene sover det er helt stille og himmelen så slik ut... Hva annet kan man ønske seg ??

img_6704.jpg

 

Vi tok turen nedover igjen på Torsdag og kvinnemenneske og den minste gnomen tok styring mens vi mannfolk kunne nyte lufta på dekk. de store gnomene var opptatt med å spille DS i akterkabinen

img_6627.jpg

 

Slusingen nedover gikk som en lek :)

img_6817.jpg

 

 

Planen var og komme seg ned Vrangfoss på Torsdag men vi kom til Lunde. De ventet på rutebåten og vi ville da ikke rekke og komme i mellom. Men Lunde slusepark var flott sted, så vi tilbragte natten her. Middag blei pizza på sluse cafen som kan annbefales... meget god pizza..

img_6846.jpg

 

 

Resten av turen nedover gikk fint som forventet, fikk møte hyggelige folk, 2 karer i en 21 sjømann fra Oslo, En storfamilie fra Haugesund i en båt i ca 36 for str. og en annen familie i en skarpnes 30.

 

img_6951.jpg

 

Oppsummering :

 

Vi hadde fantastisk fint vær, møtte masse hyggelige folk, slusepersonell som var proffe og hyggelige, god mat både fra eget kjøkken og kjøpt.. Nok av støm på båten uten å måtte bruke landstrøm selv om varmer gikk om natten og strøm ellers blei brukt innimellom ti landre ting. ca 120Nm kjørt og 145 liter diesel fylt på tanken når vi kom til porsgrunn.

 

Alt i alt en tur alle burde ta en gang.

 

Kanskje litt rotete skrivd men det er en liten oppsummering fra min opplevelse fra turen.

Link to post

Enig, en veldig hyggelig beskrivelse. Vi gjorde kanalen for noen år siden, veldig fint frem til en av juniorene pådro seg en hjernerystelse og masse skrubbsår på en litt uautorisert sykkeltur ved Ulefoss.

 

I forbindelse med familieforpliktelse (begravelse) i Skien for noen uker siden kjørte vi over langfjella, og la turen nedom kaien i Dalen. Vi var der en ettermiddag midt i fellesferien, og det så ut til bare å ligge 1 (en) båt der som ikke var fastboende. Betyr dette at de aller fleste gir seg på turen før de har kommet dit? Egentlig ikke veldig overraskende, den siste biten er lang og ikke veldig interessant.

Laholm

Link to post

I forbindelse med familieforpliktelse (begravelse) i Skien for noen uker siden kjørte vi over langfjella, og la turen nedom kaien i Dalen. Vi var der en ettermiddag midt i fellesferien, og det så ut til bare å ligge 1 (en) båt der som ikke var fastboende. Betyr dette at de aller fleste gir seg på turen før de har kommet dit? Egentlig ikke veldig overraskende, den siste biten er lang og ikke veldig interessant.

 

Har hørt at mange syns turen fra Kvitseid opp til Dalen er kjedelig og har derfor Kvitseid som ende stopp.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Veit ikkje kva dere meiner er langt, men har sjølv båt liggande på Dalen, og derifra tar det ca.30min til Kviteseid i ein marsfart på rundt 30-35 knop. Har mange turar ned dit i løpet av sommaren, og har mange turar ned og opp til Kviteseid og Lårdal. Anbefalar alle til og fullføre turen heilt opp, idyllisk og sitte på Bryggekafeen og spise middag, og ta en spasertur opp til Dalen Hotell som er 5min gange ifra gjestebrygga. :)

Link to post
  • 2 uker senere...

Hvordan med slusing alene i båten? Å holde både aktre og fremre forøyning alene i en 36 foter ser jeg som en utfordring-

Spørsmålet gjelder for både Telemark og Gøta kanal.

 

Må begynne å tenke på neste års tur

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Flott reisebrev :)

Kanskje dette kunne være noe for neste år å tenke på. Vi bor på Stathelle (Frierfjorden) så veien opp til Skien og slusestart er jo ganske kjapp. Og det er jo heller ikke skummelt å dra på langtur når man ferdes i en kanal og lukket innsjø... kan liksom ikke få motorstopp og drive mot Danmark oppi der :)

 

Bare Porsgrunnselva opp til Skien er jo faktisk en veldig flott tur... skulle ikke tro det var så mye fint å se på den strekningen, men jommen....

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

43 fot er nok ikke no problem. .. Hvordan det er med stor båt og være alene vet jeg ikke, men ville tro de kunne hjelpe til ? Vi kjøpte kart i Skien sluse og det vil jeg nesten si er en must å ha. Masse grunner oppover i vassdraget. Holdt på å gå på en da vi ikke så en stake vi skulle rundt. Kuttet da svingen og der var det bare 1 meter . Staken og leia er merka på kartet .

 

Masse go info som en kan lese her : www.telemarkskanalen.no

 

Man får også utdelt en liten perm med masse info når en kommer i Skien sluse.

Link to post

Denne tråden var interessant. Er det greit for oss med våre 43 fot å gå opp Telemarkskanalen? Finnes gode kart?

 

Det går helt fint :smiley:

Egne, gode kart for kanalen kjøpes i første sluse. God merking på relevante steder.

Vil ellers gi tips om å ha med 2 stk. stooore kulefendre. Endel av slusene har vetikale jernbaneskinner stående i slusekammeret for å holde båter ute fra steinveggen når vannet heves og senkes. Fint for store yrkesbåter med solid trerelling, men ikke for delikate fenderlister.

Disse skinnene stikker ca 20-25 cm ut fra veggen, så man trenger store kulefendre som holder båten unna selv i strømningene som oppstår ved oppslusing.

 

Tok turen på egen kjøl for 6-7 år siden i tropevær, men har siden hørt at det hart vært labert med småbåttrafikk de senere årene.

Mvh. SAP

Link to post

Hvordan med slusing alene i båten? Å holde både aktre og fremre forøyning alene i en 36 foter ser jeg som en utfordring-

Spørsmålet gjelder for både Telemark og Gøta kanal.

 

Må begynne å tenke på neste års tur

 

Det ville vært en stor utfordring med båten din å ta det alene i Telemarkskanalen hvertfall.

Det blir godt med strømninger når kamrene fylles, spes om du ligger fremst i slusa. Må må også etterstramme hele tiden på vei opp for å hindre at båten begynner og jage ut fra veggen for å så komme tilbake med et smell. Lønner seg klart og ligge langt bak i kammeret.

No problem hvis man er 2 dog.

 

Rutebåtene fester et tau fra baugen og bakover som spring og bruker motor for å holde seg inne mens de glir oppover skinne i sluseveggen.

Anbefales ikke med fritidsbåt grunnet mer sårbare fenderlister, evt stor slitasje på fendre.

 

De er som regel 2 stk i betjeningen på hver sluse, så du kunne nok fått hjelp der om du spurte. Er det andre båter på vei, ville nok de låne deg et mannskap også. Var også endel tilskuere/ turister som sikkert kunne spørres og.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Hvordan med slusing alene i båten? Å holde både aktre og fremre forøyning alene i en 36 foter ser jeg som en utfordring-................

Slusing opp alene med en 36-foter går, men er fryyyktelig slitsomt, selv om de sluser deg sakte. Ned går greit alene. Med din båt får du som regel ligge helt bak i slusa på vei opp. Jeg vil tro skroget ditt er veldig likt mitt under vann, og det går som en lek i forhold til andre båter jeg har slusa med. Legg roret noen små grader inn mot sluseveggen. Da hjelper understrømmen som treffer hekken å holde deg inntil. Mor insisterer på å stå på baugen, for der er det lettest sier hun. Det relativt høye bakdekket forenkler jobben akterut, men jeg skal innrømme at jeg av latskap bruker disse unevnelige "sideveisgreiene" nå og da.

Skal du i telemarkskanalen får du låne planker i Ulefoss til å legge utenpå fenderne. Du trenger minst to, men store blåser går greit også. Opp Vrangfoss er det mulig å låne ett par megablåser. Jeg brukte dem i år og ble "hivd opp" nesten like fort som passasjerbåtene. Litt skremmende , men artig opplevelse.

Link to post
  • 3 år senere...

Det er selvsagt vanskelig å generalisere, noen barn er sterke og andre ikke, og som nevnt over kommer det an på hvor i slusa man ligger, eller hvem

man har foran seg. Det er en rekke faktorer som spiller inn her. Men selv erfarte vi at det ikke gikk å bruke barn til sluse jobben, selv konemor synes det

ble i overkant tøft enkelte ganger. Sier det slik, for det var stor forskjell på slusevaktene, noen var roligere med vannet enn andre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...