Jump to content

Reisebrev Telemarkskanalen 2012

Gtir_man

Recommended Posts

Som Ms Fortuna sier: det kommer helt an på tiåringen. Jeg har sett yngre barn sluse opp uten problemer sammen med far mens mor har kun holdt seg i bakgrunnen som back-up. Ned-slusing er null problem. Ta en stopp i Skien og studer hvordan andre sluser. Snakk med slusemannskapet og jeg vil være forbausa om de ikke sier at det skal gå greit. Veldig serviceinstilte. Har du ett litt svakt mannskap går beskjeden kjapt oppover i anlegget og de tilpasser slusinga til dere.

Regner som sikkert at du får ligge bak, og framme på vei ned. I mange av sluseanleggene er det masse tilskuere og jeg kan garantere at mange blandt dem mer en gjerne tar en jobb som mannskap en liten time om du spør.

God tur!

• 3 år senere...

Litt gammel tråd, men takk for fine bilder til TS!

Dere som har vært opp kanalen på sommeren. Er det mye mygg der? Vi er ikke veldig glade i myggen og holder oss derfor mye borte fra innlandet og ferskvann på sommer / høst. Men det er snakk om vi skulle prøvd oss litt opp kanalen i sommer for gøy. Tror ungene kunne likt det godt og vi kan jo spandere en uke på turen opp/ned. Kombinere litt med noen dager på Jomfruland og nordlige delen av sørlandet kanskje. Jeg tenker om det er tørt og tidlig i juli så bør det være mindre mygg enn en regntung vår/forsommer. Men ser jo at noen av dere har vært der i juli, så er minnene fulle av mygg og knott historier? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Du finner mygghøl, vær trygg på det. Men du finner og mange steder uten. Er sommeren tørr er det gjerne lite mygg. Helt til regnet kommer..
Ta med no myggmelk så er dere sikre. Men som Fortuna sier, ikke sikkert du får bruk for det. 
Sluseveggene kan være grisete, kjøp et par gummihansker til alle på dekk, så går det og greit.

Og vær hyggelig med padlerene, mange er lommekjent og har kanskje tips om gode steder ;)

Etter 15-20 sesonger i kanalen vil jeg påstå at myggproblemet ikke er noe større der enn langs kysten.  
Tips: Jeg bruker 5-er og 6-er blåser. Selv de kan bli snaue, spesielt i Ulefoss. Bruk kikkerten flittig inne på vanna for å spotte kanoer/kajakker i god tid. Det meste av hva du trenger av info finner du på telemarkskanalen.no.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...