Jump to content

Krabbefangst Bømlo, ingen fangst. For tidlig?

skhauge

Recommended Posts

Vært på Bømlo ei langhelg. Hadde 6 teiner ut 2 døgn (sjekket morgen/kveld). Masse agn. I ene faktisk en lyr på 1kg. Satte de ved utløpet til opet hav ved Goddø området. Absolutt ingen fangst. Snakket med en lokal fisker som hadde hørt der var lite krabbe nå. Skal kanskje tilbake kommende helg. Hadde vært morro å fått en krabbefangst, men er her personer som kjenner området og om der er krabbe?

Brukte teiner som er runde. Opning oppe og betong i bunn for søkke. De stod på 5-10m. Nær land. Første natt mer eller mindre på sandbunn. Så flyttet vi de til område med tang og tare. Men nei. Syns det er merkelig for eg har fanget masse krabber før om sommeren her oppe som eg bur.

Vært på Bømlo ei langhelg. Hadde 6 teiner ut 2 døgn (sjekket morgen/kveld). Masse agn. I ene faktisk en lyr på 1kg. Satte de ved utløpet til opet hav ved Goddø området. Absolutt ingen fangst. Snakket med en lokal fisker som hadde hørt der var lite krabbe nå. Skal kanskje tilbake kommende helg. Hadde vært morro å fått en krabbefangst, men er her personer som kjenner området og om der er krabbe?

Vet ikke hvor du får krabben rundt bømlo, men krabbe er det. Har ikke fått startet krabbesesongen selv enda, grunnet jobb. Men har hatt noen teiner ute bare for å se om det var noe mat i den. Krabbe fikk eg, men tror ikke det var mye mat i de (lyse i fargen og lette) så hiver de i krabbekisten og feiter de opp på kråkeboller og fiskerester før det blir kokingn :smiley: Mine teiner står på alt fra 10-25 meter. I nærhet av land og helst med tarebunn. I nærheten av blåskjell skader ikke :yesnod:

Til åte bruker jeg rester av fiskefangsten, hoder og slo. Knuser gjerne noen blåskjell og hiver inn i åteposen også. Min erfaring er at fersk makrell og pale med litt blåskjell er en sikker vinner. (Surnet makrell om det er hummer man fisker etter) Bruker ikke de orginale åteposene som følger med teinene, men gjerne en beholder av noe slag med hull i, evt hønsenetting. Dette slik at ikke krabbene, evt småkrabber småfisk stikker av med alt åte, da kommer det jo ikke flere krabber :nonod:

Personlig er lysing etter krabbe min favoritt. Dette er mye mer artig, og gevinsten kan bli ganske så god med litt lokalkjennskap og tålmodighet. Forutsetningene for en god lysenatt for utenom utstyret er: Egnet plass (bratte fjellsider med masse rur,) Flo, Vindstille, og mørkt. :thumbsup:

bilde1_2.jpg

bilde1.jpg

Jeg er enig i at lysing er det morsomste. Gressenkemann i dag, og hadde lyst på et krabbemåltid (entusiasme i familien forøvrig er begrenset) Tok en rask runde i lokalbutikkene, og ingen av dem hadde frossen, fylt krabbe tilgjengelig.Så det ble kyllingfillet.,..

Derfor har eg laget meg noen krabbekister. Er jo ikke alltid en har tid til å lyse eller sette teiner. Itilegg er det en fin måte å være sikker på at det er mat i krabben, for da er det bare å fore den opp på kråkeboller og fiskerester til du får lyst på krabbekjøtt :thumbsup:

kiste.jpg

kasse.jpg

En kamerat av meg har laget sine av plast fat. De veier ingenting tom og er mye lettere å håndtere. Når vi er ute å lyser tar vi med oss en slik i tilfelle det blir mye krabbe, så henger vi den på utsiden av båten. :wink:

kiste_2.jpg

Hvordan unngår dere at krabbene går løs på hverandre under lagring i krabbekisten? Etter et par dager sliter jeg med at de har klippt av både klør og ben på hverandre

Når fangsten blir stor, tar jeg rett og slett kun vare på hunn krabbene i krabbekister, disse er mye roligere. Og hannkrabben går rett i gryta. Om eg også lagrer på hannkrabbe, da gjør jeg det i egne kister.

Om du stikker et skrujern eller noe annet spisst inn der kloa lukkes så kan den ikke brukes mer. Vet ikke om det er særlig humant, men det blitt brukt av krabbefiskere her i årevis:)

Mange som gjør det her også, selv har jeg ikke brydd meg så mye med det, hunnkrabben er mye roligere, også forer jeg dem opp mens jeg har de i krabbekisten, er usikker på hvor mye mat krabben får i seg uten klo?? :confused: Knuste kråkeboller klarer den nok kansje å spise, men ikke mye fisk...

Da kommer spørsmålet som avslører oss som ikke er oppvokst i fjæresteinene: hvordan ser en forskjell på en hun og hannkrabbe?

Hunnkrabben er mindre, har mindre klør i forhold til skall størrelse og er rundere i skallet. Men den letterste måten å skille han og hun krabber er uansett på haleklaffene. Hunkrabbene har en bred haleklaff, hankrabbene har smal. Om du løfter haleklaffen ser du at hunnen har fire par haleføtter, hannkrabben har ett par. :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...