skhauge Startet 22.Juli.2012 Del på Facebook Startet 22.Juli.2012 Vært på Bømlo ei langhelg. Hadde 6 teiner ut 2 døgn (sjekket morgen/kveld). Masse agn. I ene faktisk en lyr på 1kg. Satte de ved utløpet til opet hav ved Goddø området. Absolutt ingen fangst. Snakket med en lokal fisker som hadde hørt der var lite krabbe nå. Skal kanskje tilbake kommende helg. Hadde vært morro å fått en krabbefangst, men er her personer som kjenner området og om der er krabbe? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Hvilken dybde satte du teinene på, og hva slags teiner ble brukt. Merkelig at det ikke var noen fangst i dette området. Prøv å sette teiner i varierende dybde. Ikke på sandbunn eller gjørmebunn, gjerne nær land. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Brukte teiner som er runde. Opning oppe og betong i bunn for søkke. De stod på 5-10m. Nær land. Første natt mer eller mindre på sandbunn. Så flyttet vi de til område med tang og tare. Men nei. Syns det er merkelig for eg har fanget masse krabber før om sommeren her oppe som eg bur. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Vært på Bømlo ei langhelg. Hadde 6 teiner ut 2 døgn (sjekket morgen/kveld). Masse agn. I ene faktisk en lyr på 1kg. Satte de ved utløpet til opet hav ved Goddø området. Absolutt ingen fangst. Snakket med en lokal fisker som hadde hørt der var lite krabbe nå. Skal kanskje tilbake kommende helg. Hadde vært morro å fått en krabbefangst, men er her personer som kjenner området og om der er krabbe? Vet ikke hvor du får krabben rundt bømlo, men krabbe er det. Har ikke fått startet krabbesesongen selv enda, grunnet jobb. Men har hatt noen teiner ute bare for å se om det var noe mat i den. Krabbe fikk eg, men tror ikke det var mye mat i de (lyse i fargen og lette) så hiver de i krabbekisten og feiter de opp på kråkeboller og fiskerester før det blir kokingn Mine teiner står på alt fra 10-25 meter. I nærhet av land og helst med tarebunn. I nærheten av blåskjell skader ikke Til åte bruker jeg rester av fiskefangsten, hoder og slo. Knuser gjerne noen blåskjell og hiver inn i åteposen også. Min erfaring er at fersk makrell og pale med litt blåskjell er en sikker vinner. (Surnet makrell om det er hummer man fisker etter) Bruker ikke de orginale åteposene som følger med teinene, men gjerne en beholder av noe slag med hull i, evt hønsenetting. Dette slik at ikke krabbene, evt småkrabber småfisk stikker av med alt åte, da kommer det jo ikke flere krabber Personlig er lysing etter krabbe min favoritt. Dette er mye mer artig, og gevinsten kan bli ganske så god med litt lokalkjennskap og tålmodighet. Forutsetningene for en god lysenatt for utenom utstyret er: Egnet plass (bratte fjellsider med masse rur,) Flo, Vindstille, og mørkt. Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 (redigert) Fisker langs Sveios kyst (øst for Bømlo) og har teinene på 25-30 meter med fersk sei som agn. Godt med krabbe! Er det på østsiden av Bømlo du har teinene kan du jo kjøre over fjorden til bedre krabbebunn :) Send meg en PM så skal jeg gi deg et råd på hvor de store hannkrabbene sitter :) Redigert 23.Juli.2012 av Storskarv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Jeg er enig i at lysing er det morsomste. Gressenkemann i dag, og hadde lyst på et krabbemåltid (entusiasme i familien forøvrig er begrenset) Tok en rask runde i lokalbutikkene, og ingen av dem hadde frossen, fylt krabbe tilgjengelig.Så det ble kyllingfillet.,.. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
ashfirelate Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Jeg er enig i at lysing er det morsomste. Gressenkemann i dag, og hadde lyst på et krabbemåltid (entusiasme i familien forøvrig er begrenset) Tok en rask runde i lokalbutikkene, og ingen av dem hadde frossen, fylt krabbe tilgjengelig.Så det ble kyllingfillet.,.. Derfor har eg laget meg noen krabbekister. Er jo ikke alltid en har tid til å lyse eller sette teiner. Itilegg er det en fin måte å være sikker på at det er mat i krabben, for da er det bare å fore den opp på kråkeboller og fiskerester til du får lyst på krabbekjøtt En kamerat av meg har laget sine av plast fat. De veier ingenting tom og er mye lettere å håndtere. Når vi er ute å lyser tar vi med oss en slik i tilfelle det blir mye krabbe, så henger vi den på utsiden av båten. Sitér dette innlegget Link to post
fjord bris Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 "For tidlig?" Krabben er vel i sjøen hele året så vidt eg kan huske, eller kansje det er her navnet landkrabber stammer fra Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Her hjemme har jeg og andre fisket krabbe i hele sommer og fått store mengder. Stappfulle av mat er de også. Jeg sluttet etter at jeg fikk for mye. Bruker skotteteiner på ca 20 meters dyp. Lykke til og god appetitt:) Sitér dette innlegget Link to post
Sforne Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Hvordan unngår dere at krabbene går løs på hverandre under lagring i krabbekisten? Etter et par dager sliter jeg med at de har klippt av både klør og ben på hverandre Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Hvordan unngår dere at krabbene går løs på hverandre under lagring i krabbekisten? Etter et par dager sliter jeg med at de har klippt av både klør og ben på hverandre Når fangsten blir stor, tar jeg rett og slett kun vare på hunn krabbene i krabbekister, disse er mye roligere. Og hannkrabben går rett i gryta. Om eg også lagrer på hannkrabbe, da gjør jeg det i egne kister. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Om du stikker et skrujern eller noe annet spisst inn der kloa lukkes så kan den ikke brukes mer. Vet ikke om det er særlig humant, men det blitt brukt av krabbefiskere her i årevis:) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Om du stikker et skrujern eller noe annet spisst inn der kloa lukkes så kan den ikke brukes mer. Vet ikke om det er særlig humant, men det blitt brukt av krabbefiskere her i årevis:) Mange som gjør det her også, selv har jeg ikke brydd meg så mye med det, hunnkrabben er mye roligere, også forer jeg dem opp mens jeg har de i krabbekisten, er usikker på hvor mye mat krabben får i seg uten klo?? Knuste kråkeboller klarer den nok kansje å spise, men ikke mye fisk... Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Da kommer spørsmålet som avslører oss som ikke er oppvokst i fjæresteinene: hvordan ser en forskjell på en hun og hannkrabbe? Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Da kommer spørsmålet som avslører oss som ikke er oppvokst i fjæresteinene: hvordan ser en forskjell på en hun og hannkrabbe? Hunnkrabben er mindre, har mindre klør i forhold til skall størrelse og er rundere i skallet. Men den letterste måten å skille han og hun krabber er uansett på haleklaffene. Hunkrabbene har en bred haleklaff, hankrabbene har smal. Om du løfter haleklaffen ser du at hunnen har fire par haleføtter, hannkrabben har ett par. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Takker. Bruker forøvrig trommelen fra en toppmatet vaskemaskin som samleruse. Veldig greit med fjærbelastet lokk, men litt usikker på om den er i minste laget for krabbenes plassbehov. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 1.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2012 Blir nytt forsøk i kveld. Skal fylle rikelig med agn. Nabohytta fikk litt i helga. Lite mat, men spenningen er jo samme uansett. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Blir nytt forsøk i kveld. Skal fylle rikelig med agn. Nabohytta fikk litt i helga. Lite mat, men spenningen er jo samme uansett. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Hmmm.. Tenkte å legge båtferien innom Fitjar øyene neste uke, men krabbe må mann jo ha i ferien ... Bekymret.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
M/S Kobben Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Har ikke hatt teiner ute i år, men veit at det er rikelig med krabbe i området. Mitt i "min " skjærgård dette.. Prøv å gå innover i øklandosen, feks rundt krabbholmen.. :- Jeg har kun hatt teinene inne i skjærgården. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Takker for tipset. Ut i fra navnet på holmen så burde det være en bra krabbeplass det ja Snakker om navn. Ser du heter M/S Kobben. Skuta vår heter kobbskolten Så hvis du ser oss i området til uka så får du komme bortom og få deg en forfriskning og en krabbeklo Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.