Jump to content

En merkelig opplevelse, Yanmar 290

borghans

Recommended Posts

Har vært på lang båttur. Skiftet alle filer unntatt forfilter før jeg dro.

På tur hjem stoppet plutselig motoren, gikk da på ca 3200 rpm. Like før den stoppet vise plutselig tankmåleren tom tank, Men det var over halv tank, ventet litt og tankmåleren gikk da opp til halv. Startet motoren og gikk på halv fart, alt ok. Økte turtallet til 3200 og motoren stoppet etter 3 - 4 min. Dar ramlet tankmåleren til null før den stoppe. Vente litt og startet motoren, tankmåleren viste nå halv tank. Gikk for halv fart til havn. Byttet begge filtrene, det var stearin i forfilteret. Etter det har jeg ikke opplevd noen problemer. Nå skal jeg bestille dobbelt filter, vil ikke ha denne opplevelsen en gang til.

Men det merkelige er hvorfor tankmåleren droppet ned til null, like før motoren stoppet???

Motoren er en Yanmar 290 hk, 2008 modell.

Det er vel som med min båt at tankene har måler og suget helt framme på tanken og at du ved å gå såpass fort får dieselen helt bak og dermed vil ikke sugerøret nå ned.

Hadde rikelig med diesel jeg også men dyret stoppet under fart men startet enkelt igjen, måtte flytte røret bak på tankene.

Viknes har vanligvis sugemanifoilen tilkoplet helt akter på tanken (1030). Antar det er det samme på 880 utgaven så overnevnte teori har jeg ikke noen tro på. Tankpeilingen er jo et helt eget system som ikke har noe med motoren å gjøre, forutenom at systemet aktiveres over tenningen.

Jeg kjenner ikke systemet på 880 men på 1030 kjører man vanligvis med åpen crossover mellom de to drivstofftankene som er plassert i SB/BB skuteside.

Peilingen står montert på den ene tanken såvidt jeg husker, så om man begynner å kjøre med splittede tanker lager man kluss i systemet da filiosofien mht. peiling er åpen crossover da man kun peiler den ene tanken.

Om du har hatt tilstoppinger i systemet KAN det være noe med utligningen mellom tankene, returdieselen fra motoren etc. som har flyttet diesel fra den ene tanken til den andre gjennom motorens retur/sugesystem slik at tanken peilingen står i har tømtes. Dette skjer uansett ikke fort og definitivt ikke slik du forklarer det der måleren plutselig går til null rett før stans. Og det er bare en teori rundt dette systemet ettersom jeg ikke kommer på noen annen logisk forklaring i farta. Peilesystemet mister jo ikke spenningen fra tenningen selv om motoren stanser under fart såfremt nøkkelen fortsatt forblir i "on" posisjon.

Kan det være strømbrudd ? Motoren er jo såpass ny at den trenger vel strøm til innsprøytningssystemet eller..? Automatsikring slår ut og kobler ut både innsprøytning og tankmåler. Sikring kobler inn igjen og alt er ok igjen. Bare en teori dette fra min side så klypa med salt kan nok gjerne benyttes.

Kun tankmåleren som gikk i null, og det ganske momentant. Det første jeg sjekket var om kranene mellom tankene var åpne, og det var de. Har også kontrollert forbindelsen mellom tankene ved å fylle den tanken som motoren ikke henter diesel fra først. Da vil det jo renne over diesel fra denne til hovedtanken mens man fyller. Og jeg fylte mye mere diesel på denne tanken. Så forbindelsen er i orden.

Har ikke hatt problemer etter at jeg skiftet filter.

Takk for innspill

Tar du diesel fra en tank og sender returen til den andre? Hvis du har lite på tanken som du henter fra kan den kanskje bli ganske tom når du kjører høy marsjfart fordi det tar litt tid før tanknivåene utjevnes når retur sendes til den andre tanken... . Bare en tanke... .

Har ikke sjekke mine, men jeg har også 2 tanker med slange mellom. Når jeg tanker den ene tar det litt tid før den andre jevner seg ut på nivå. Fyller jeg fra kanner går det greit, men fyller jeg fra stasjon som går langt raskere så da fyller jeg på begge tanker vi hver sin tankpåfylling.

Redigert av olpi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...