Jump to content

Septik kapasitet 80 liter, hvor lenge holder det?

Kaptein Rolf

Recommended Posts

Har ny båt med 80 liter septik. Har noen peiling på hvor mange dager ca. det skal holde i havn. Vet det er flere variabler men er det normalt 2-3 dager ? eller hva med 2 voksne. Lurer bare hvor lenge vi kan ligge på et sted før vi må 300 meter ut å guffe på gassen før vi kan ligge til kai igjen. :-)

nå lurer jeg på hva som skjer når septikken er full. Går det da ut ellet er det STOPP.

Det blir tregt, men du greier sannsynligvis å tvinge noe ut gjennom luftingen til tanken, og litt avhengig av hvor denne kommer ut kan det være litt guffent. Desuten kan det størkne på nettingen etc på luftingen, og skape lufteproblemer senere, så det er en fordel å få tømt tanken før det er helt fullt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Nå har jeg alltid passet på at jeg ikke når det stadiet, men da vil det nok presses dritt ut luftingen på tanken. Og den luftingen sitter vanligvis ganske høyt oppe på skutesiden, så særlig trivelig for båten som ligger ved siden av deg med kun en fenders avstand, kan det ikke være. Få deg et nivåinstrument med giver for septiktank, så kan du følge litt med på når det nærmer seg fullt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Min lille 40 liters tank holder greit 3 dager med 2 voksne og to ungdommer ved litt forsiktig bruk. Så med vårt bruk og din tank ville det holde i 12 dager for to voksne? Uansett, en uke burde gå greit så lenge du unngår magesjau...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Noen som har testet denne ? Litt dyr, men slipper å lage hull på tanken for å montere.

Den synes jeg virker spennende, blir jo ikke påvirket av septik i det hele tatt. Og et velkjendt knep for å finne ut å mye som er på tanken er jo å dunke i den for å kjenne på vibrasjon å lyd. Da finner man jo ut sån ca hvor mye som er på tanken.

Jeg har lyst på en slik, så kom gjerne med erfaring om noen har dem

Endelig ble det Bobåt

Etter å ha fyllt opp for mye møkk og derved presset ut "suppe" gjennom luftenippelen og tettet til hele systemet, med påfølgende jobb å løse opp og rengjøre pumper og slanger, har jeg nå montert nivåmåler og instrument.

Tanken snaue 50 liter, og tar 13-15 "påfyllinger" med full pakke før full....

Altså ca en helg for familien (3 barn) i uthavn.

En nivåmåler på septiken er et must.

Redigert av telford (see edit history)

I min forrige båt en Saga 26 med aluminiumstank uten septikkmåler gikk jeg for 4-5 år siden på en lei smell. Vi hadde kommet litt ut av tellingen av dager siden forrigge tømming, og når vi lå longside langs en lav flytebrygge måtte jeg et viktig ærend. Når jeg pumpet ette at jobben var gjort hørte jeg en merkelig plaskelyd utenfor båten. Det var direkte pinlig når jeg kom ut på bryggen igjen og oppdaget fadesen, septik hadde sprutet ut av lufteslangen utover bryggen, og alle som hadde sittet der hadde foretatt en øyeblikkelig evakuering :puke:

Det ble med en ryddejobb og en erfaring rikere, vennene forble venner, men jeg blir regelmessig minnet om episoden.

I min nåværende båt har jeg plasttank som det er enkelt å sjekke nivået i.

Noen som har testet denne ? Litt dyr, men slipper å lage hull på tanken for å montere.

Jeg har denne men med 3 sensorer . Det er den eneste jeg vet om som virker over lang tid, Kjører bare ei opdatering et par ganger for sesongen(i følge bruksanvisning) å den virker. Den er vert pengene. Dem er ikke gratis dem som ikke virker heller. :smiley:

Hvor lenge det går før tanken er full vil avhenge av flere ting. Hvor mye vann man bruker på hvert dobesøk, antall besøk og størrelse på tanken.

Er slangen fra toalett til tank lang bør man kanksje bruke mer vann pr gang. Elektriske toalett bruker ofte mer vann. Det er bedre å bruke for mye enn for lite vann for å unngå problemer med tett slanger e.l.

Hadde 70 l i forrige båt og det holdt 3-4 dager for 2 mennsker med vår bruk. Overfylte aldri. Da var veien kort mellom toaltt og tank. Nå er veien mye lengre, og std mål er fremdeles 70l i båttypen. Første eier bestile imidlertid 120 l tank. I min tank vil det også aldri ligge litt vann i bunnen etter tømming.

Den tømmes med ejektorprinsipp, men bunnen av tanken ligger litt under vannivå. Da vil litt vann fylles inn når jeg har tømt og ligger stille.

Stenger forøvrig alltid kranen etter tømming, selv om jeg hørt andre ikke gjøre det på slike system. Når det gjelder hvor mye det er på tanken så kikker jeg bare på den for å se det (plasttank):

Redigert av olpi (see edit history)

Og om det er mange damemennesker om bord, går også tanken fort full. Vi mannfolk kan jo gå en tur i land og stille oss opp bak et tre når vi skal gjøre mindre alvorlige ting etter et par pils.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

3-4 døgn på 4 personer på 80-90 liter.

Helt fantastisk, spiser og drikker dere ingenting når dere er i båten ?

Jeg har tank på 225 liter og den holder ikke mer enn toppen 4-5 døgn med 4 personer.

Jeg begynner å få mistanke om at det er mange små septikktanker som lekker litt gjennom

bunngjennomføringen under båten når toalettet brukes.

Spiser som en hest, men som gode møringer så slipper vi lite ifra oss også denne vegen;) Men det er jo viktig å ikke ha bakslag i toalettene, og ikke minst en drilling av mannskapet når det gjelder toalettrutiner. Det er faktisk ganske reelle tall eg opererer med, tror du må til med litt drilling mix ;)

Tømmeventilen var ny i fjor og den lekker ikke nei.

edit: 2 voksne og 2 fjortiser.

Redigert av volfro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...