Astor Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 For å slippe å dytte alt for mye ned i tanken hørte jeg et vennepar brukte hundeposer til brukt papir. Da slipper man å risikere tette avløp. Hundeposer er hygieniske og greie å lukke. Genialt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Draco24styling Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Må også nevnes at elektriske toaletter bruker mye mer vann en pumpe toaletter. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 At elektriske toaletter bruker mye mer vann en pumpe toaletter, er jeg ikke enig i. De har kvern og er etter min mening mer effektive. Og for å si det litt direkte, med mye hard bæsj og mye papir kunne jeg stå og pumpe i en evighet med manuelt toalett. Med elektrisk toalett sier det wrooooom, og alt er borte på et øyeblikk med mye mindre forbruk av vann! Lars H. selvutnevnt drittunge Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bredekaede Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Jeg har inspeksjonsluke som er laget av plexiglass. Da har du full kontroll på nivået.Tanken er på 80 liter og blir full i løpet av et par dager med 2 voksne og 3 barn. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Apropos dette: Bruker toalettene sjøvann for å skylle ned eller bruker de ferskvann fra vanntanken? Ser det er to stk utløp fra septiken. En til midt under båten (tømming) og en til på andre siden midt under båten (vanninntak?). I tillegg går det en slange til tømming på dollbord. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Javi Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Apropos dette: Bruker toalettene sjøvann for å skylle ned eller bruker de ferskvann fra vanntanken? Sjøvann. Redigert 24.Juli.2012 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Vel, sjøvann er nok mest vanlig, men det er da de som bruker ferskvann for å unngå oppbygging av urinstein i systemet. Du sier: Ser det er to stk utløp fra septiken. En til midt under båten (tømming) og en til på andre siden midt under båten (vanninntak?) Den du sier går til den andre siden er nok inntak av sjøvann som du antyder, men den går neppe til septiktanken, men til toalettet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Javi Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Vel, sjøvann er nok mest vanlig, men det er da de som bruker ferskvann for å unngå oppbygging av urinstein i systemet. Godt poeng, men ikke så praktisk da ferskvann ofte er en knapphetsressurs ombord i fritidsbåter av moderat størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Jeg har selv inntak til toalettet fra sjøen, men har faktisk tenkt på muligheten til å bruke fersvann. Jeg har 40- 50 liter septiktank og 140 liter vanntank i min Saga27, men selv etter en langhelg ser jeg at jeg egentlig har nok ferskvann igjen til at jeg kunne brukt det for å skylle ned i dassen. Og i ferien ligger vi stort sett i gjestehavner med stadig tilgang til å fylle opp vanntanken. Men foreløpig har det blitt med tanken. Dette må jo gjøres på en ordentlig måte slik at en ikke kan få noe tilbakeslag fra dassen til drikkevannet. Redigert 24.Juli.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Javi Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Har du noen formening om vannforbruket til dassen? Kan det være en tanke med en ekstra vanntank som ikke er så stor, og kanskje mulighet til å pumpe fra drikkevannstanken til "dassvanntanken" ved behov? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.