Jump to content

Pusse glassfiber med sandpapir?

Karavoli

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvorfor du vil lakke båten (skifte farge, e.l.), men dersom det er fordi gelcoaten er blitt stygg burde du først prøve med "profesjonell" rubbing av den type båtbyggerne bruker - eventuelt sammen med en profesjonell maskin. Da sliper du bort det øverste laget av gelcoaten og får tilbake den opprinnelige glansen.

Far Out

:diving:

Kan jeg pusse ned båten med sandpapirmaskin da? Båtens materiale er glassfiber.

Jeg er sterkt fristet til å spørre hvorfor du vil pusse den ned med sandpapir. Jeg antar at det er selve gelcoaten du har regnet med å pusse. Selvfølgelig hadde du vel regnet med å bruke finkornet slipepapir, men det må jo allikevel være alt for stor risiko for at du stedvis reduserer gelcoat-tykkelsen betraktelig. Og hva regner du med å oppnå med en slik pussing.

Hei...

Jeg kjøpte i fjor en båt som var lakkert fra før, syntes ikke noe om denne jobben som var gjort fra før og bestemmte meg for å gjøre jobben om igjen. En himmla masse pussing med "sandpapir" og spakkling gjorde at resultatet ble brukbart. Det står litt om denne jobben i denne tråden.

Vel denne båten ble solgt siste høst og et nytt prosjekt ble kjøpt inn. Denne er grei i skroget men har et par dype riper som går igjenom gelcoaten. Har kjøpt inn gelcoat spakkel i riktig farge til denne jobben. Slikt spakkel fås kjøpt i mange forskjellige farher og med pussing, rubbing og polering vil dette gi et godt resultat.

Denne båten var utrolig møkkete og fæl på alle måter og vask m.m. gjorde at den ble bra. Står litt om dette her.

Om du legger mye jobb i et ripete skrog med spakling med gelcoatspakke, rubbing og polering så vil det bli bra. Innbiller i mange tilfeller at dette vil bli like bra som å lakkere på nytt.

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

For det første: Du fjerner ikke riper i skroget ved å slipe de bort. Som Twincab sier vil du da komme ned på bart glassfiber fortere enn du tror. Riper må sparkles. Og så vet du sikkert at hver minstre hårfin ripe vil synes gjennom lakken etter at du har lakkert. Nytter altså ikke å lakke over de som er så små at du ikke gidder å sparkle dem. Og med nylakkert skrog synes ripene ekstra godt. Er det mye sår og riper får du altså en kjempejobb, men så blir det forhåpentligvis fint til slutt og da.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...