ronla Startet 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2012 Jeg slo nedi bunn med min Suzuki 225DT her om dagen. hadde ca 7-8 knop tenker jeg. Motoren slo opp i det den traff berget, men lot seg tilte ned og fortsatte å gå som om ingenting hadde hendt. Det var heller ingen merker på propellen av betydning. Da jeg kom tilbake til brygga etter ca 15 min kjøring (motoren gikk helt fint) begynte jeg å fundere på om ikke noe kunne være skadet likevel. Motorens tilt og lift fungerer greit og det er ingen oljelekkasjer fra girhus el. som jeg kan observere. Jeg er likevel nysgjerrig på hva som skjer mekanisk når motoren blir slått opp på denne måten. Er det tilt/lift mekanismen som løser ut når slikt skjer, eller kan denne ha fått seg en trykk som kan gi meg problemer senere? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 tilt mekanismen skal løse ut ja. Fins heller ingen fasit på hva som skjer. Har selv sett at man kan slippe unna med hakk i finnen , andre ganger har det blitt bulk i undervannshuset , eller motor har smelt opp med så stor kraft at det har blitt skade på akterspeil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Det sitter en overtrykkventil som åpner ved unormalt høyt trykk for å spare hydraulikksystemet samt begrense skader på undervannshus og propell. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
trekko Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Sitter det det på min gamle Mariner 70hk 1998 å? Sitér dette innlegget Link to post
Garf73 Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Jeg fikk landkjenning på en stein grunne ifjor med en såvidt innkjørt Mercury 25 EFI, hadde ca 6-8 knop, motoren slo opp men fordi dette var en grunne så tok jeg propellen også. Det eneste som skjedde var et lite hakk i finnen + at finnen hadde bøyd seg littegrann (sansynligvis en stein som propellen hadde slått rundt), byttet bare propellen lot finnen være da det ikke var noen merkbar forskjell. Kjørte så båten fra Drammen til Hvaler en uke etterpå uten noen problemmer :-) Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
trekko Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Ok, har nå prøvd med min mariner 75hk fra 98 Ved 2 knop dorgefart så tar det STOP og kaffen flyger noen meter i båten. Blir styggemerker i undervannshus, men ikke noen mekaniske skader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.