Jump to content

Landkjenning med utenbordsmotor, hva skjer?

ronla

Recommended Posts

Jeg slo nedi bunn med min Suzuki 225DT her om dagen. hadde ca 7-8 knop tenker jeg. Motoren slo opp i det den traff berget, men lot seg tilte ned og fortsatte å gå som om ingenting hadde hendt. Det var heller ingen merker på propellen av betydning. Da jeg kom tilbake til brygga etter ca 15 min kjøring (motoren gikk helt fint) begynte jeg å fundere på om ikke noe kunne være skadet likevel.

Motorens tilt og lift fungerer greit og det er ingen oljelekkasjer fra girhus el. som jeg kan observere.

Jeg er likevel nysgjerrig på hva som skjer mekanisk når motoren blir slått opp på denne måten. Er det tilt/lift mekanismen som løser ut når slikt skjer, eller kan denne ha fått seg en trykk som kan gi meg problemer senere?

tilt mekanismen skal løse ut ja.

Fins heller ingen fasit på hva som skjer. Har selv sett at man kan slippe unna med hakk i finnen , andre ganger har det blitt bulk i undervannshuset , eller motor har smelt opp med så stor kraft at det har blitt skade på akterspeil

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg fikk landkjenning på en stein grunne ifjor med en såvidt innkjørt Mercury 25 EFI, hadde ca 6-8 knop, motoren slo opp men fordi dette var en grunne så tok jeg propellen også. Det eneste som skjedde var et lite hakk i finnen + at finnen hadde bøyd seg littegrann (sansynligvis en stein som propellen hadde slått rundt), byttet bare propellen lot finnen være da det ikke var noen merkbar forskjell. Kjørte så båten fra Drammen til Hvaler en uke etterpå uten noen problemmer :-)

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...