Jump to content

Kjøp av brukt seilbåt og tanker om oppussing


captmolo

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg ser på en 1996 Jeanneau Sun Fast 36, denne har tidligere gått i charter fram til forrige eier tok over i 2005. Der er en god del arbeid som må gjøres av det kosmetiske for å få denne båten til å skinne igjen, å jeg er litt skeptisk til om jeg burde ta på meg en slik oppgave. Selger vil gjerne ha 430 000 for den.

 

Båten er i fin driftsstand der alt det tekniske og konstruksjonsmessige er i orden. Det som må gjøres er å reparere diverse småskader i gelcoat, sprekker etc. Innvendig er også trevirket temmelig slitt å å må pusses å lakkes, en del av interiøret må trekkes om etc.. generelt må vel alt pusses å ordnes, å eier anslår kanskje 100 timer med egeninnsats. En finner den på finn.no, ligger i Ålesund for tiden.

 

Er dette noe fornuftig å hive seg på, å har en slik båt mange år med levetid foran seg enda? Noen som kan tenke seg hvor mye en må ut i kronasje for slik oppussing?

 

Jeg har prøvd å lese meg fram til erfaringer både her på forumet og ellers rundt på nettet, men finner ikke så mye om denne Sun Fast 36 fra nitti-tallet. Har ett ønske om å kunne ta med familien på tur inn i fjordene her, men har ikke lyst å kjøpe meg altfor mye arbeid heller.. det har jeg allerede på huset :smiley:

 

Christian

Link to post

Gjorde lignende jobb i vinter, min båt hadde også noen glassfiber skader som måtte utbedres. Toj en god del på interiøret, nye lister litt lakking, men det meste ble mye bedre med litt møbbelolje til treverk. Utvendig var det en dwl synlige riper15-20 vil jeg tippe samt en større rose som skal utbedes professjonelt til vinteren.

 

jeg jobbet på båten ca 15 timer i uka fra jul til starten av mai. var ikke veldig dyrt arbeid, men tok litt tid.

 

det kan være verdt det siden man får en billig båt man kan bruke mens man jobber på den, eller gjøre det når den er i opplag som meg. Prøv å prut!!

Link to post

Hei Kristian.

 

Ja jeg regner med det tar litt tid å flikke på slikt, vet ikke hvilke muligheter en har til å sette båten på land her i Ålesund. Svigerfar har brukt å hatt snekka si inne på det gamle verftet ute på Ljåen å jeg tror en kan ta inn seilbåter der også. Må vel kanskje satse på noe slikt hvis en skal utbedre utvendige skader? Innvendige arbeid kan en jo sysle med når båten ligger på vannet å eventuelt demontere å ta med hjem det en kan.

 

Nå har selger prutet seg selv godt ned allerede så jeg vet ikke hvor mye det er å hente, han antyder at hvis ikke han får solgt så kommer han heller til å pusse den opp selv.

 

Christian

Link to post

Når det gjelder oppgradering kan det ha noe for seg å skille det det en kan gjøre selv, det andre må gjøre og det en må kjøpe nytt. Da kan man få en realistisk oversikt over utgifter, men få oversikt over eget timeforbruk er vel ikke så realistisk. Vi har oppgradert en båt over mange år fra 1986, hvor utgangspunktet var godt utstyr, som seil, instrumentering og motor og tanker (- septik) Nesten alt må skiftes med tiden, uavhengig av båtmerke, derfor er det viktig økonomisk å slippe og skifte ut det mest kostbare utsyret. Bruktbåtprisen må avspeile det, det kan være lurt å tenke på. Ett poeng, de dyreste båten er de dyreste å oppgrader, tanker o.l. er "pakket" inn i innredningen som om det skulle vare evig, noe de ikke gjør.

Link to post

vi hadde båten ute, 2 gigantiske presseninger fra HH ble brukt til å dekke helt ned til bakken, brukte store arbeidslamper + blåseovner for å varme opp områdene det skulle jobbes på. Jobbet kun utvendig når det var over 0 for da kunne jeg få det opp i 10-12 grader der jeg jobbet.

 

Inne i båten klarte jeg lett å ha det 20 grader ved hjelp av en panelovn som sto på hele tiden samt 2 2kws vifteovner som gikk når jeg var der.

 

lærte det meste mens jeg holdt på med god hjelp av båtplassen og youtube. Samt hjelp av min far som er utdannet snekker.

 

Fant ut at det var viktig å ha en avfukter gående hele tiden så det var tørt over hele båten.

 

Grunnen til at jeg kjøpte båten var at om prosjektet ble for stort kunne jeg demontert utstyret og solgt det for mer enn jeg kjøpte båten for, nå er det en bruksbåt som er betydelig oppgradert men ikke 100% strøken.

 

Båten hadde nye seil til 130 000 samt en del eldre seil i god stand, motoren var overhalt for 50 000 .

Link to post

pettersand : Jeg har ikke tenkt på det med tanker å slikt, skal se hvor det ligger an i den båten. Hvor lang levetid har egentlig tanker ombord slike båter? Jeg har ikke så mye sammenligningsgrunnlag, av de jeg finner på finn.no av samme type ligger de litt høyere i pris de andre men er kanskje bedre utstyrt og vedlikeholdt. Seil skal være i god stand, å motoren er en 27 hk yanmar som er gått 6000 timer men noen sier at denne typen motorer går å går..

 

kristian : Hvis en kanskje ikke er så opptatt med å ha det nyeste nye så kommer en unna en del da med å kjøpe brukt? Jeg trenger ikke ha det helt 100%, så lenge der er komfort nok til at madammen ikke kvir seg for å dra på tur å alt fungerer som det skal ellers. Her i Ålesund kan en ta båten inn i en gammel verftshall for vinterlagring, å for denne størrelsen blir det rundt 20 000 så kan hende det er billigere å sette den på land å bruke pressenning slik som du.

 

Trenger en mye seil eller klarer en seg med storseil å forseil? På den jeg kikker på så følger der også med spinnaker men denne kommenteres som eldre.

Link to post

jeg har ikke utstyr som baugpropell og ankervinsj på min båt, har heller ikke behov for det. Vi ligger mest i havn.

 

jeg betalte 20 000 for å ha min ute, så hadde garantert hatt den inne om det ikke er dyrere, at spinnakeren er gammel behøver ikke være dumt, spinnakere går i stykker av mye bruk. Så den kan sikkert brukes, når det kommer til storseil og forseil bør du finne ut hvor gamle disse er. Jeg mener seil kan strekkes til en levetid på 10 år, så seilene bør være under 5 år.

 

Tror jeg har funnet annonsen, da kan jeg jo komme med litt mer konkrete ting. Seilene som er på bildet er av karbon, og karbon er såpass formstabilt at de ikke blir utblåst som dacron. Karbon er like fint til det ryker, som ofte skjer ganske brått, men de ser såpass bra ut at jeg ikke ville bekymret meg over seilene.

syntes denne båten virker veldig grei, med nyere rulleforstag og det du trenger av utstyr. Hadde garantert vært en båt jeg kunne tatt en titt på om jeg var i markedet for å kjøpe.

Link to post

Når det gjelder tanker, sjekk. Syrefaste vanntanker holder lenge, men septik-tanker har alltid begrenset levetid, det gjelder for øvrig hele do-systemet dersom en vil ha det rimelig lukt-fritt.

Sjekk varmvanntank, pumper, slager (lekasje) gassopplegg, komfyr og kjøleboks. Alt koster når det må skiftes. Seil, fall, skjøter winsjer og fortøyning. Lykke til

Link to post

Tror dette kan være ett ok kjøp visst det ser like bra ut som bildene viser.

Rett nok litt løse takplater og helt sikkert en god del mer også, men hva får man for 400 lapper ??

Visst du er pirkete og ønsker å få båten i nesten ny tillstand så kan nok dette bli dyrt, men visst man steller den godt og bruker

den stort sett som den er så kan man få mye båtglede med denne båten. (tro eg)

Min gamle yanmar hadde gått 7500 timer og fungerte helt fint, men ved ett senere salg så drar dette uansett ned prisen.

 

Eg baud njaa knappe 600 lapper for en av disse i 2006, men det takka han nei til. Tror de gjekk for ca. 600-620 lapper levert og momsa i Norge.

Tror det var ca. 20 stk. båter fra Nederland det var snakk om.

Det kan sjå ut som den du titter på også er pussa delvis opp innvendig, da man kunne sjå slitasje på hjørnet av byssa etc.

 

Du må selvfølgelig gå godt gjennom hele båten da de er hardt brukte og har begynnt å dra på årene.

Og det er alltid prutingsmonn samme hva selger sier.

Link to post

Hallo volfro.

 

Hvor mye tror du en må ut med sånn i verste fall hvis en vil ha det ganske strøkent, men gjøre mest mulig selv? Jeg spurte om den takplata som henger, å der har vært lekkasje fra mast tidligere men ikke noe fuktskade ellers. De hadde hatt det slik siden de fikk båten. Jeg har fått litt mer bilder enn de som ligger ute på finn.no å noen av de er ganske begredelige. Innredningen er temmelig slitt å det viser ikke på de bildene som ligger i annonsen.

Link to post

Ja, jeg kan vel det så sant ikke selger har noe imot det.. vet ikke om han også sitter å leser her :) Menmen, det kan jo hende dere ikke syns dette ser så ille ut i det hele tatt. Jeg skal prøve å få tatt noen bilder av resten når jeg er å ser på båten, noe som ser ut å til å drøye kanskje til fredag. Han har sendt meg nøklene, men posten sliter vel med sommervikarer eller noe.

 

 

bilde_11.jpg

 

 

bilde_3.jpg

 

bilde_2.jpg

 

bilde_21.jpg

 

bilde_31.jpg

Link to post

Dette er dårlig, hadde ikke kjøpt den båten for denne prisen!! jeg ville hatt båten ned mot 250. Det er mye vann som har kommet inn, hos meg rant det vann inn rundt luka over bodet, men det hadde kun resultert i en liten flekk, ca 5 cm i diameter.

 

syntes dette merkelige dyret var mer verdt pengene http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36205319

Redigert av Kristian_H (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...