hawthorne Startet 23.Juli.2012 Del på Facebook Startet 23.Juli.2012 Kjøpte en jolle i fjor (Steady 260), og monterte en ny Tohatsu 5hk (4 takt). Båten ble kjørt ca 20 timer i fjor, og har gått et par timer i år. Fikk problemer i år med "sluring" av propellen, når båten ble kjørt på 100%. Forhandler mener at pakningen i propellen er gåen, og at det ikke er noen garantisak (propell er visst aldri det). Propellen og motoren ser helt strøken ut, har aldri vært borte på noe skjær el.l. Har aldri festet tau eller fiskesnøre i propellen osv. Kjøpte ny propell, og har akkurat satt den på. Har ikke testet båten enda, men regner med problemet er fikset. Men... er dette normalt? Jeg har ikke råd til 1000,- for en propell hver 20 time. Nøyaktig hva kan jeg ha gjort for å ødelegge propellen? -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Hei! Jeg hadde aldri godtatt dette! Skal uansett nevne at jeg har 2 identiske motorer med din, men 6hk utgaven. Det er "vanlig" at disse "slår luft" og båten får en "brå stop" for å ta seg opp igjen når hekkbølgen tar deg igjen. Det er ikke det du opplever? Typisk hvis motoren er tiltet litt høyt. Når jeg går med min oc 290 har jeg motoren på innerste hakk for å kunne gå normalt, selv da kan dette skje på full gass. Problemet er mindre når man er 2 i jolla, og da har jeg motoren på første hakk. på den andre båten, en 11 fots flatbunnet båt, er det litt lettere hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Forhandler mener at pakningen i propellen er gåen, og at det ikke er noen garantisak (propell er visst aldri det). Be forhandler dokumentere at dette heller ikke er en reklamasjonssak i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Jeg hadde forlangt ny propell som en reklamasjonssak! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Stjerneglimt Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Enig med Mouche, hvis ikke forhandler kan bevise at det er din bruk som har forårsaket feilen ligger han syltynt an. Det er dårlige tider i båtbransjen men Forbrukerkjøpsloven har like gode tider som før. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
FjordHT Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 La oss nå se om "ikke problemet vedvarer" og hva trådstarter har å si til mitt innlegg... Første gang jeg opplevde luft problemet trodde jeg motoren hadde hoppet ut av gir eller noe hadde tatt propellen, det endte nesten med at jeg havnet i havet når hekkbølgen kom og båten plutselig akselrerte Grunnen til at jeg tror at trådstarter har samme problem er (sitat) : "Fikk problemer i år med "sluring" av propellen, når båten ble kjørt på 100%." Nå har jeg aldri eid en propell som slurer, men inntrykket jeg har fått er at når en propell sliter med dårlig gummi, så er det under aks det merkes best ettersom propellen har mest "motstand" da. Det skal også sies, at jo nærmere full gass jeg er, desto større sjangs for at den slår luft. når jeg ligger på ca 75-80% er det liiiiten sjangs for at jeg opplever problemet(med rette tilt). ved 90+% pådrag er det stor sansynlighet for at den slår luft hvis det er litt "uro"(bølger, svinger, osv) Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Jeg skal teste den litt i morgen. Dette med "slår luft" høres logisk ut, men hvorfor skjer dette? Gjelder det alle småmotorer (har kun erfaring med min Yamaha 150 på Yamarin 64)? Jeg har den på innerste hakket, og motoren er litt lang ift. akterspeilet på Steadyen (det er en kortstammet motor, men Steady'en er ganske lav). Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 26.Juli.2012 Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 Har ikke studert fenomenet så grundig, men er vist avhengig av flere faktorer som type/utforming på propell, utforming av skrog, utforming av undervannshus på motor og plassering. Om det gjelder alle små motorer vet jeg ikke, men kan si følgende: på min forrige gummijolle hadde jeg en gammel 6hk evinrude, ca 1980. Denne opplevde jeg aldri noe slikt med. Brukte også en 4hk langstammet 2takter fra rundt 1980, ingen problem. Med den nye tohatsuen fikk jeg dette problemet. Båten ble solgt, motoren står nå på en 11fots plastbåt(nevnt over). Har opplevd problemet på denne også, men har ikke prøvd mye så vet ikke om det er et "stort problem", men mindre en på gummibåten er det ihvertfall. På denne båten har jeg før brukt 1965 evinrude seahorse, og en gammel 4hk evinrude uten dette problemet. Har også brukt en 20hk evinrude, uten problem. på gummijolla jeg har nå, 290 og samme motor, har jeg forklart om utfordringene i tidligere post. Få høre hva du finner ut :) Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Testet litt i dag, kjørte mye med variabel hastighet. Klarte ikke å gjenskap problemet fra den gamle Tohatsupropellen. Veldig skuffende, egentlig. Dvs. gummipakningen i propellen var gåen. Gått kanskje 20t. Hmmm... West system på Bryn sier bare at propellskader uansett ikke dekkes av noen garanti, siden det alltid er en mulighet for at skaden/feilen er selvpåført. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 propell er som West sier, veldig utsatt. Men synes da, om den er som ny, at de kunne latt tvilen komme deg tilgode Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
quantumduck Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Hvis ikke de vet forskjell på skade og feil er det deres problem og ikke ditt. At de henviser til at det ikke er garanti på propell er greit nok, det du har er en reklamasjonssak, og det er ikker forhandler, importør eller fabrikant som bestemmer hva som dekkes av reklamasjonsretten eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 (redigert) Kan du ikke bare be dem om å dokumentere påstanden om at for en båtpropell så gjelder hverken garantiordninger eller Forbrukerkjøpsloven med hensyn til å kunne reklamere? Kunne vært artig å høre hvordan de mener man kan påføre en propell denne skaden når propellen ellers bærer preg av å være som ny og sitter på en nesten ny motor? På en bil er det to års reklamasjonsrett på filtere, plugger og dekk! Redigert 29.Juli.2012 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FjordHT Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Var det noen synlige skader på den gamle propellen? kan ikke se hvordan en propell uten merkbare synlige skader, skulle kunne ha skader på gummi utover feilproduksjon? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Var det noen synlige skader på den gamle propellen? kan ikke se hvordan en propell uten merkbare synlige skader, skulle kunne ha skader på gummi utover feilproduksjon? Vel, det har jeg opplevd, men ikke før etter 7/8 år og da gjelder hverken garanti eller reklamasjon lenger, men i denne saken er det snakk om etter 20 timer og et år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FjordHT Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 ja 20 timer, etter 7-8 år kan jeg akseptere noe slikt men har en seahorse fra 1966 6hk som har samme propell som ny(mener jeg ihvertfall). Er 10-15 år siden jeg brukte den, men selv da fungerte propellen, over 40 år gammel... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 West system på Bryn sier bare at propellskader uansett ikke dekkes av noen garanti, siden det alltid er en mulighet for at skaden/feilen er selvpåført. Daglig leder der sier ikke det! Noe nytt i saken? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hawthorne Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Har testet mer, og den nye propellen ser ut til å fungere. Får ikke gjenskapt "sluringen" med hverken en eller to personer.. Den "gamle" propellen ser helt perfekt ut, ingen synlige skader av noe slag (heller ikke på undevannshuset, selvsagt). Han jeg kjøpte ny propell av på West, sa det ikke er garanti på propeller, siden kunden f.eks kan ha fått sener/tau i propellen som lager usynlige skader. Det har selvsagt ikke skjedd, men er umulig for meg å bevise/motbevise. -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Vulkingen på en propell kan ryke når som helst, det skal ikke mer enn en taredott til og vulkingen er skadd. Det er derfor den er der. Jeg er helt enig med forhandleren din. Dette er ingen garantisak. Kjøp heller en propell med utskiftbart propellboss. Det gjør det langt billigere neste gang det skjer. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Men propeller er ikke unntatt reklamasjonsretten. West vet tydeligvis ikke forskjell på garanti og reklamasjon. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Du skal bare si at du ikke bryr deg om hva garantien deres dekker, men si at du vil ha ny med henvisning til reklamasjonsretten. Det er helt vanlig at forandlere "prøver seg" på denne måten. De har ofte bestemt seg for hva de vil dekke og ikke, men det betyr på ingen måte at de har retten på sin side. West vet nok godt forskjell på garanti og reklamasjon, men det betyr ikke at de ønsker å tolke den til kundens fordel. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Som indikert ovenfor så har jeg vært i kontakt med denne forhandleren og snakket med daglig leder og spurte ham om det var riktig at de propeller de solgt ikke ble solgt hverken med garanti eller at kunden var dekket av reklamasjonsretten i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Hans svar var ikke i henhold til hva trådstarter har fått oppgitt/forstått fra den person han snakket med. West erkjenner reklamasjonsretten i henhold til norsk lov, men kunne rimeligvis ikke uttale seg om denne konkrete saken og at de ville ta det opp med produsent hvis/når/om en propell ble innlevert og reklamert på. Han var ukjent med at de hadde en slik sak gående i øyeblikket! Hva har egentlig trådstarter gjort videre i saken? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FjordHT Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Ut fra Mouche's innlegg og innsats vil jeg oppfordre trådstarter å ta kontakt med daglig leder hos west for å se hva som skjer, og faktisk registrere dette som reklamasjon. Håper at det blir penger tilbake eller ihvertfall gjort mer en bare "rent avslag". Denne saken tar seg ikke bra ut for west ihvertfall.... Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 7.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2012 Jeg har ikke gjort noe mer ovenfor forhandler, og de har derfor ingen sak "gående". Mitt utgangspunkt var at dette bare kan skje (som jeg fikk forklart), og derfor måtte jeg kjøpe nye propell. Men jeg kan jo ikke kjøp ny hvert år, hvis dette er et vanlig problem med disse Tohatsu-propellene... Mitt problem er nok at jeg kan null om dette, og dermed ikke kunne argumentere fornuftig. Har forøvrig en flere år gammel Yamarin med Yamaha 150, som går MYE mer enn jolla. Har aldri hatt noen propellproblemer der. Men jeg kan jo gjerne ta med den ødelagte propellen opp til West, og høre en gang til! Skal på hytta til helgen, plukker med propellen da. -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.