Jump to content

Valg av 25hk 4-takt

enter4u

Recommended Posts

Da går jeg og sikler på 4-takter til rib'en min. Leste en test i Vi-Menn båt der det var omtrent dødt løp mellom motorene unntatt Parsun. Jojo! Parsun og Selva skal jeg holde meg langt unna uansett. Så da står det mellom Yamaha, Suzuki, Mercury og Tohatsu. Johnson 4-takt er jo Suzuki, så det hopper vi over. Og forresten. E-tec motor vil jeg ikke ha.....

Er det noen her som har erfaringer, positive og negative med motorene? Skulle helst hatt en 30-hester, men kontoen min sier at det ikke er fornuftig :giggle:

Redigert av enter4u (see edit history)

Vi bruker endel 25 hk på jobben. Honda, tohatsu og yamaha. Samtlige 4 takter 2010-2012 modeller og står på identiske båter, og er faktisk litt forskjell ... Tohatsuen virker sprekest, men er også den som bråker mest og bruker mest..., yamahaen er vel den som har overrasket meg mest. Enormt drivstoff gjerrig og nesten lydløs... Har flere ganger trodd jeg har kubbet den når jeg har slakket av til tomgang fordi den høres ikke. Kjempemotor!

Personlig har jeg en mercury 30 hk 2012modell. Denne er også veldig lydløs og drivstoffgjerrig. Er så langt meget fornøyd med den. Virker sprekere en yamahaen, nå er det jo 5 hester mellom da men likevel...

Har også en tohatsu 25 -30hk privat 2008, dette er en totakter og kan jo derfor ikke sammenlignes hverken med støy eller forbruk. Men veldig god motor, men har brukt den så lite at den skal selges.

Redigert av ashfirelate (see edit history)

Hei ashfirelate. (det var nick det) :thumbsup: . Takk for tilbakemelding :wink: Så i testen at Yamahaen overrasket også. Det er noen som sier Honda til meg, men de er så jæ... dyre :cryin: Har det vært noen form for problemer med noen av motorene? Jeg skal bruke rorkulten på dem, så det er en fordel om girhendelen er foran, men det er ingen forutsetning. Nei nå skal jeg handle og dra ut med båten igjen. :clap:

Har en Mercury 25 EFI sittende på en Askeladden 3400 kjempemotor, stille bruker ca 0,5 lnm. Har alltid vært for Honda men pris på motor og ikke minst pris på service og deler så faller den fort utenfor spør du meg, Var akkurat en test her (husker selfølgelig ikke hvem som hadde den) om delepriser og servicer der tapte Honda så det sang, mener å huske at Mercury kom best ut på småmototrer og Yamaha på de større.

Selva 4T er vel omlakkerte Yamaha?

ikke erfaring med 25hk klassen, men har hatt en Yamaha F40 som er samme blokk osv som F30. Det er iallefall en kjempefin motor, sterk, stillegående, drivstoffgjerrig og pålitelig. Veier 92 kg med powertrim , blir kanskje litt tungt bakpå en liten RIB?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Selva 4T er vel omlakkerte Yamaha?

Selva er en Italiensk bygd motor, som er basert på gammel Yamaha teknologi. Selva setter også sammen europeisk bygde yamaha utenbordsmaskiner... Firmaet holder til i italia og er privateid 80 % og 20 % eid av Yamaha.

Vil jo tro at med velprøvd Yamaha teknologi at dette er sterke og gode maskiner, selvsagt på bekostning av lydnivå og drivstoffforbruk, da dette er eldre teknologi.

Har en Mercury 25 EFI sittende på en Askeladden 3400 kjempemotor, stille bruker ca 0,5 lnm. Har alltid vært for Honda men pris på motor og ikke minst pris på service og deler så faller den fort utenfor spør du meg, Var akkurat en test her (husker selfølgelig ikke hvem som hadde den) om delepriser og servicer der tapte Honda så det sang, mener å huske at Mercury kom best ut på småmototrer og Yamaha på de større.

Har ikke hatt Mercury 30 min så lenge enda, men er veldig imponert av den. :thumbsup:

Hei ashfirelate. (det var nick det) :thumbsup: . Takk for tilbakemelding :wink: Så i testen at Yamahaen overrasket også. Det er noen som sier Honda til meg, men de er så jæ... dyre :cryin: Har det vært noen form for problemer med noen av motorene? Jeg skal bruke rorkulten på dem, så det er en fordel om girhendelen er foran, men det er ingen forutsetning. Nei nå skal jeg handle og dra ut med båten igjen. :clap:

På Tohatsu og på Yamaha har vi giring fremme eletrisk start og knapp for heving senking. Hondaen er helt standar, men med eletrisk start. Om dette er slik de leverer 25, eller om det r mulig å få det men at det koster litt mer aner jeg ikke.

Ingen problemer på noen av de, min erfaring er at de fleste utenbordsmotorer som leveres i dag er gode konstruksjoner, og at det som ofte dreper de er bruken og mangel på vedlikehold. Men har en Honda 5HK kjøpt ny i 2008 som gikk i ca 2,5 timer før den døde, har ikke fått den til igjen etter dett, Og klarte ikke å få ræven i gir å få den inn før garantien var løpt ut... Glemte forresten å si at Tohatsuen (som er den hissigste) vibrerer en del mer en Yamahaen også.

Mener Mercury 30 2012 som jeg har på vernøyen kom på 44.000,- ferdig montert på styrekonsoll...

Vil jo tro at med velprøvd Yamaha teknologi at dette er sterke og gode maskiner, selvsagt på bekostning av lydnivå og drivstoffforbruk, da dette er eldre teknologi.

største forskjellen på teknologi er vel forgasser vs innsprøytning. Og ut fra min erfaring med disse motorene så er største fordelene med innsprøytning lettere start og sikkert lavere utslipp. Støy , kraft og forbruk, der er ikke forskjellene store.

Er faktisk en båt i havna her som byttet er gammel velbrukt Honda 90hk m/ forgassere til en ny m/ injection. Nymotoren er litt kvikkere - men bruker også mer fuel ved samme bruk som før.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei, mener bestemt at jeg har lest at Tohatsu produserer småmotorene til Mercury.

Eneste forskjell på 25-30 hk er at Tohatsu har gearspak på siden, mens Mercury har den på rorkulten. :yesnod:

Det tror jeg, jeg også leste ett sted, vel og merke som ett samarbeid mellom disse fabrikentene. Mener jeg leste at det var 50% Tohatsu i Mercury, deriblandt gearet (1.92:1). Men at det var en del fordyrende amrikanske deler på Mercuryen som gjorde at denne hadde en høyere utsalgspris en Tohatsuen.. Hvor mye husker jeg ikke, det var en engelsk artikkel og stod i dollar.

Gearspak på tohatsuen på jobben er på rorkulten.

Hei, mener bestemt at jeg har lest at Tohatsu produserer småmotorene til Mercury.

Eneste forskjell på 25-30 hk er at Tohatsu har gearspak på siden, mens Mercury har den på rorkulten. :yesnod:

Det tror jeg, jeg også leste ett sted, vel og merke som ett samarbeid mellom disse fabrikentene. Mener jeg leste at det var 50% Tohatsu i Mercury, deriblandt gearet (1.92:1). Men at det var en del fordyrende amrikanske deler på Mercuryen som gjorde at denne hadde en høyere utsalgspris en Tohatsuen.. Hvor mye husker jeg ikke, det var en engelsk artikkel og stod i dollar.

Gearspak på tohatsuen på jobben er på rorkulten.

Det stemmer det, når vi kjøpte vår sa Bakken-Motor de motorene i bunn og grunn var like bortsett fra at girspaken sitter på rorkulten til mercen (noe som gjorde at vi valgte merc) og at merc brukte mindre drivstoff enn Tohatsu.

Mener å husker at han sa at alle merc motorene fra 4 - 30 hk lages i felleskap med Tohatsu, men der er jeg ikke sikker.

Har også en tohatsu 25 -30hk privat 2008, dette er en totakter og kan jo derfor ikke sammenlignes hverken med støy eller forbruk. Men veldig god motor, men har brukt den så lite at den skal selges.

Hei, sikkert mange som er interessert i denne. Hva skal du ha for den.Er du sikker på at det er en 2008 mod. Import av 2-taktere ble jo stoppet 1/1-2007.Er nok en overligger.

Hei, sikkert mange som er interessert i denne. Hva skal du ha for den.Er du sikker på at det er en 2008 mod. Import av 2-taktere ble jo stoppet 1/1-2007.Er nok en overligger.

Ja det er en overligger. Motoren er produsert i 2006, men jeg kjøpte den ny i 2008. Har vel ikke vært brukt mer en 50-70 timer, skam at slikt blir stående, så på tide å fa det vekk.

Har annonsert motor sammen med askeladden 16" 1985 modell til 20.000,- så en lik motor gå for 18.000, så tror jeg skal ligge rundt riktig, om ikke den er solgt om ti dager må man justere prisen deretter :yesnod:

Selva er en Italiensk bygd motor, som er basert på gammel Yamaha teknologi. Selva setter også sammen europeisk bygde yamaha utenbordsmaskiner... Firmaet holder til i italia og er privateid 80 % og 20 % eid av Yamaha.

Selva 4 takt er den samme som yamaha motoren, ingen gammel teknologi der , Men Selva 2 takt er italiensk.

http://www.klikk.no/...ticle316179.ece

http://www.rib.net/forum/f36/are-selva-outboards-the-same-as-yamaha-34954.html

Redigert av sluggern (see edit history)

Skulle også gjerne hatt en ny 40Hk, men har vurdert E-tec.

Hva er fordelene med 4-takt kontra 2-takt (E-tec) ?

Kanskje jeg må vurdere en 4-takter i stedet.

2-takter er en sprekere motor. Før var disse lettere også, men det har jeg lest at har jevnet seg ut.

4-taktere har mye mindre støy, lavere forbuk og har lengre mellom service intervaller. Noen mener også at forventet levetid på disse er lenger. Her tror jeg som skrevet tidligere at levetiden på en utenbordsmaskinen gjenspeiles i bruken og vedlikeholdet.

Selva 4 takt er den samme som yamaha motoren, ingen gammel teknologi der , Men Selva 2 takt er italiensk.

http://www.klikk.no/...ticle316179.ece

http://www.rib.net/f...maha-34954.html

Dette med at det er "eldre" yamaha teknologi har jeg lest i en annen tråd her på forumet. Om det er helt samme motoren vil jeg likevell tro yamahaen holder seg bedre i annenhåndsverdi.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...