Jump to content

Antigrostoff på festebrakett påhenger?

Skvulpen

Recommended Posts

Den delen av påhengsmotorens festebrakett som står under vannlinjen på akterspeilet, - er det lurt å påføre noe slags antigrostoff der? Ser at de aller fleste lar braketten være som den er, med den følge at det gror friskt inne i mellom alle krikene, krokene, boltene, osv. i løpet av sesongen. På en tidligere båt jeg hadde, var det av forrige eier sprayet på teflonbasert drevstoff, men nå har jeg så ny og "fin" motor at jeg er i tvil om jeg skal behandle braketten med noe. (Sinkanodene på braketten må selvsagt stå ubehandlet.)

Problem får man kanskje med fargevalg, og ikke så lett å feste noen tape for å markere vannlinje på braketten. Påføringsmåte må vel bli spray for å komme til.

Hva gjør dere som har påhengsmotor? Er dette et sted vi bare finner oss i groen, og børster over med dobørsten når "halen" av skjell og rur blir for lang bak båten? :wink:

Den delen av påhengsmotorens festebrakett som står under vannlinjen på akterspeilet, - er det lurt å påføre noe slags antigrostoff der? Ser at de aller fleste lar braketten være som den er, med den følge at det gror friskt inne i mellom alle krikene, krokene, boltene, osv. i løpet av sesongen. På en tidligere båt jeg hadde, var det av forrige eier sprayet på teflonbasert drevstoff, men nå har jeg så ny og "fin" motor at jeg er i tvil om jeg skal behandle braketten med noe. (Sinkanodene på braketten må selvsagt stå ubehandlet.)

Problem får man kanskje med fargevalg, og ikke så lett å feste noen tape for å markere vannlinje på braketten. Påføringsmåte må vel bli spray for å komme til.

Hva gjør dere som har påhengsmotor? Er dette et sted vi bare finner oss i groen, og børster over med dobørsten når "halen" av skjell og rur blir for lang bak båten?  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er i samme situasjon som deg og jeg har har vært i kontakt med noen som har prøvd vanlig silikonspray. Før du sjøsetter båten så sprayer du alt flere ganger med silikon og lar det tørke i mellom hver påføring. Det som viser seg at groe og skjell har vansker med å feste seg.

Om denne løsningen gjør underverket eller ikke kan jeg ikke garantere, men det som er helt sikkert at denne metoden skader ikke motoren.

Dette skal jeg prøve i år. :yesnod::yesnod:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

sprayer du alt flere ganger med silikon og lar det tørke i mellom hver påføring. Det som viser seg at groe og skjell har vansker med å feste seg.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville tro det lett ville skje at du får en rift/flenge i silikonen ved uhell (skjer fort) og det da kan oppstå problem i form av fuktighet som kan komme inn under silikonen og deretter misfarge over tid grunnet liten tilgang på lufting ?? Samt at du etter en tid vil få avflassing som kan være mer skjemmende .....

Da tror jeg (husk, jeg er dummy angjeldende tupperwarebåter!!!) at teflon/hardlakk/epoxy ville være bedre som hardflate slik at det ikke får så lett for å gro, samtidig som man lettere kan holde det rent ?

Jeg ville tro det lett ville skje at du får en rift/flenge i silikonen ved uhell (skjer fort) og det da kan oppstå problem i form av fuktighet som kan komme inn under silikonen og deretter misfarge over tid grunnet liten tilgang på lufting ?? Samt at du etter en tid vil få avflassing som kan være mer skjemmende .....

<{POST_SNAPBACK}>

Silikonspray er vel silikonolje? (dvs. som ikke størkner)

En kan vel bruke teflonbasert stoff for drev (fås i alle fall i grått/sort og transparent, på boks og sprayboks), alternativt bunnstoff for alu/drev dersom en ikke er så nøye på kosmetikken.

Av de teflonbaserte er International Prop-o-drev min favoritt. Den virker i alle fall bittelitt...

Silikonmetoden som John_Kr nevner, var helt ny for meg. Men det er kanskje verd et forsøk? Høres ikke ulogisk ut at det virker, men jeg frykter vel at det fort og lett kan bli skyllet vekk?

Du prøver først John_Kr, og så får vi vite her hvordan erfaringen din blir! :wink:

En kan vel bruke teflonbasert stoff for drev (fås i alle fall i grått/sort og transparent, på boks og sprayboks), alternativt bunnstoff for alu/drev dersom en ikke er så nøye på kosmetikken.

Jeg visste ikke at det fantes transparent teflonstoff for slikt bruk, da bør jeg kanskje prøve det først. Men hva er det egentlig i det teflonbaserte stoffet som skal hindre groe? Der er vel ikke aktive virkestoffer, som i "vanlig" bunnstoff? Er prinsippet rett og slett at overflaten skal bli så glatt at groe ikke fester seg? Er dette teflonstoffet egentlig særlig glattere enn den høyglanslakkerte overflaten på en helt ny motorbrakett, da? :confused:

Silikonmetoden som John_Kr nevner, var helt ny for meg. Men det er kanskje verd et forsøk? Høres ikke ulogisk ut at det virker, men jeg frykter vel at det fort og lett kan bli skyllet vekk?

Du prøver først John_Kr, og så får vi vite her hvordan erfaringen din blir!  :wink:

Jeg visste ikke at det fantes transparent teflonstoff for slikt bruk, da bør jeg kanskje prøve det først. Men hva er det egentlig i det teflonbaserte stoffet som skal hindre groe? Der er vel ikke aktive virkestoffer, som i "vanlig" bunnstoff? Er prinsippet rett og slett at overflaten skal bli så glatt at groe ikke fester seg? Er dette teflonstoffet egentlig særlig glattere enn den høyglanslakkerte overflaten på en helt ny motorbrakett, da? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel ikke noe annet godstoff enn teflon - men det er jo som kjent glattere enn glatt! Jeg synes det funker greit fordi det forenkler renholdet samt at det lar seg fjerne med aceton før jeg legger på nytt strøk (slik at du ikke bygger opp guffe år for år og holder lakken under fin).

I fjord brukte jeg CRC 3-36 ( http://www.panvulk.no/crcindpro/crc336.htm ) på festebraketten til motoren, dette fungerte også fint som antigromiddel. Men det varer selvfølgelig ikke evig.

I år skal jeg først legge på et lag med CRC 3-36 og noen lag med silikon spray. Denne metoden vil ikke ødelegge lakken eller noe annet.

Disse "Propeller & drev" produktene er det delte erfaringer med.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...